۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۳۹۷۰۴
تحقیقات یک موسسه آمریکایی نشان داد؛

برنامه‎های جاسوسی آمریکا آزادی بیان را تهدید می‎کند

خبرگزاری رسا ـ نتایج تحقیقات موسسه آمریکایی PEN که به تازگی منتشر شده نشان می‎دهد که برنامه‎های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا آزادی بیان را در سراسر جهان تهدید می‎کند.
آژانس امنيت ملي آمريکا
 
به گزارش خبرگزاری رسا، نتایج تحقیقات موسسه آمریکایی PEN که به تازگی منتشر شده نشان می‎دهد که برنامه‎های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا آزادی بیان را در سراسر جهان تهدید می‎کند.
 
در گزارش این موسسه آمریکایی که شعبه بین الملل آن در زمینه ترویج و محافظت از آزادی بیان نویسندگان فعالیت می کند، آمده است: برنامه های جاسوسی امنیت ملی آمریکا و سایر نهادهای دولتی این کشور و متحدان آن تاثیری منفی بر روی آزادی بیان در سراسر جهان دارد.
 
حدود 773 نویسنده در 50 کشور مختلف جهان در تحقیقات صورت گرفته به وسیله موسسه آمریکایی PEN شرکت کرده و اعلام کردند که برنامه های جاسوسی آمریکا در سطح جهان به وجهه بین المللی این کشور لطمه وارد کرده است.
 
در تحقیقات منتشر شده به وسیله موسسه آمریکایی PEN همچنین تاکید شده است که برنامه های جاسوسی گسترده آمریکا به طرز قابل توجهی به شهرت این کشور به عنوان "بهشت آزادی بیان" و "قهرمان آزادی بیان در سراسر دنیا" آسیب زده است.
 
موسسه آمریکایی PEN در ادامه گزارش خود افزود: نگرانی در مورد نظارت و جاسوسی دولت در کشورهای دموکراتیک به همان اندازه بالاست که در کشورهای غیر دموکراتیک و با سابقه طولانی نظارت فراگیر وجود دارد.
 
گفتنی است، در سال 2003 میلادی ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا فاش کرد که آژانس های امنیت آمریکا هم از شهروندان آمریکایی و هم از شهروندان و مقامات کشورهای دیگر جاسوسی کرده اند./990/ب902/ک
ارسال نظرات