۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۲۳۹۲۷۸
نقد و تحلیلی بر ماهیت دانشنامه ویکی پدیا/بخش نخست؛

دانشنامه آزادی که در اسارت امپراطوری غرب است

خبرگزاری رسا ـ ویکی‌پدیا، دانشنامه‌ای است به ظاهر آزاد اما به باطن در اسارت امپراطوری رسانه‌ای غرب.دانشنامه‌ای که به نظر و دیدگاه جامعه‌ای مثل ایران اهمیت نمی‌دهد و آن‌ را به عنوان محور شرارت معرفی می کند بیش از آنکه نمایانگر ابزار آزادی باشد، یادآور یک مرکز دروغ‌پراکنی کنترل‌شده است.
دانشنامه  آزادی که در اسارت امپراطوری غرب است
به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، ویکی‌پدیا (wikipedia) یک دانشنامهاینترنتیچندزبانه با محتویات آزاد است که از سال 2001 آغاز به کار کرده و در حال حاضر 260 زبان دنیا را پوشش می‌دهد. این دانشنامه با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر شخصی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند مقالات آن را ویرایش کند. نام ویکی‌پدیا واژه‌ای ترکیبی است که از واژه‌ای در زبان هاوایی به نام ویکیبه معنای «سریع» و پدیا به معنای «دایره المعارف» تشکیل شده است.
این «دانشنامه آزاد» زیر نظر بنیادی به نام ویکی مدیا که یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی است مدیریت می‌شود. این بنیاد واقع در سان‌فرانسیسکو کالیفرنیا با درآمدی معادل با یک میلیون و پانصد هزار دلار علاوه بر کنترل ویکی‌پدیا، پروژه‌های دیگری چون ویکی واژه، ویکی گفتاورد، ویکی نبشته، ویکی کتاب، ویکی انبار، ویکی خبر، ویکی گونه و ویکی دانشگاه را با محوریت انتقال دانش‌های نو و بروز مدیریت می‌کند.
اصولی که ویکی پدیا بر مبنای آن عمل می‌کند عبارت است از:
1. ویکی پدیا یک دایره المعارف است و نه یک لغت نامه یا روزنامه.
2. ویکی پدیا بی طرف است!
3. ویکی پدیا دارای محتوای آزاد است، بدین معنا که هر فردی می‌تواند مطالب را ایجاد و اصلاح کند، هیچ اصلاح‌کننده ای مالکیتی نسبت به مطالب ندارد و هر مطلب نوشته‌شده مورد اصلاح و بازبینی دیگران قرار می‌گیرد!
4. افراد باید نسبت به یکدیگر، حتی به هنگام اختلاف‌نظر، رفتاری مؤدبانه داشته باشند!
5. ویکی پدیا هیچ قانون محکمی غیر از این پنج اصل ندارد.
 
بنیان‌گذار ویکی مدیا
جیمی دُنال ولز (به انگلیسی: Jimmy Donal Wales )معروف به جیمبو ولز (متولد 7اوت، 1966) مؤسس و رئیس بنیاد ویکی مدیا، مجری پروژه ویکی‌پدیا و تعدادی دیگر از پروژه‌های ویکی است. او همچنین مؤسس شرکت انتفاعی ویکیا نیز می باشد.
 
 
 
دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا با 100 میلیون بازدید در هرماه به‌عنوان مهم‌ترین دایره المعارفی که در رابطه با تمامی ادیان و مذاهب جهان مطلب گردآوری نموده، توسط رئیسی مدیریت می‌گردد که در صفحه شخصی‌اش، روبروی عنوان مذهب، خود را"بی‌خدا" به معنای آنکه به وجود خداوند اعتقادی ندارد معرفی کرده است.
 
جیمی ولز و رژیم صهیونیستی
جیمی ولز جزء مدعوین و سخنرانان دومین همایش ریاست جمهوری رژیم صهیونیستی بود که در ماه اکتبر 2009 برگزار شد. این همایش با هدف بررسی راه‌های ایجاد آینده ای بهتر برای رژیم اسراییل و یهودیان جهان برگزار شد.
همچنین ولز میهمان میزگردی بود که توسط 'بنیاد ویکتورپینچوک' و با حضور 'شیمون پرز' برگزار شد. طبق خبر وبگاه بنیاد ویکی مدیا، رییس‌جمهور رژیم اسراییل و مؤسس ویکی‌پدیا نقش فناوری نوین را در انقلاب دانایی، در این میزگرد بررسی کردند.
 
ماه جولای سال 2011 جیمی ویلز، مؤسس ویکی‌پدیا، به دعوت ر‍ژیم صهیونیستی به اسراییل سفر کرد تا در کنفرانس ریاستی این رژیم که به همت 'شیمون پرز' برگزارشده بود، شرکت کند. خبرگزاری فرانس پرس این خبر را در حالی اعلام کرده که ذکری از اهمیت و دلایل حضور ویلز گزارش نکرده است.
در سال 2011 ویکی‌پدیا هفتمین همایش سالانه خود را در حالی در اسراییل برگزار کرد که اعراب و فلسطینی‌ها این همایش را تحریم کردند.(Israelvalley)، سایت مشترک وزارت امور خارجه فرانسه و رژیم صهیونیستی، در گزارش خود نوشت: علیرغم بایکوت‌های افراط‌گرایان برای برگزاری همایش ویکی‌پدیا در شهر حیفا، این شهر در رقابت با شهرهای بزرگی همچون بارسلون، تورنتو و توکیو پیروز شد و میزبانی هفتمین همایش سالانه ویکی‌پدیا را بر عهده گرفت.
بزرگ‌ترین کنفرانس 'ویکی مدیا' از چهارم تا هفتم آگوست 2011 در شهر 'حیفا' برگزار شد. این کنفرانس، 125 کارگاه و میزگرد داشت که بر موضوعاتی مانند گردش آزاد اطلاعات، محتوای باز، متن‌باز، کپی‌رایت آنلاین، شبکه‌ها و اجتماعات وب و آموزش و فراگیری اطلاعات متمرکز بود. در این کنفرانس علاوه بر آینده 'ویکی مدیا' در مورد پروژه دیگری به نام 'ویکی سورس' که به کاربران اجازه دسترسی به متون مهم تاریخی مانند کتاب تورات را می‌دهد نیز بحث شد.
 
 
جیمی ولز با آنکه خود را آتئیست معرفی می‌کند، اما کیپا یهودی را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بر سر دارد
 
پشتوانه مالی ویکی‌پدیا
ویکی مدیا، به‌عنوان بنیاد مؤسس و اداره‌کننده‌ دانشنامه ویکی‌پدیا، یک سازمان کاملاً غیرانتفاعی است، که به کمک‌های مالی داوطلبانش متکی است. حال‌آنکه بنیادها و سازمان‌های داوطلب برای تأمین مالی این سازمان، دارای حاشیه‌های گوناگونی هستند.
بنیاد سوروس وابسته به یک یهودی میلیاردر به نام «جورج سوروس» به‌عنوان مهم‌ترین حامی بنیاد ویکی مدیا کمک‌های داوطلبانه را به این سازمان روانه کرده است. جرج سوروس که یک یهودی آمریکایی است سال‌های متمادی است که با تشکیل یک شرکت سرمایه‌گذاری و یک سازمان مطالعاتی حقوق بشر در بیشتر نقاط جهان به سود توسعه صهیونیسم فعالیت می‌کند. با این حال سوروس جهت ظاهرسازی این مسئله سعی نموده است تا در هر کشور فعالیت‌های مالی و مطالعاتی را به همراه یکدیگر دنبال نماید.
بنیاد مذکور در بیش از 30کشور جهان از جمله جمهوری‌های آذربایجان،ارمنستان، ازبکستان ، اوکراین،تاجیکستان، روسیه، گرجستان، قرقیزستان،‌ قزاقستان و مولداوی دارای نمایندگی‌های فعال است. اما نکته جالب در رابطه با این حامی بزرگ ویکی‌پدیا، نقش مؤثر آن در شکل‌دهی انقلاب‌های مخملی در کشورهای مختلف می‌باشد.
 
برخی از بنیادها و سازمان‌های کمک کننده به ویکی مدیا را این‌چنین نامبرد: بنیاد اسلوان، بنیاد استانتون، بنیاد فورد و آرکادیا سازمان‌های غیردولتی هستند که هدف شان پیشبرد دموکراسی است. همچنین بنیاد میچل کیپور که متعلق به فردی یهودی است و بنیاد خانوادگی آرلین و آرنولد گلداستاین که سابقه کمک به امور مربوط به اسراییل را دارد، از دیگر حامیان مالی ویکی‌پدیا می‌باشند.
از طرفی دیگر سرگئی برین ( Surgey Brin) مؤسس یهودی‌تبار گوگل 500 هزار دلار به بنیاد ویکی مدیا اهدا کرد. سرگئی هدف ازاین کار را پشتیبانی از ویکی‌پدیا و در دسترس بودن آن به‌طور رایگان برای مردم اعلام کرده است.
هدف ویکی پدیا، که در حقیقت اصلی‌ترین و مورد رجوع ترین بخش بنیاد از نظر خودشان است، این است که مجموعه ای خنثی از واقعیت‌های قابل تصدیق در منابع دیگر باشد. دست‌اندرکاران این وب‌سایت برآنند با ایجاد فضایی کاملاً آزاد با حفظ ظاهر به عقاید کاربران، منعکس کننده نظرات مختلف باشند. جیمی ولز مؤسس ویکی پدیا مدعی است: 'اصلِ مهم، قانون و معیارهای اجتماعی و احترام متقابل است، اما تا حدومرز مشخص. اگر کسی در ایجاد مزاحمت فراتر از گلیم خویش پای نهد، باید او را طرد کرد.
اما در ادامه می‌توان به مواردی اشاره کرد، که احترام، نه تنها توسط این دانشنامه، بی‌اهمیت جلوه داده می‌شود، بلکه موارد بی‌حرمتی به ادیان و نژادهای گوناگون به وفور در آن دیده می‌شود.
 
توهین یا احترام؟
مهم‌ترین ویژگی دانشنامه ویکی‌پدیا که برخی آن را به‌عنوان یک نکته مثبت و برخی آن را منفی می‌دانند آن است که قابلیت ویرایش اطلاعات را به هر کاربری می‌دهد. پس از ایجاد یا ویرایش مطالب توسط کاربران، مدیران مستقر در ایالات‌متحده آمریکا پس از راستی گزینی، آن‌ها را به روی سرور قرار می‌دهند.
اما نکته مهم در این رابطه آن است که موضوعاتی چون هولوکاست، اسرائیل،کوره‌های آدم سوزی هیتلر و نسل‌کشی یهود، فراماسونری، بهاییت و داعش، غیرقابل ‌ویرایش بوده، و افراد تنها می‌توانند این موضوعات را بدون حق ویرایش، ازنظر بگذرانند.
 
