۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۲۳۸۲۳۲
سخنران حرم مطهر رضوی:

انکار ولایت حضرت علی یک جنگ روانی از سوی دشمنان بود

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی گفت: خداوند در تمام ارکان دین و اسلام به جز رکن ولایت، اجازه کم و زیاد کردن را داده است و عبادت بدون ولایت بی نتیجه است؛ با این وجود مخالفانی که برای زیر سؤال بردن آیه 55 سوره مائده که شأن نزون آن ولایت حضرت علی(ع) است به تحرکاتی عملیاتی و جنگ روانی دست زدند.
محمد جمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جمالی، سخنران حرم مطهر رضوی شامگاه گذشته در رواق امام خمینی(ره) به به آیه 55 سوره مائده « إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ؛ ولى شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏اند، همان کسانى که نماز برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند» که در وصف ولایت نازل شده است اشاره کرد و گفت: در این آیه بعد از الله و رسول الله(ص)، اسم برده نشده بلکه آدرس آن  انسان را به گونه ای دقیق و مستقیم به سمت علی بن ابی طالب(ع) هدایت می کند.

 

وی با بیان این که چرا خداوند در این آیه نام امیر مؤمنان(ع) را به صراحت بعد از نام پیامبر(ص) نیاورده است، تصریح کرد: در واقع حکمت خداوند بر این قرار گرفته که نامی برده نشود و البته یکی از دلایل فراوان آن هم این است که استفاده از نام زمینه را برای افرادی که خود را مهیای تحریف قرآن کرده بودند، فراهم می کرد؛ با این وجود آدرسی که ارائه شده است آدرس کاملی است.

 

حجت الاسلام جمالی به شأن نزول این آیه اشاره و عنوان کرد: روزی تعدادی از مؤمنان از جمله علی بن ابیطالب(ع)، قبل از برگزاری نماز جماعت در مسجد حضور داشتند و پیامبر(ص) هنوز به مسجد مشرف نشده بودند؛ در این هنگام نیازمندی وارد مسجد شد و از افرادی که مسجد بودند درخواست کمک کرد ولی کسی به او یاری نرساند؛ این فرد نیازمند زمانی که به امام علی(ع) رسید و از ایشان درخواست کمک کرد حضرت در حالت رکوع بودند، آنگاه به انگشت و انگشترشان اشاره کردند و آن فرد نیازمند با اجازه حضرت، انگشتر را از دست ایشان خارج کرد.

 

وی در ادامه بیان کرد: در این لحظه جبرئیل بر پیامبر(ص) که در مسیر مسجد بودند نازل شد، سلام خداوند را ابلاغ کرد و خطاب به حضرت فرمود که خداوند می فرمایند قبل از برپایی نماز این آیه (آیه 55 سوره مائده) را در مسجد برای مردم تلاوت کن.

 

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: هنگامی که پیامبر(ص) شأن آیه و ماجرا را از زبان جبرئیل شنید، خوشحال و مسرور شد و این آیه را برای مردم تلاوت کردند، در این هنگام موافقان حضرت علی(ع) از پیامبر(ص) خواستند تا حضرت دوباره این آیه را تکرار کنند و با شنیدن این آیه لذت می بردند و عرفانشان کامل تر می‌شد.

 

حجت الاسلام جمالی اظهار کرد: در این میان پیامبر(ص) این آیه و داستان بخشش انگشتر از سوی امام علی(ع) را حتی قبل از افرادی که آن صحنه را دیده بودند برای مردم تعریف می کردند و این روایت هم در منابع اهل سنت و هم منابع تشیع موجود است؛ با این وجود مخالفان برای زیر سؤال بردن این آیه به تحرکاتی عملیاتی و جنگ روانی دست زدند.

