۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۳۹۵۲۶
کارشناس مسایل یمن:

طرح آمریکایی تفکیک یمن به شش ایالت مردود است/ رسانه‌ها در مورد انضارالله بزرگنمایی می‌کنند

خبرگزاری رساـ فعال رسانه ای یمن به شایعات در خصوص جنبش انصارالله پاسخ داد و گفت: رسانه‌ها به گونه‌ای بزرگ نمایی می‌کنند که گویی انصار الله از فضا آمده‌ است و بخشی از مردم نیست و شهرهای مختلف را اشغال می‌‌کند.
يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالرحمن راجح، یکی از فعالان رسانه‌ای یمنی و کارشناس مسائل سیاسی این کشور در سخنانی به تشریح آخرین وضعیت صحنه سیاسی یمن پرداخته و گفت: رسانه‌های عرب زبان همواره اعلام می‌کنند صنعاء، ابیان و سایر شهرهای یمن سقوط کرده‌اند اما واقعیت ماجرا این است که این مناطق سقوط نمی‌کنند بلکه ساکنان آنها خود کنترل امنیت و اوضاع را در دست می‌گیرند، مثلا هنگامی که اعلام کردند صنعاء سقوط کرده است، حقیقت اینگونه نبود بلکه مردم خود همراه با انصار الله در صنعا حاضر شده بودند . رسانه‌ها به گونه‌ای بزرگ نمایی می‌کنند که گویی انصار الله از فضا آمده‌ است و بخشی از مردم نیست و شهرهای مختلف را به ترتیب اشغال می‌کند.

 

وی افزود: در حقیقت این مناطق از سوی مردم این مناطق و نیروهای انقلابی بومی منطقه اداره شده و این نیروها از تاسیسات دولتی و نظامی محافظت می‌کنند. نیروهای انقلابی مسؤولیت مهمی در حفاظت از تاسیسات دولتی و نظامی دارد زیرا این تاسیسات همواره در معرض خطر مورد دستبرد قرار گرفتن از سوی گروه‌های تکفیری قرار داشته‌اند.

 

ژنرال‌های مخالف انصار الله به عربستان گریخته‌اند

 

وی همچنین توضیح داد که نیروهای سیاسی و ژنرال‌هایی که مخالف انصار الله بودند به عربستان گریخته‌اند و سعی دارند تا با پشتیبانی از گروه‌های تکفیری مسلح که چندین پایگاه  را در استان "مآرب" در مرز عربستان  در اختیار دارند، امنیت و ثبات یمن را برهم بزنند اما به طور کل وضعیت سیاسی یمن بهبود یافته است.

 

این فعال رسانه ای یمن به تحرکات عربستان برای مقابله با انصار الله اشاره کرد و گفت: عربستان برای سرنگون کردن انصار الله از رسیدن کمک‌های مالی به دولت جلوگیری می‌کند، همچنین این کشور همراه با تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کنند تا با ایجاد هرج و مرج در یمن از نیروی انصار الله بکاهند.

 

انصار الله از خواسته‌های جنوب حمایت می‌کند

 

وی در خصوص جنبش جنوب یمن و خواسته های این جنبش برای جدایی طلبی توضیح داد که مشکل جنوب یمن مشکل بسیار پیچیده‌ای است اما ما در انصار الله موافق هر راه‌ حلی که جنوبی‌ها را راضی کند هستیم.

 

این فعال رسانه ای یمن از تشکیل جنبش جدیدی در جنوب یمن از سوی عربستان برای تقسیم این کشور به چندین بخش خبر داد و  تصریح کرد: عربستان اطماع و چشم داشت های فراوانی در یمن به ویژه جنوب آن دارد، این کشور در گذشته از وحدت یمن پشتیبانی می‌کرد اما با قدرت گرفتن انصار الله تلاش دارد در جنوب هرج و مرج به پا کرده و آن را به چندین منطقه تقسیم کند.

 

وی افزود: اما در مدت اخیر جنبش جدیدی با پشتیبانی عربستان به راه افتاده‌ است که خواهان تقسیم جنوب به چندین بخش است.

 

تشکیل یمن به 6 ایالت؛ طرحی آمریکایی است

 

وی به مخالفت‌ جریان های سیاسی و ملی با طرح رئیس جمهور یمن برای تشکیل این کشور به 6 ایالت اشاره کرد و افزود: چندی پیش منصور هادی عبد ربه رئیس جمهور یمن با تشکیل کمیته‌ای تصمیم گرفت دولت یکپارچه‌ای متشکل از 6 اقلیم به وجود بیاورد اما انصار الله از ابتدا با این طرح مخالف بود، اغلب نیروهای ملی و سیاسی نیز با این تقسم بندی مخالف هستند اما رئیس جمهوری همچنان بر اجرایی شدن آن  اصرار دارد و به نظر من این یک طرح آمریکایی‌ است، آنان خواهان این تقسیم بندی هستند.

 

راجح از طرح دیگری در این زمینه خبر داد و گفت: طرح دیگری نیز وجود دارد که انصار الله، حزب سوسیالیست یمن و چندین گروه سیاسی دیگر آن را برگزیده‌اند، ‌بر اساس این طرح کشور به دو اقلیم جنوبی و شمالی تقسیم می‌شود، زیرا تقسیم بندی یمن به چندین اقلیم در حقیقت تضعیف کشور و تبدیل آن به لقمه‌ای آسان برای عربستان است.

 

فعالیت سفارتخانه‌های غربی در یمن برای تجزیه این کشور

 

این کارشناس یمنی از فعالیت سفارتخانه های غربی در این کشور برای تجزیه یمن پرده برداشت و اعلام کرد:  هم اکنون سفارت‌خانه‌های کشور های غربی در یمن در راستای تقسیم کردن یمن به 6 اقلیم به شدت فعالیت می‌کنند به طوری که همواره شاهد برپایی جلساتی در کشورهای اروپایی و با حضور چهره‌های یمنی هستیم که در آن‌ها سعی می‌شود در خصوص مزیت‌های وجود چندین اقلیم سخنرانی شود.

 

پیوندهای مشترک ایران و یمن

 

انصار الله در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیوند‌های مشترک یمن و ایران تصریح کرد:  جنبش انصار الله جنبش مستقلی است که اسلام، فرهنگ، تشیع و برادری آن را به جمهوری اسلامی ایران مرتبط می‌کند. ایران تنها کشوری است که به مقابله با استکبار جهانی برخاسته است./1321/د101/ک

ارسال نظرات