۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۲۴۱۰۵۴
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر اقتصاد و دارایی:

اصلاح نظام بانکی به شجاعت و درایت نیاز دارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی ساده زیستی را وظیفه اصلی تمام مردم و دولتمردان دانست و گفت: هدف اصلی دولت ساده زیستی و توجه به اشتغال جوانان باشد.
ديدار وزير اقتصاد با حصرت آيت‌الله مکارم شيرازي ديدار وزير اقتصاد با مراجع و علماي قم ديدار وزير اقتصاد با مراجع و علماي قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در دیدار وزیر اقتصاد و دارایی خطرات نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را تهدید کننده نظام جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و گفت: به یاری خداوند متعال با وجود بنیه نظامی قوی و تدابیر مسؤولان نظام خطرات نظامی و سیاسی اثر زیادی بر کشور ندارند و از آن بابت مشکلی وجود نخواهد داشت.
این مرجع تقلید ادامه داد: خطرات اقتصادی و فرهنگی است که نظر دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی را به خود معطوف داشته و آنها با وضع تحریم های اقتصادی، انحصار طلبی ها و تهاجم فرهنگی سعی در ضربه زدن به این نظام و کشور را دارند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ارائه مثالی از کشور آلمان اظهار داشت: در صورت وارد شدن سختی ها بهترین عملکرد آن است که ما با دید مثبت به آنها بنگریم و این گونه است که می توانیم تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم که در این زمینه عزم جدی وجود دارد و دولت نیز در این راستا حرکت می کند.
وی ادامه داد: تحریم ها بود که باعث شد ابزار آلات و دستگاه های مورد نیاز و پیشرفته را که شاید سالیان درازی از خارج وارد می کردیم با هزینه کمتر در داخل تولید کنیم و ضمن ایجاد اشتغال از خروج ارز جلوگیری کرده و از وابستگی خود به کشورهای بیگانه بکاهیم.
این مرجع تقلید با ابراز تأسف از واردات کالاهای تجملی که با توجه به قیمت های بسیار زیاد حجم زیادی از واردات کشور را به خود اختصاص می دهد، ابراز داشت: اگر فرهنگ ملت به سمتی حرکت کند که تجمل گرایی و افراط جای خود را به قناعت و استفاده حداقلی از وسائل خارجی بدهد توفیقات زیادی به وجود خواهد آمد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ارائه حدیثی از امام علی (ع) تصریح کرد: امام علی (ع) حیات طیبه را قناعت دانسته اند؛ فداکاری و قناعت در برهه ای زمان باعث خواهد شد از مقدار وابستگی ها به کشورهای خارجی کاسته شود و این ملت بتواند بدون توجه به تحریم ها بر روی پای خود بایستد.
وی با انتقاد از رواج اسراف و تجمل گرایی در جامعه گفت: در تهران مجالس جشن ازدواجی با هجده نوع غذا برگزار می شود که به دور از نصایح ائمه اطهار و حیات طیبه مورد نظر آنان است.
این مرجع تقلید خواستار شروع قناعت و ساده زیستی از ادارات دولتی شد و ادامه داد: اگر بتوانیم با تبلیغی وسیع این کار را انجام دهیم و از این سیلاب عبور کنیم در آینده به افتخارات بسیار بزرگ و دور از دسترسی دست خواهیم یافت.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی از سیاست های غلط بانکی ابراز نارضایتی کرد و اظهار داشت: بانک ها داد مردم را در آورده اند؛ بانک در نظام اسلامی می بایست منافع مردم را هدف خود بداند نه این که تنها منافع خود را در نظر داشته باشد؛ بانک وسیله ای برای به چرخش در آوردن چرخ های اقتصاد است.
وی ادامه داد: با شجاعت و درایت می بایست نظام بانکی را اصلاح کنید؛ شما که قصد انجام این کار را دارید به هرحال یک روز این کار را انجام خواهید داد؛ آقای روحانی و شما هم که عزم جدی در انجام آن دارید پس می بایست با قدرت و شجاعت تمام این کار را انجام دهید.
این مرجع تقلید بیکاری را از معضلات دیگر جامعه برشمرد و افزود: علاوه بر تجمل گرایی نفس واردات باعث خواهد شد تولید در کشور کاهش یابد و در نتیجه بیکاری افزایش یابد؛ قاچاق نیز قسمتی از واردات کشور است که می بایست با آن برخورد جدی تری صورت گیرد؛ مدیران دولتی برای تبیین چنین مواردی بهتر است از رادیو و تلویزیون نیز کمک بگیرند./836/پ202/ج
 
ارسال نظرات