۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۴
کد خبر: ۲۴۰۹۶۳

دیپلماسی پارلمانی برای «توافق خوب»

خبرگزاری رسا ـ همزمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، دیپلماسی پارلمانی نیز به تحکیم و تقویت اصولی پرداخته است که شالوده یک «توافق خوب» برای کشورمان را تشکیل می‌دهند. در این رابطه، کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با تدوین 20 اصل راهبردی در رابطه با مذاکرات قابل قبول از طرف کشورمان، شکل و محتوای این مذاکرات از یک سو و نتایج توافق جامع را از سوی دیگر مورد توجه ویژه قرار داده است.
ديپلماسي پارلماني

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، همزمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، دیپلماسی پارلمانی نیز به تحکیم و تقویت اصولی پرداخته است که شالوده یک «توافق خوب» برای کشورمان را تشکیل می‌دهند. در این رابطه، کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با تدوین 20 اصل راهبردی در رابطه با مذاکرات قابل قبول از طرف کشورمان، شکل و محتوای این مذاکرات از یک سو و نتایج توافق جامع را از سوی دیگر مورد توجه ویژه قرار داده است.

 

کمیته هسته‌ای مجلس، اصل مذاکره یا حتی توافق در زمینه حل مسئله هسته‌ای را رد نکرده بلکه موافقت کرده است. آنچه در این اصول مورد تمرکز و توجه قرار دارد، سازگار نمودن توافق با معیارهای قابل قبول نظام و به واقع، ارائه اصول ناظر بر یک توافق خوب از منظر این رکن قانونگذاری در کشور است. این اصول بیست گانه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: اصول کلان و جهت‌دهنده مذاکرات و توافق‌ها از یک سو و محورهای خاص راجع به جزئیاتی که تاکنون در مورد مذاکرات و اختلافات باقیمانده در خصوص نهایی‌کردن توافق جامع مطرح شده است، از سوی دیگر.

 

در خصوص اصول کلان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عدم خوش‌بینی به غرب در مذاکرات؛ صرفاًٌ هسته‌ای بودن مذاکرات ایران با گروه 1+5 به ویژه منع ورود به مسائل دفاعی؛ سلب ناپذیری حقوق هسته‌ای ایران و در نتیجه غیرقابل قبول بودن محدودیت بر عملیاتی کردن دستاوردهای کنونی صنعت هسته ای؛ و لزوم عادی شدن مسئله هسته ای. در این رابطه، نقدی بر عملکرد آژانس در بررسی مسئله هسته‌ای کشورمان شده و تکیه این نهاد بر اتهامات بی‌اساس و ساخته دست سازمان‌های جاسوسی غربی و صهیونیستی، خلاف مقررات و رویه معطوف به حل مذاکره‌ای مسئله هسته‌ای تلقی گردیده است.

 

برگرفته از این محورهای کلان، برخی جزئیات نیز که از نظر مذاکرات آینده و توافق جامع حائز اهمیت زیاد است، مورد اشاره قرار گرفته است. لزوم حفظ غنی‌سازی حتی در سطح بالای 10 درصد و رآکتور آب سنگین و لزوم تسریع در راه اندازی این رآکتور؛ لزوم لغو همه تحریم‌ها، لزوم حفظ تحقیقات و توسعه در صنعت هسته‌ای کشور، و غیرقابل قبول بودن بازرسی‌های فراپادمانی، چهار محور جدی به نظر می‌رسند.

 

پایه اصول اعلامی این کمیته را نکاتی تشکیل می‌دهند که به نحوی می‌توان آنها را بن‌مایه‌های خط مشی هسته‌ای کشور در مقطع حاضر شمرد. در این رابطه، لغو همه تحریم‌ها و عادی شدن مسئله هسته‌ای به عنوان دو بال اصلی تلقی می‌شوند که تعامل دیپلماتیک کشور را جهت خواهند داد. علاوه بر این، «عدم قبول محدودیت‌های غیرمنطقی» نیز به عنوان یک معیار مهم و تعیین کننده جهت‌گیری در مذاکرات تلقی می‌گردد. به تعبیر دیگر، توافق نباید به قیمت تحمیل محدودیت‌های غیرمنطقی بر برنامه هسته‌ای تمام شود. یک نکته بارز حقوقی در این رابطه نیز این است که توافق جامع در صورت تخلف طرف‌های غربی از ایفای تعهدات خود در قبال ایران، به خودی خود فسخ و به اصطلاح، منفسخ شود. به نظر می‌رسد که مخاطب اصلی این اقدام کمیته هسته‌ای، طرف‌های مذاکره کننده با ایران است تا نگرانی‌های ایران را دریافته و لحاظ نمایند.

/997/د102/ی

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات