۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۲۳۹۸۱۰
رییس مرمت آستانه حضرت معصومه:

همایش میراث مشترک ایران و عراق قدمی برای بازیابی آثار عظیم کشور است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرمت آستانه حضرت معصومه(س) گفت:ما باید توجه داشته باشیم که گنجینه های عظیم و فاخری به عنوان مقولات مشترک ایران وعراق وجود دارد و این همایش قدمی برای بازیابی و تقویت آنها است.
ايران و عراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت کشفی، رییس مرمت آستانه حضرت معصومه(س)، در نشست هم اندیشی میراث مشترک علمای ایران و عراق که روز گذشته در محل دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد، گفت: در ذهن ما بسیاری مطالب وجود دارند که می دانیم ولی چون توجه نداریم تأثیر نمی گذارد و در مورد مقوله مشترک ایران و عراق نیز مطالب زیادی وجود دارد که باید به آن توجه بشتری داشته باشیم.

 

وی به از هم گسیختگی و افت قلبی بین مردم ایران و عراق اشاره و خاطر نشان کرد: برای از بین بردن آثار ایران در عراق با جدیت کار می کنند؛ اشعار مینیا کاری و طلاکاری‌های صفویه در نجف  و دیگر آثار فاخر  که به بهانه ی تجدید بنا این گنجینه های هنر ایرانی را محو می کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم رابطه عمیق فرهنگی بین ایران و عراق را یادآور شد و گفت: حضور اساتید بزرگ حوزوی در نجف کم رنگ شده و  این حرکت پنهانی برای تقویت فرهنگ عربی بوده است که در واقع ضربه بزرگی به آن میزند و خطری برای رابطه فرهنگی این دو کشور محسوب می شود پس باید با حفظ وحدت در مشترکات مانع آن شد.

 

حجت الاسلام کشفی ایجاد وحدت را در گسترش مقوله علم، عرفان و هنر ایران مهم خواند و تأکید کرد: برگزاری این همایش با انگیزه تحکیم قلوب  یعنی وحدت است که میتنی بر دیانت و معرفت کامل و قابل جدا شدن نیست.

 

وی ادامه داد: گسسته شدن این پیوند و وحدت ضررهای بسیاری دارد از جمله، سرمایه های عظیم ایرانی که در حال نابودی است و ما توجه لازم را نداریم پس این همایش ها در ایجاد این پیوندها نقش مهمی را دارند.


استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در هر کوچه نجف یک مجتهد و عالم بوده است، تصریح کرد: ما یک سرمایه عظیم چند قرنی را که با سختی به دست آمده بودند و دیگر هرگز تکرار نمی شوند را به تدریج از دست می دهیم پس باید برای  پیوندها در مشترکات، به خاطر دیانت و نه، به خاطر ملیت تلاش کنیم.

 

حجت الاسلام کشفی خاطر نشان کرد: اگر مقالات و کتاب ها، متکی به علم و دانایی و ادب باشد ونیز با تقوا و اخلاص انجام شود،  می تواند تأثیر تربیتی بسیاری بر نسل جدید عراق داشته باشد و این مشترکات، باعث پیوند خواهد شد پس باید از این فرصت ها استفاده کرد.

 

رییس مرمت آستانه حضرت معصومه(س) تأکید کرد: ما باید توجه داشته باشیم که گنجینه های عظیم و فاخری به عنوان مقولات مشترک ایران وعراق وجود دارد و این همایش قدمی برای بازیابی و تقویت آنها است./844/پ202/ب6

ارسال نظرات