۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۲۳۹۲۶۴
آیت الله نمازی:

انسان های مسلح به سلاح معرفت اسیر هوای نفس نمی‌شوند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: هوای نفس در وجود همه افراد جامعه اعم از عالم و جاهل و امام و معمول و حتی در وجود انبیاء الهی وجود دارد.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه درکاشان ظهرامروز در جمع مردم کاشان گفت: انبیاء الهی به دلیل معرفت پیچیده و بالایی که در درون آنها است و برخوردار از عقل کامل هستند اجازه خودنمایی به هوای نفس را نمی دهند.

 

وی با اشاره به این که، هوای نفس اسیر و برده عقل انسان های شایسته به ویژه انبیاء و اولیاء و صالحان و ائمه معصومین است گفت: هوای نفس فرمانبر انسان های متعالی است اما انسان هایی که میزان معرفت‌شان متفاوت است دست خوش هوای نفسانی می شوند.

 

آیت الله نمازی گفت: هرچند خدای سبحان هوای نفس و شهوت و غضب را در وجود همه انسان قرارداده است اما در کنار همه این ها،  عقل و علم و معرفت دینی را نیز به انسان داده است تا بتواند آن را مدیریت کند.

 

به گفته وی، انسان هایی که به سلاح معرفت مسلح هستند هیچ گاه در برابر خواسته ها و هوای نفس خود تسلیم نمی شوند و زانو نمی زنند و همیشه هوای نفس در دست این گونه افراد اسیر است. 

  

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر هوشیاری انسان های معمولی در برابر درخواست های هوای نفس یادآورشد: خداوند در آیه شماره 14 سوره آل عمران حب انسان را به کالاهای دنیا که مشتری و خواهان آن است یادآورشده است. 

 

آیت الله نمازی در ادامه  انسان را دارای شهوات متفاوتی دانست و ازشهوت جنسی به عنوان یکی از آنها نام برد و افزود: گرایش جنسی در انسان مذموم نیست و  براساس حکمت خدا به مرد و زن گرایش جنسی داده است چرا که گرایش جنسی عامل بقای نسل و تکثیر انسان است، اما منظور این آیه قرآن این است که انسان نباید هوسران و شهوتران باشد.

 

وی شهوت کثرت اولاد، کثرت ثروت اندوزی، مرکب های گرانقیمت و... را از جمله شهوت های انسان دانست و افزود: اصل ثروت خوب است اما ثروت باید در دست اهل آن باشد چرا که اگر ثروت دراختیار انسان‌های صالح خدا باشد، دیگران نیز از آن بهره مند می شود.

 

عده ای شهوت استفاده از بالاترین مدل های خودرو را دارند

به گفته وی، در قرن های گذشته انسان ها شهوت داشتن اسب های گران قیمت و اسب های خراسانی و عربی را داشتند و امروز ماشین های مدل بالا و گرانقیمت جایگزین اسب های گران قیمت شده است و عده ای شهوت استفاده از بالاترین مدل های خودرو را دارند. 

   

نماینده ولی فقیه درکاشان یاد آورشد: امام صادق از نبی اکرم(ص) نقل می‌کند، اولین چیزی که روی زمین به وسیله آن نافرمانی شد و انسان ها به وسیله حب به آنها سرکشی و نافرمانی کرد، حب دنیا، حب ریاست، حب شکم، حب خواب، حب راحت طلبی است.   

 

شهوت شمشیر شیطان است

آیت الله نمازی در ادامه از شهوت به عنوان شمشیر شیطان نام برد و افزود: یکی از مسائلی‌ که جوامع بشری را با مشکل روبرو است مسائل جنسی و شهوت رانی ها است که انسان های هوا پرست و شهوت ران را خلع سلاح می‌کند.

 

وی در ادامه با تأکید بر این که انسان باید خوش بو و تمیز باشد گفت: پیامبراکرم، در بیان مبارکی فرمود، من از دنیا سه چیز را دوست دارم که یکی از آنها بوی خوش  است که انسان مومن باید خوش بو و تمیز باشد.

 

به گفته وی، استفاده از بوی خوش جزو برنامه های روزانه پیامبر بوده است و بیشترین هزینه را برای عطر داشته به طوری که پیامبر اگر از  مکانی عبور می‌کرد بوی عطر فضا را پر می کرد و عابرینی که بعد از پیامبر از آن محل عبور می کردند متوجه می شدند پیامبر از این محل عبورکرده است. /1307/پ202/ب6

ارسال نظرات