۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۲۴۱۲۳۴
حجت الاسلام عالی:

مهم‌ترین شعار امروز جهان اسلام، حجاب است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که یکی از شعائر دینی و مهم‌ترین این شعارها در دوران کنونی، مسأله حجاب است، گفت: از میان بردن حجاب در یک جامعه اسلامی نخستین هدف استعمارگران و دشمنان دین برای تضعیف مبانی دینی در آن کشور است.
حجت الاسلام عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام مسعود عالی استاد حوزه و کارشناس امور دینی شب گذشته در مسجد جامع نجف آباد، با اشاره به این که اسلام نه دینی فردی بلکه دینی جهانی است، گفت: برای جهانی شدن دین اسلام باید نشانه ها و شعائر دینی در جامعه بروز و ظهور پیدا کند.

 

وی با بیان این نکته که دسته ای از اعمال مخفی انجام شدنش در نزد خداوند محبوب تر است و دسته ای دیگر باید به صورت آشکار انجام شود تا نزد خداوند مطلوب باشد، گفت: از جمله اعمالی که هر مسلمان باید آشکارا و علنی آن را انجام دهد، شعائر دینی است که نشانه وابستگی هر مسلمانی به دین و مذهبش را نشان می دهد.

 

حجت الاسلام عالی پیرامون مصادیق شعائر مذهبی در جامعه اسلامی گفت: پوشش، سبک زندگی، معماری شهری از جمله مهم ترین مصادیق شعائر دینی در یک جامعه اسلامی است که متأسفانه در سال های اخیر شاهد کم رنگ شدن این شعائر در سطح جامعه هستیم.

 

وی صلوات را از دیگر مصادیق شعائر دینی برشمرد و افزود: با این که صلوات یک ذکر است، ولی نباید صرف یک ذکر به آن نگاه کرد بلکه این ذکر مقامی بالاتر به عنوان یک شعار در جامعه اسلامی مطرح است که سبب زنده نگه داشته شدن اسلام و هم چنین آثار فوق العاده تربیتی به خصوص در تربیت کودکان دارد.

 

استاد حوزه علمیه پخش شدن اذان را از نشانه های دینداری یک شهر بیان کرد و گفت: از دیگر شعائر دینی که نسبت به آن کم توجهی شده است، پخش اذان به ویژه اذان صبح است که انجام این شعار دینی حق مسلمین و پرچم دین اسلام است که باید در همه حال بلند داشته شود.

 

وی در ادامه بیان داشت: از میان بردن ظواهر دینی از سطح جامعه آن گونه که وهابیت در کشور عربستان در صدد از میان بردن آن است، به مرور سبب از میان رفتن محتوا دین نیز خواهد شد و کسی که ظواهر دینی را از دست بدهد، محتوای دین را نیز از دست خواهد داد و این سخن که دلت پاک باشد، حرف غلطی است و برگرفته از فرهنگ غربی می باشد.

 

حجت الاسلام عالی از دیگر شعائر دینی را نامگذاری فرزند عنوان کرد و افزود: اسم ها نشانه وابستگی به جبهه حق و یا جبهه باطل است و یکی از جنبه های مبارزه فرهنگی ائمه معصومان(ع) حفظ اسامی اهل بیت است چنان که در طول تاریخ تشیع شاهد هستیم که دشمنان اسلام برای از میان بردن نام حضرت علی و یا هر یک از ائمه معصومان چه اقداماتی انجام داده اند.

 

وی در ادامه بیان داشت: متأسفانه در دوران کنونی بعضی از اسامی شعار بیگانه شده است و بیان این مطلب که اسامی اهل بیت از مد افتاده است، از دیگر حربه های دشمن برای نابودی اسلام است و برای نامگذاری باید دو مشخصه اصلی را مدنظر قرار دهیم، یک داشتن معنای مناسب و دوم داشتن تناسب با فرهنگ اسلامی است.

 

کارشناس امور دینی با اشاره به نکته که تاریخ وجود حجاب در جهان تنها مخصوص کشورهای اسلامی نبوده است، گفت: حجاب شعاری است که بدون هیچ سخنی نشان از اسلام دارد با این که در تاریخ گذشتگان شاهد هستیم که پوشش و حجاب در تمام اقوام و ملت ها بروز و ظهور داشته است و فرهنگ مادی غرب است که آغازگر برهنگی در جهان شده است و اکنون تنها حجاب نشان کشورهای اسلامی است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در دوران کنونی به جرائت می توان گفت مهمترین شعار جهان اسلام، حجاب است و تاریخ گواهی است بر این مسأله که استعمارگران برای به دست آوردن کشورهای اسلامی از نفوذ فرهنگی در کشف حجاب و ریخته شدن قبح بی حجابی در جامعه آغاز کرده اند و حضور یک فرد بدحجاب در سطح جامعه پخش کننده یک الگو در آن جامعه است و سهمگین ترین ضربات به جبهه حق می زند.

 

حجت الاسلام عالی از دیگر نشانه های دینی مکتب اسلام را برپایی مجالس و مراسمات مذهبی اهل بیت بیان داشت و افزود: هجمه دیگر دشمنان برای نابودی این مکتب جهانی کم رنگ کردن مراسمات و مجالس مذهبی است و با بیان این گونه شبهات که تنها باید از فلسفه قیام گفته شود، به دنبال خاموش کردن شور حسینی در جامعه هستند.

 

وی در ادامه بیان داشت: برپایی این مجالس در سطح وسیع حتی در خانه ها باعث زنده نگه داشته شدن تاریخ اسلام خواهد شد که برکت و نزول ملائکه در چنین خانه هایی طبق روایت وارد شده است چنان که یکی از علما فرموده شیعه در غدیر کوتاهی کرد و غدیر تحریف شد و نباید بار دیگر با کوتاهی در مسئله عاشورا آن نیز مانند غدیر دچار تحریف شود./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات