۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۲۴۱۰۹۹
رییس اوقاف و امور خیریه بجنورد تأکید کرد؛

ضرورت تلاش روحانیان برای هدایت موقوفات به سمت نیازهای روز جامعه

خبرگزاری رسا ـ رییس اوقاف و امور خیریه بجنورد گفت: لازم است روحانیان و حوزویان برای هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه از جمله تقویت حوزه های علمیه فعالیت بیشتری داشته باشند.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، نشست کمیته یاوران وقف استان خراسان شمالی امروز با حضور اساتید، روحانیان و طلاب حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد در محل این مدرسه علمیه برگزار شد.

 

حجت الاسلام عظیم آسوده، رییس اوقاف و امور خیریه بجنورد در این نشست هدف از برگزاری آن را ترویج سنت حسنه وقف و ایجاد وقف های جدید در زمینه مسائل و نیازهای قرآنی و حوزه های علمیه و تشویق و ترغیب مردم جهت روی آوردن به اجرای وقف دانست.

 

وی با بیان این که متأسفانه سهم موقوفات مرتبط با حوزه های علمیه در استان خراسان شمالی و نیز سراسر کشور به نسبت کل موقوفات بسیار اندک و ناچیز است، اضافه کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی و اقدام شود که موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه از جمله مباحث فرهنگی و حوزه های علمیه سوق داده شود.

 

حجت الاسلام آسوده تصریح کرد: تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف در بین آحاد جامعه و فرهنگ سازی برای انجام وقف در زمینه نیازهای روز کشور و ملت یکی از رسالت های مهم حوزویان و مبلغان دینی محسوب می شود چرا که این قشر ارتباط تنگاتنگی با بدنه جامعه داشته و می توانند در این زمینه نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

 

وی با تأکید بر بهره گیری بیش از پیش از ظرفیت منابر و مساجد برای ترویج صدقه جاریه وقف و فرهنگ سازی برای اجرای وقف های جدید در زمینه حوزه های علمیه، بهداشت و سلامت، ارتقای آموزش و رفع نیازهای این بخش، مسائل فرهنگی و مذهبی و ...، خاطرنشان کرد: در استان خراسان شمالی بیش از 65 درصد موقوفات در زمینه روضه سیدالشهدا(ع) انجام شده که این بخش اگر چه در گذشته جزء ملزومات بود اما اکنون دیگر از اولویت انجام وقف خارج شده است.

 

حجت الاسلام آسوده تصریح کرد: روحانیان و مبلغان در جلسات و محافل مذهبی می بایست مردم و خیران را با نیازهای روز جامعه آشنا کرده تا خیران با درک صحیح این نیازها با نیت رفع آنها اقدام به انجام وقف کنند.

 

به گفته وی همچنین روحانیان مبلغ با حضور در روستاها و مناطق شهری و ارتباط بی واسطه با مردم می توانند با شناسایی موقوفات مجهول در زمینه احیای موقوفات گذشته و اجرای نیات خیر واقفان، اقدامات مؤثری انجام دهند.

 

حجت الاسلام علی اکبر صفری، سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی نیز در این نشست، با اشاره به وظایف و رسالت نهاد اوقاف و امور خیریه، اظهار داشت: سازمان اوقاف نهادی حمایتی نبوده بلکه یک نهاد اقتصادی است که نقش مهمی در اقتصاد جامعه اسلامی ایفا می کند.

 

وی با تأکید بر این که خروجی نهاد اوقاف و امور خیریه می بایست برنامه های فرهنگی با بازده اقتصادی باشد، تصریح کرد: دست یابی به این هدف نیازمند انجام فعالیت های تخصصی است که در این زمینه روحانیان و طلاب می توانند نقش محوری ایفا کنند./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات