۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۲۳۹۳۹۷
پژوهشگر قرآنی:

امام صادق پایه‌گذار تقریب مذاهب در جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر قرآنی، امام جعفر صادق(ع) را پایه‌گذار تقریب مذاهب جهان اسلام خواند و گفت: امام صادق(ع) برای حفظ وحدت مسلمانان «ابان بن تغلب» را نماینده خود قرار دادند و به او فرمودند «در مسجد مدینه بنشین و برای اهل سنت مطابق فقه خودشان و برای شیعیان مطابق فقه شیعه فتوا بده».
هفته وحدت، اتحاد، وحدت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجید معارف، پژوهشگر قرآنی، امروز بعد از ظهر در برنامه «روشنا» شبکه جام جم صدا و سیما، با تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: تایخ ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) در کتاب‌های ادیان پیشین ثبت شده بود چنان که در آیه «الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسولَ النَّبىَّ الأُمِّىَّ الَّذِى یجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِندَهُمْ فى التَّوْرَاةِ وَ الانجِیلِ...» سوره اعراف به این موضوع اشاره شده است.

 

وی به انتظار موحدان برای ظهور خاتم پیامبران اشاره و خاطرنشان کرد: طبق آیه 83 سوره بقره، امید به ظهور پیامبر آخر الزمان، برخی از اهل کتاب را در برابر فشار کفار، قوی و محکم کرده بود تا جایی که با مقاومت و پایداری به فتح و پیروزی امیدوار بودند.

 

این استاد دانشگاه یادآور شد: میزان شناخت اهل کتاب از پیامبر آخر الزمان به اندازه شناخت آنها از فرزندانشان بود چنان که خداوند در آیه 146 سوره بقره می‌فرماید «اَلَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَعْرِفُونَهُ کَما یَعْرِفُونَ اَبْنائَهُمْ وَ اِنَّ فَریقَاً مِنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ» پیامبر گرامی اسلام را همانند فرزندانشان می‌شناختند اما بسیاری از ایشان با وجود این شناخت و آگاهی از پیامبر خاتم(ص) حق را کتمان کرده و ایمان نیاوردند.

 

وی به نشانه‌های تولد پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: نابودی سپاه ابرهه در سال عام الفیل، خاموش شدن آتشکده فارس و فرو ریختن کنگره‌های ایوان کسری از نشانه های تولد منجی موعود بود.

 

معارف، قرآن کریم را روایتگر سجایای اخلاقی نبی مکرم اسلام(ص) خواند و ابراز کرد: رحمت، رأفت و دلسوزی برای مخلوقات عالم از صفات خداوند است چنان که قرآن کریم از میان صفات متعدد پیامبر اکرم(ص) از «رحمه للعالمین» بودن حضرت و مهربانی ایشان یاد می‌کند.

 

وی به اقدامات وحدت بخش پیامبر اکرم(ص) پیش از رسالت اشاره و تأکید کرد: تدبیر هوشمندانه رسول الله(ص) در نصب حجر الأسود و شرکت حضرت در پیمان «حلف الفضول» از نمونه‌های اهتمام ایشان به وحدت بوده است.

 

معارف با اشاره به جابجا کردن ماه‌های حرام از سوی مردم عصر جاهلیت گفت: مردم در عصر جاهلیت برای ادامه دادن جنگ‌ها، ماه‌های حرام را جابه‌جا می‌‌کردند که قرآن از آن به «نسیء» تعبیر کرده و در سوره توبه فرموده است «إِنَّمَا النَّسِیءُ زِیادَةٌ فِی الْکُفْرِ یُضَلُّ بِهِ الَّذِینَ کَفَرُوا...»

 

وی عقد اخوت مهاجر و انصار را از اقدامات وحدت بخش پیامبر اکرم(ص) خواند و بیان داشت: عقد اخوت میان مسلمانان، آثار حقوقی فراوانی به دنبال داشت که ارث بردن برادران دینی از یکدیگر در پنج سال نخست هجرت از آن جمله بوده است.

 

این پژوهشگر قرآنی یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) پیمانی به نام «عقبه» با مردم مدینه بستند که طبق این پیمان مهاجران، انصار، یهودی‌ها و سایر قبایل مدینه با وحدت و همزیستی مسالمت آمیز با همدیگر زندگی می‌کردند.

 

وی قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) را محور امت اسلام خواند و تأکید کرد: قرآن مظهر تجلی خدا و نبی مکرم اسلام(ص)، فرستاده خدا در روی زمین است و طبق آیه 59 سوره نساء، هر گونه اختلاف در جامعه اسلامی باید به دستور خداوند و پیامبر اکرم(ص) حل و فصل شود.

 

این استاد دانشگاه، حدیث ثقلین را ضامن وحدت عملی مسلمانان دانست و گفت: مسلمانان طبق روایت متواتر ثقلین به قرآن و اهل بیت(ع) تمسک بورزند و در راستای وحدت جهان اسلام گام بردارند.

 

معارف در پایان امام صادق(ع) را پایه‌گذار تقریب مذاهب جهان اسلام خواند و افزود: امام صادق(ع) برای حفظ وحدت مسلمانان «ابان بن تغلب» را نماینده خود قرار دادند و به او فرمودند «در مسجد مدینه بنشین و برای اهل سنت مطابق فقه خودشان و برای شیعیان مطابق فقه شیعه فتوا بده»./908/پ202/ف

ارسال نظرات