۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۲۴۱۱۳۹
آیت الله سبحانی:

جامعه ای که رگ حیاتش را در اختیار بیگانه قرار دهد از رحمت خدا دور خواهد بود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی داشتن آب و خاک را برای تولیدات کشاورزی کافی دانست و گفت: با داشتن آب و خاک اگر جو و گندم را از کشورهای بیگانه وارد کنیم علاوه بر اینکه رگ حیاتمان را در اختیار آنان قرار داده ایم از رحمت خدا نیز دور خواهیم بود.
ديدار وزير اقتصاد با مراجع و علماي قم ديدار وزير اقتصاد با مراجع و علماي قم ديدار وزير اقتصاد با مراجع و علماي قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی در دیدار وزیر اقتصاد و دارایی آخرت را آرمان اسلام توصیف کرد و گفت: هر چند دنیا به عنوان آرمان در دین مبین اسلام مورد توجه نگرفته ولی از آنجا که دنیا وسیله ای برای رسیدن به آخرت است، باید این وسیله نیز زیبا و صحیح باشد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان حدیثی از امام معصوم (ع) ادامه داد: اگر جمعی آب و خاک در اختیار داشته باشند و همچنان محتاج بیگانه باشند و رگ حیات شان را در دست آنان قرار دهند از رحمت خداوند دور خواهیم بود.
حضرت آیت الله سبحانی افزود: ما که در سرزمین زر خیزی زندگی می کنیم چرا باید گندم را از کشورهای دیگر وارد کنیم؛ سالیانی پیش من در راه اردبیل به تبریز کوهها را به علت کشت دیم سبز می دیدم ولی الان کشت دیم در کوهها متوقف شده است، در حالی که کشت دیم برای ما منبع خوبی برای جو و گندم است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم علم اقتصاد را جدای از اقتصاد توصیف کرد و افزود: هر چند علم اقتصاد در اسلام نیست ولی اقتصاد یکی از علومی است که اسلام به آن توجه خاص داشته است؛ علم اقتصاد علمی است که پس از گذشت چند سال به علت تفاوت هایی که در جامعه به وجود می آید تغییر می کند و به این خاطر است که علم ثابتی نیست و به آن علم متکور نیز می گویند.
وی ادامه داد: اسلام درباره کلیات اقتصاد مطالبی را تعلیم داده، ولی به علت اینکه این علم طی قرون و اعصار در حال تحول است برنامه ریزی درباره هر عصر را به عالمان آن عصر واگذار کرده است.
حضرت آیت الله سبحانی با بیان حدیثی از امام صادق (ع) ابراز داشت: در این حدیث امام صادق (ع) می فرماید در ساخت خانه، حمام و دانشکده طوری محکم کاری کنید که انگار همیشه در اینجا زندگی خواهی کرد و ابدی زنده خواهی بود؛ پس نباید خانه ای بعد از بیست سال قابلیت سکونت نداشته باشد؛ خانه ای در تبریز دیدم 1235 هجری قمری تعمیر شده بود.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم خطاب به وزیر اقتصاد تاکید کرد: کوشش کنید درآمدهای سالم مردم افزایش یابد و درآمدهای غیر سالم در جامعه از بین برود و اجازه دهید تا مردم بتوانند از زمین و آب جهت تولیدات کشاورزی استفاده کنند.
وی ادامه داد: اسلام به طور کامل دنیوی یا اخروی نیست بلکه میانه در اینهاست؛ اقتصاد از قصد است یعنی میانه رو یعنی اقتصاد ما میانه رو است بین دنیا و آخرت؛ قرآن کریم در سوره فرقان می فرماید آنهایی که انفاق می کنند نه همه چیز را به دست بگیرند و نه همه چیز را انفاق کنند.
حضرت آیت الله سبحانی فعالیت وزیر اقتصاد را به شرط اینکه اعمال خود و دوستانش با برنامه های اسلامی هم راستا باشد را یک نوع عبادت دانست و برای همه خدمت گذاران به مردم و نظام اسلامی آرزوی توفیق کرد. /836/پ202/ج

 

ارسال نظرات