 

وی با اشاره به تلاش و تأکید آن ها در این جنگ روانی که این آیه منحصر به علی بن ابیطالب(ع) نیست، ادامه داد: در عرصه عملیاتی دست به فعالیت هایی مشابه زدند به گونه ای که یکی از آن ها که از صحابه پیامبر(ص) بود با فقرا و نیازمندان هماهنگ می‌کرد و در هنگامی که رکوع بود، طبق برنامه ریزی قبلی انگشترش را به فقیر می‌داد و حتی تا 30 انگشتر را به همین نحو از دست داد تا شاید آیه ای هم برای او نازل شود و هم اینکه بتواند از آیه 55 سوره مائده سوء استفاده کند؛ با این وجود در محافل می نشست و انتقاد می کرد که من این همه انگشتر را در رکوع به فقرا بخشیدم اما یک آیه برای من نازل نشد در حالی که پسر عموی پیامبر(ص) یک بار این کار را کرد و برایش آیه نازل شد.

 

 سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: هم اکنون نیز عده ای می گویند این آیه را انحصاری ترجمه و تفسیرش نکنید در حالی که خودشان هم می دانند این آیه منحصر به فرد است زیرا که در این آیه از « إِنَّمَا» استفاده شده است و این کلمه خودش انحصار را می رساند؛ به عبارتی خداوند این آیه را انحصاری نازل فرموده است تا دیگران آن را تصاحب نکنند، در اینجا بحث ولایت و وصایت مطرح است، ولایتی که بعد از نبوت و رسالتی که وقتی ختمیتش رقم خورد باید از سوی خدا عهده دار هدایت باشد و بحث رفاقت و فامیلی مطرح نیست.

 

وی با اشاره به روایت های دیگری از ائمه اطهار(ع)، افزود: نماز، زکات، روزه ماه رمضان، حج بیت‌الله الحرام و ولایت اهل بیت(ع) به عنوان ارکان و زیربنای دین معرفی کرده اند که پس از آن تأکید کرده اند که در اسلام به هیچ چیز به اندازه ای که به ولایت توصیه شده است.

 

حجت الاسلام جمالی با بیان این که روایت دیگری عین همین روایت وجود دارد با این اضافه که خداوند در تمام ارکان دین و اسلام به جز رکن ولایت، اجازه کم و زیاد کردن را داده است، خاطرنشان کرد: به عبارتی حکم نماز این است که کامل و جامع ادا شود با این وجود اگر بنده ای وضو گرفتن برایش ضرر داشت، می تواند تیمم کند و یا اگر بیمار است و نمی تواند ایستاده نماز بخواند، می تواند تکیه دهد و اگر نشد بنشیند و اگر نشد در همان بستر استراحت به صورت دراز کشیده نماز بخواند، همچنین اگر بیمار بود می تواند بعداَ قضای روزه اش را بگیرد، اگر توان مالی نداشت نیز زکات و حج بیت الله الحرام نیز از گردن او برداشته می شود.

 

وی با اشاره به این که نماز و یا حج بی ولایت یا مخالف ولایت قبول نیست، ابراز کرد: با این وجود این گونه تخفیف ها در ولایت اهل بیت(ع) وجود ندارد به گونه ای که اگر انسان سالم یا بیمار، پولدار یا فقیر، مشهور یا گمنام و پیر یا جوان باشد باید از اهل بیت(ع) طرفداری و حمایت کند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: هنگامی که پیامبر(ص) از دنیا رفتند، در مدینه همه نماز می خواندند و یک انسان بی نماز نبود، همه روزه می گرفتند، همه حج و عمره می رفتند، همه قرآن می خواندند و اکثرشان حافظ کل یا بخشی از قرآن بودند با این وجود رذالت و کج اندیشی کرده و انحرافی (ثقیفه) را باب کردند که حتی یهودی ها هم ما را مسخره کردند.

 

حجت الاسلام جمالی خاطرنشان کرد: نماز خواندن و روزه گرفتن بدون ولایت نتیجه ای جز این ندارد، اگر انسان بی ولایت باشد به راحتی می تواند امام علی(ع) را دستگیر کند و به سوی مسجد بکشاند و یا هیزم جمع کرده و در خانه حضرت زهرا (س) را آتش بزند./1308/پ202/ب6

ارسال نظرات