 
در واقع، بنیاد حمایت‌شده توسط رژیم صهیونیستی، اجازه هرگونه دخل و تصرف نسبت به چنین موضوعاتی را از دیگران سلب نموده است. این در حالی است که در کنار گزینه نسل‌کشی یهود که غیرقابل ویرایش است، گزینه نسل‌کشی سربرنیتسا، آفریقای جنوبی و سرخپوستان آمریکایی قابل ویرایش توسط کاربران می‌باشد.
از طرفی دیگر، دانشنامه ویکی‌پدیا، فرقه ی ضاله ی بهاییت را، به‌عنوان یک دین الهی معرفی کرده و بهاءالله را  پیامبری پس از حضرت عیسی و حضرت محمد (ص) آخرین پیامبر الهی نام می‌برد؛ و این فرقه را بعد از دین مسیحیت، بزرگ‌ترین دین، از لحاظ پراکندگی جمعیت به مخاطبین معرفی می‌کند.
از سوی دیگر، در رابطه با پیروان دین مندائی، دانشنامه ی ویکی‌پدیا، بدون ذکر هیچ‌گونه منبعی، از آزار و اذیت و تبعیض‌هایی سخن می‌راند که ایران در حق پیروان این دین روا داشته است.
این دانشنامه به اصطلاح آزاد، در رابطه با موضوعات با محوریت داعش نیز نظرات ویژه ای دارد، کافی است در ویکی‌پدیا، گروه تروریستی داعش را جستجو نمایید. ویکی‌پدیا، پیامی را با این مضمون که آیا منظور شما همان دولت اسلامی عراق و شام است؟ به شما نمایش خواهد داد.
در واقع همان‌گونه که کشورهای غربی و عوامل اصلی داعش سعی بر آن دارند تا اعلام کنند که این گروه تروریستی یک دولت اسلامی با پایتختی موصل است، این دانشنامه ی آزاد نیز همین رویه را دنبال می‌نماید. اما در مقابل برای سپاه پاسداران، نقش به سزای آن را در رابطه با دفاع از کشور به کناری نهاده و اتهامات وارده‌اش را با عنوان عملیات تروریستی سپاه پاسداران به مخاطبش القا می‌کند.
از سوی دیگر، می‌توان به هوش و زیرکی این دانشنامه در چینش اطلاعاتی که بروی سرور قرار می‌دهد توجه کرد. به طور مثال در رابطه با موضوعی چون فراماسونری، پس از توضیح و تفسیر این گروه به شکل کاملاً طرفدارانه، آن را نه تنها جنبشی مخفی نمی‌داند، بلکه آن را سازمانی خصوصی با نظرات لیبرال معرفی می‌کند، و بعد از آن با معرفی فراماسونری در ایران، و مخالفت‌های ایران با این سازمان، از مخالفت حزب نازی با فراماسونری سخن به میان می‌آورد.
نکته قابل تأمل آن است که چرا ویکی پدیا، در مورد فراماسونری، تنها دیدگاه ایران و آلمان نازی را مورد استناد قرار داده و این دو را به شکل مبهمی هم سو با یکدیگر نشان می‌دهد؟
 
 
 
از طرفی دیگر استفاده از واژه مرگ و هلاکت به جای واژه شهادت برای ائمه اطهار(ع) و یاران و پیروان ایشان، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که دیدگاه و نظر گردانندگان ویکی پدیای فارسی چه سمت و سویی و بر اساس چه دین و فرقه‌ای شکل‌گرفته است.
درمجموع، دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا، دانشنامه ای است که هر یک از ما، گه گاهی به آن سر زده‌ایم، و از مطالب آن استفاده نموده‌ایم اما استفاده از دانشنامه ای که به نظر و دیدگاه یک جامعه چون جامعه ایران اهمیت نمی‌دهد، و یا آنکه دین مردمی را به عنوان محور شرارت معرفی می‌نماید، بیش از آنکه یک دانشنامه ی آزاد باشد؛ یک مرکز دروغ‌پراکنی کنترل‌شده به نظر می‌آید که در ایران و خارج از ایران، بر اساس نظریات موافق با سیاست‌های غرب مطالب فارسی را در اختیار مخاطبان بی‌شمار این‌گونه وب‌سایت ها قرار می‌دهد.
در بخش دوم به  مصادیق دروغ پراکنی ویکی پدیا درباره ائمه اطهار و موضوعات دینی پرداخته و با مقایسه آن‌ها با منابع موثق عناد ورزی این دانشنامه را مورد بررسی خواهیم کرد.
702/9466/م
علی ملحانی

 

ارسال نظرات