۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۲۳۹۲۵۱
رییس شورای تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

افراطی گری مهم ترین آسیب وحدت مسلمانان جهان است

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: افراطی گری شیعی و سنی اصلی ترین آسیب وحدت و انسجام همبستگی بین مسلمانان جهان است.
حجت الاسلام سالاري - رييس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي خراسان شمالي

حجت الاسلام محمدعلی سالاری، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرا رسیدن میلاد حضرت محمد(ص) و هفته وحدت، با تأکید بر لزوم تقویت وحدت اسلامی بین مسلمانان جهان، اظهار داشت: تحقق وحدت اسلامی بسیاری از مشکلات امروز امت اسلام را حل می کند چرا که بخش اعظمی از گرفتاری های کشورها و ملت های اسلامی به دلیل عدم وحدت روی می دهد.

 

وی با بیان این که افراطی گری مهم‌ترین آسیب وحدت میان مسلمانان جهان است، اضافه کرد: متأسفانه هم شیعیان و هم پیروان اهل سنت بعضادچار این افراطی گری می شوند که نتیجه این افراطی گری نیز دوری از وحدت و شادمانی دشمنان اسلام است.

 

حجت الاسلام سالاری خاطرنشان کرد: برخی از مفتیان که ادعای اسلام و پیروی از سنت رسول الله(ص) را دارند برای کشتن و قتل شیعهها فتوا می دهند که این گونه فتواها خود سبب افزایش اختلافات و دشمن در بین مذاهب اسلامی می شود.

 

رییس شواری هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی خودخواهی و هواپرستی را از دیگرآسیب های وحدت جهان اسلام برشمرد و گفت: تعصب های قومیتی نمونه ای از اینخودخواهی ها است که سبب شده تا موضوع وحدت اسلامی کمتر در فضایی به دور از تعصب قومی و قبیله ای، فرقه ای و سیاسی بررسی شود.

 

وی اظهار داشت: در برخی موارد، لازم است چه شیعیان و چه پیروان اهل سنت برای حفظ همدلی ووحدت از برخی خواسته ها گذشت کنند چرا که این گذشت سرآغاز دست یابی به وحدتی است که می تواند مشکلات همه اقشار و جوامع اسلامی را مرتفع سازد.

 

حجت الاسلام سالاری تصریح کرد: هم اکنون شیعه و سنی واقعی اختلافی با هم ندارند و آن چه دراختلاف میان مسلمانان مشاهده می شود ناشی از نفوذ و رخنه بیگانه وبدخواهان است که وحدت میان آنان را خدشه دار می سازد.

 

وی اضافه کرد: در کشور اسلامی ایران شیعه و سنی با آرامش و همدلی و حفظوحدت در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و خوشبختانه اختلافی میان آنان وجودندارد اما همواره باید مراقب بود تا این وحدت در داخل کشور از بیگانهتأثیر نپذیرد.

 

حجت الاسلام سالاری خاطرنشان کرد: مردم ایران باید قدر این وحدت را بدانند و همواره از اقدام به آن چه که برای رخنه و نفوذ دشمن امید می آفریند، خودداری کنند.

 

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی وحدت و انسجام موجود در بین پیروان اهل سنت و شیعیان این استان را نمونه کامل و الگویی برای سایر نقاط کشور و حتی سرزمین های اسلامی دانست و افزود: پیروان اهل سنت و شیعیان در استان خراسان شمالی در کمال صمیمیت و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می کنند و تاکنون حتی یک مورد درگیری و اختلاف ناشی از مسائل فرقه ای در بین آنها روی نداده است.

 

گفتنی است، حدود 10 درصد از جمعیت 900 هزار نفری استان خراسان شمالی، ترکمن های سنی مذهب هستند که بیشتر آنها در شهرستان مرزی راز و جرگلان و بخش هایی از شهرستان مانه و سملقان سکونت دارند.

 

یادآور می شود، در سال 1360 به پیشنهاد یکی از عالمان وارسته نظام اسلامی و موافقت امام خمینی(ره)، فاصله بین دو روایت میلاد حضرت محمد(ص)، (دوازدهم ربیع الاول در روایات اهل تسنن و هفدهم ربیع در روایات شیعه)، با هدف ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان به عنوان هفته وحدت نامگذاری شد./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات