۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۲۴۱۹۱۱
عبدالباری عطوان:

رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی منتظر اقدامات حزب الله باشند

خبرگزاری رسا ـ یک تحلیلگر عرب درباره حمله رژیم صهیونیستی به «قنیطره» سوریه و شهادت اعضای حزب‌الله نوشت: روزهای پیش‌ رو غافلگیری‌هایی در پی دارد که به نفع تل‌آویو و متحدان عربش نیست.
عبدالباري عطوان

 

به گزاش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه «رای‌الیوم» چاپ لندن در یادداشتی به حمله روز یکشنبه (28 دی) رژیم صهیونیستی به «قنیطره» سوریه و شهادت 6 عضو حزب‌الله پرداخت و نوشت تشدید وضعیت جبهه جنوبی لبنان بعید نیست.

 

وی افزود: رهبران حزب‌الله در میان درخواست‌های مکرر برای پاسخ جلسه‌ای برگزار کردند و و بعید نیست این درخواست‌ها بازتابی داشته باشد. هر کس گزارش‌های نظامی اسرائیلی را دنبال کند درمی‌یابد که احتمال جنگ در جبهه شمالی با حزب‌الله وجود دارد . همچنین هرکس گفت‌وگوی تلویزیونی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله با شبکه المیادین (پنجشنبه25 دی) را مشاهده کند به این اعتقاد راسخ می‌رسد که تشدید وضعیت در جبهه جنوبی لبنان بعید نیست و چه بسا عملیات جولان غیر منتظره فعلی، مقدمه آن باشد.

 

نصرالله در این گفت‎وگو اعلام کرد که حزب‌الله موشک «فاتح 110» دارد که هر هدفی در فلسطینی اشغالی از دورترین نقاط در شمال تا دروترین نقاط در جنوب را می‌تواند هدف قرار دهد و برد آن 200 کیلومتر است. وی تاکید کرد که مقاومت در جبهه جنوبی در آمادگی کامل است و اولویت آن مقابله با دشمن صهیونیستی است. سید حسن همچنین تاکید کرد که زیرساخت‌های اسرائیلی مانند ایستگاه‌های برق ، تاسیسات آب، رآکتورهای اتمی ، فرودگاه‌ها و غیره اهداف موشک‌ها هستند و این جمله سال 2000 خود خطاب به فلسطینی‌ها را تکرار کرد :«اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت است» اما این خانه عنکبوت با بتونی که حکومت‌های عربی و دیگر دولت‌ها آنرا فراهم کرده‌اند، پوشانده شده است. نصرالله در ادامه اعلام کرد مقاومت در جنگ آینده به الجلیل (در سرزمین‌های اشغالی) نیز وارد خواهد شد.

 

عطوان در ادامه نوشت: آیا این عملیات جولان اشغالی جنگ بین اسرائیل و لبنان را شعله‌ور خواهد کرد؟ پاسخ قاطعی در این باره نداریم اما تمام آنچه می‌توانیم بگوییم این است که سید حسن نصرالله بیش از چند بار گفته است که حملات اسرائیلی به سوریه و هدف قرار دادن بار تسلیحاتی حزب الله در این کشور، در هر زمان و مکانی ممکن است. گزارش‌های نیمه رسمی اسرائیلی نشان می‌دهد حزب‌الله بیش از 100 هزار موشک در انواع مختلف دارد.

 

این تحلیلگر عرب افزود: بعید نیست فرماندهان نظامی ایران برای مطالبات توافق احتمالی هسته‌ای خود با 5+1 دست به شعله‌ور کردن وضعیت جبهه جنوبی لبنان و سوریه بزنند. وی سپس به اظهارات «علی فدوی» فرمانده نیروی دریایی سپاه در دو روز پیش (یکشنبه) اشاره کرد و گفت این ناگهانی نیست که فدوی اعلام کرد سپاه می‌تواند ناو هواپیمابر 13 میلیارد دلاری آمریکا را غرق کند.

 

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در سفرش به فرانسه ادعا کرد که اسرائیل امن است و از یهودیان خواست به سرزمین‌های اشغالی بیایند اما روزهای آینده ثابت کرد که اینگونه نیست و ادعایی کذب است. حماس در جنوب غزه آرایش موشکی انجام می‌دهد و حزب‌الله رزمندگانش را به بلندی‌های اشغالی جولان در شمال می‌فرستد.

 

عطوان در پایان اعلام می‌کند که روزهای آینده پر از غافلگیری‌هایی است که چه بسا به نفع اسرائیل و متحدان عربش نباشد./983/د101/ک

ارسال نظرات