۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۲۳۹۹۴۷
رسانه روسی:

آمریکا در غرب هم ابرقدرت محسوب نمی‎شود

خبرگزاری رسا ـ یکی از خبرگزاری‎های روسیه تأکید کرد که آمریکا در کشورهای غربی هم دیگر ابرقدرت محسوب نمی‎شود.
امريکا

به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری 'روسیا سگودنیا' نوشت: 10 سال پیش بسیاری در غرب و جهان آمریکا را ابرقدرت می دانستند اما امروز وضعیت به طور کامل با گذشته فرق کرده است.

 

روسیا سگودنیا در گزارش خود خاطرنشان کرده است: سلطه جهانی آمریکا در کنار بازار آزاد و دموکراسی ارکان مناسبات بین المللی پس از فرو ریختن دیوار برلین را تشکیل می داد اما در سال های اخیر این وضع تغییر کرد.

 

براساس این گزارش، غرب اعتماد به آمریکا و قدرت آن را که زمانی نامحدود به نظر می رسید در این سال ها از دست داده است.

 

خبرگزاری روسیا سگودنیا در ادامه گزارش خود نوشته است: یکی از علت های اصلی بی اعتمادی به آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت جهان، ناکامی این کشور در مهار مناقشات در عراق و افغانستان است که ثابت کرد هرچند نظامیان آمریکایی می توانند ظرف چند هفته رژیم مخالف این کشور سرنگون کنند اما از برقراری ثبات و امنیت عاجز و ناتوان هستند.

 

یکی دیگر از علت هایی که به آمریکا اجازه نمی دهد نقش تنها ابرقدرت را بازی کند توسعه اقتصادی چین است که در ماه اکتبر سال گذشته مطابق اطلاعات صندوق بین المللی پول بزرگترین اقتصاد جهان شد.

 

غرب در سال 2008 و پس از بحران شدید اقتصادی که از آمریکا شروع شده و بسیاری از کشورهای جهان را فرا گرفت، اعتماد به سیستم بازار آزاد را از دست داد.

 

هرچند که این بحران مهار شد اما باور به این که با کمک سیستم بازار آزاد (اقتصاد لیبرالی مدل غربی) می توان سطح زندگی مردم را ارتقا بخشید از دست رفت.

 

در پایان گزارش گفته شد: اعتماد به سیستم دمکراسی غربی پس از قیام های در کشوهای عربی هم از دست رفت و هر چند که بر اثر این قیام ها رژیم های مستبد سرنگون شدند اما به غیر از تونس هیچ یک از کشورهایی که قیام در آنها صورت گرفت دارای حکومت دمکراتیک نشدند./982/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات