۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۲۳۹۱۹۷
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی:

مهم‌ترین دلیل اختلاف میان مذاهب فاصله گرفتن از تعالیم قرآن است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) گفت: مهم ترین دلیل اختلاف و تفرقه میان مذهب های مختلف اسلام، فاصله گرفتن از تعالیم قرآن و اسلام است.
مهدي رنجبريان

حجت الاسلام مهدی رنجبریان مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تأکیدات بسیار در آموزه های دینی مبنی بر لزوم همدلی و وحدت پیروان مذاهب مختلف اسلامی گفت: مهم ترین دلیل اختلاف و تفرقه میان مذهب های مختلف اسلام، فاصله گرفتن از تعالیم قرآن و اسلام است.

 

 

وی ادامه داد: در این شرایط زمانی که هستیم اگر هم از نظر عقلانی بنگریم، دشمن از وحدت میان مذاهب مختلف اسلامی هراسان است و بزرگترین خطر را برای خود می داند و به دنبال هر فرصتی است که میان مسلمانان اختلاف ایجاد کند از این رو وحدت جزء واجبات است.

 

 

حجت الاسلام رنجبریان در مورد نقش گروه‌های افراطی و تندرو در دو مذهب شیعه و سنی در این اختلاف بین شیعه و سنی تصریح کرد: در هر زمانی که مسلمانان بخواهند کار بزرگی را انجام دهند، دشمنان گروهی را تحریک می کنند تا در میان گروه های شیعه و سنی اختلاف و تفرقه ایجاد کنند؛ مهم‌ترین و بهترین راه برای مقابله با این نوع اختلاف، متمرکز بر اصول مشترکمان شویم. ما با برادران سنی مشکل اساسی نداریم و اگر هم اختلافی باشد، اختلافاتمان بر اساس فکری و عملی است که در محافل علمی قابل بحث و گفت و گو است.

 

 

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با اشاره به اقدامات توهین آمیز افراطی و توهین به مقدسات اهل سنت که سبب شعله‌ور شدن آتش این اختلافات می‌شوند، ابراز کرد: خاستگاه فعلی این اقدامات همان سازمان های جاسوسی بیگانه هستند و این گروه ها از همین سازمان ها هدایت می شوند. در سیره حضرت امیر(ع) زمانی که اصل اسلام را در معرض خط می دیدند، حتی با خلفایی که مطابق فکر حضرت علی(ع) نبودند، با آنها همکاری می کردند. گروه‌هایی که در دل شیعیان شکل گرفته و داعیه سیره حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) را دارند ولی بر خلاف سیره آنان عمل می کنند ریشه در سازمان های جاسوسی بیگانه دارند.

 

 

وی با تاکید بر بی پایه و اساس بودن عملی همچون قمه زنی اظهار داشت: قمه زنی یک سنتی است که در سال های اخیر بین برخی از شیعیان رواج پیدا کرده است اگر این مسائل معارض با مصالح عالیه اسلام باشد، طبیعی است که این سنت را باید کنار گذاشت در فقه نظیر این گونه اعمال داریم که گاهی یک حکم فقهی را به خاطر یک حکم فقهی اولاتر دیگر، کنار می گذاریم.

 

 

حجت الاسلام رنجبریان با اشاره به عمل دیگر که لعن صحابه هست، گفت: بحث تبری را جزء اصلی ترین تعالیم دین می دانیم که به شیعه اختصاص ندارد بلکه تمام مسلمانان باید از دشمنان اسلام برائت جویند دشمنان اسلام افرادی را در درون امت اسلام مطرح می کنند که با اعلام علنی برائت نسبت به آن ها بخواهیم در واقع موجبات تفرقه و اختلاف را میان شیعه و سنی فراهم کنیم. دستور امام صادق هست که ما با برادران اهل سنت رفت و آمد داشته باشیم در تشییع جنازه های آنها شرکت کنیم، به آن ها احترام بگذاریم تا آن ها نیز به ما احترام بگذارند./812/ت302/ب4

ارسال نظرات