۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۲۴۱۲۴۳
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین:

کانون‌های مساجد ظرفیت تأثیرگذاری در جامعه دارند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: کانون‌های مساجد پتانسیل و ظرفیت بسیار خوب و تأثیرگذاری در جامعه و در بین جوانان دارند.
مهدي احمدي، مديرکل فرهنگ و ارشاد قزوين

مهدی احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره عملکرد کانون‌های فرهنگی مساجد در استان قزوین گفت: کانون‌های مساجد پتانسیل و ظرفیت بسیار خوب و تاثیر گذاری در جامعه و در بین جوانان دارند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در ادامه افزود: بزرگ‌ترین ویژگی مثبت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور مردمی و صمیمی بودن آن در بین نوجوانان و علاقه مندان به مباحث فرهنگی است.

 

احمدی ابراز کرد: بحث هدفمندی، برنامه ریزی، دقت و نظم در اجرای برنامه‌ها و گرفتن نتیجه ای قابل قبول از برنامه‌هایی است که امیدواریم همه کانون‌ها در مساجد استان این موارد را با جدیت و اهتمام ویژه دنبال کنند.

 

وی با اشاره به سخنان رهبری معظم انقلاب اظهار داشت: در سال 1372 رهبری فرمودند «بروید در گوشه ای از مسجد جایگاهی برای جوانان و نوجوانان ایجاد کنید و این جوانان و نوجوانان را به سمت انجام کارهای تربیتی تشویق کنید؛ البته می‌توان در پارک‌ها و معابر فرهنگ‌سرا مهیا کرد اما مطابق با تأکید رهبری بهتر است در کنار مساجد فعالیت تربیتی و فرهنگی محقق شود.

 

این کارشناس فرهنگی در ادامه بیان داشت: ما در این بازده زمانی حدود 22 سال از عمر مفید کانون‌های مساجد را پشت سر گذاشته ایم و امروز با پتانسیل و ظرفیت شگفت و عجیبی روبرو هستیم و بزرگترین ویژگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، مردمی بودن آن است.

 

وی گفت: امروز 230 کانون مساجد در سطح استان قزوین وجود دارد که امسال نیز قرار بود 29 کانون به این رقم اضافه شود که پنج مورد افزایش یافت؛ اما هنوز از برنامه عقب هستیم و باید منویات رهبری را که فرمودند باید روزی برسد که افتخار کنیم در کنار هر مسجد یک کانون وجود دارد را به زودی در استان اجرایی کنیم.

 

این مسوول با تاکید به لزوم رعایت نظم و نظافت در مساجد اشاره کرد: نظافت از نشانه‌های ایمان است و به طور یقین در آن اداره و حوزه ای که نظافت و انضباط رعایت نشود، هیچ پیشرفتی قابل مشاهده نیست، بنابراین کانون‌های مساجد نیز باید نظم و انضباط را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

 

وی یادآور شد: با توجه به منویات رهبری در خصوص کانون‌های مساجد باید به این موارد پاسخ دهیم، بنابراین باید در اجرای برنامه‌ها محوریت سه عامل آموزش، نظارت و پیگیری که هدف اصلی کار سازمان ارشاد است را مورد توجه قرار دهیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با بیان این‌که در بحث کانون‌های مساجد از نظر کمی عقب هستیم تصریح کرد: از نظر کیفی و محتوا نیز باید غنی ترین شکل برنامه در کانون‌های مساجد تثبیت شود؛ امروز یک جوانی در کانون می‌تواند 10 جوان را در این ظرفیت فرهنگی و تربیتی به کار گیرد که با برنامه‌های مدون و قابل اجرا این امر محقق می‌شود.

 

وی در ادامه به بودجه کانون‌های مساجد در استان قزوین اشاره کرد و گفت: درباره بودجه ای که به کانون‌ها پرداخت می‌شود، با مدیریت بودجه ای باید عمل کرد؛ اما امروز کشور ما از مسائل اعتباری رنج می‌برد و از طرفی باید توجه داشت که گاهی مشکلات با تزریق منابع حل نمیشود، بلکه با تفریق موانع حل خواهد شد.

 

احمدی خطاب به اعضای کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد قزوین خاطرنشان کرد: ترسیم وضعیت مطلوب اقدامی است که کانون‌های فرهنگی ـ هنری لازم است همه کسانی که ایده و برنامه مبتکرانه و خلاق در کانون‌ها را پیگیری کنند، همچنین با ارایه این برنامه‌ها از ظرفیت مالی بیشتر بهره مند خواهند شد.

 

این کارشناس فرهنگی با اشاره به محوریت مدیریت امام جماعت در مساجد اظهار داشت: کسانی که در مسجد به فعالیت مشغولند هرگز نباید از فرامین امام جماعت سرپیچی کنند و باید محوریت برنامه ریزی را در مساجد امام جماعت قرار داده‌اند.

وی در پایان به تنظیم نامه برای دیدار با رهبری اشاره کرد و گفت: قرار است با هماهنگی آقای رمضانی(مدیر دبیرخانه کانون‌های مساجد استان) نامه‌ای به بیت مقام معظم رهبری ارسال شود و تقاضای دیدار مسؤولان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با ایشان را مطرح کنیم و امیدوارم با گزارشی جامع خدمت ایشان برسیم./955/ت302/ب6

ارسال نظرات