۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۲۴۱۹۸۰
امیرآبادی مطرح کرد؛

نگاه سیاسی دولت‌ در تنظیم بودجه بخش فرهنگی کشور

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بررسی بودجه فرهنگی پیشنهادی دولت در سال 94 اظهار داشت: در تمام دولت‌ها هیچ‌گاه بودجه فرهنگ و هنر کشور از دو یا سه درصد بیشتر نبوده است در حالی که طبق سفارش رهبر معظم انقلاب اقتصاد باید در خدمت فرهنگ کشور به ویژه فرهنگ دینی مردم باشد.
احمد اميرآبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امیرآبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،سه شنبه شب، با حضور در برنامه «اقتصاد ایران» شبکه پنج سیما، به بررسی بودجه فرهنگی پیشنهادی دولت در سال 94 پرداخت و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، نهاد نمایندگی ولی فقیه از جمله نهادها و سازمان‌هایی هستند که بخشی از بودجه فرهنگی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی نگاه دولت‌ها را در تنظیم بودجه فرهنگی، کاملاً سیاسی دانست و تأکید کرد: در ردیف‌های متفرقه فرهنگی بودجه پیشنهادی، برای یک خبرگزاری وابسته به دولت دویست درصد افزایش معادل سه میلیارد تومان در نظر گرفته شده است در حالی که برای صداوسیما شش درصد افزایش بودجه لحاظ شده است.

وی اظهار داشت: پنجاه و هفت درصد از هزار و ششصد میلیارد تومان بودجه صدا و سیما باید از محل تبلیغات بازرگانی حاصل شود.

وی به آسیب‌های کم بودن بودجه صداوسیما اشاره کرد و گفت: در اثر تبلیغات گسترده تلویزیون مصرف گرایی در جامعه افزایش می‌یابد و صداوسیما برای تأمین بودجه خود ناگزیر باید با دستگاه‌های اجرایی برای تولید برنامه قرارداد ببندد که موجب زیر سؤال رفتن استقلال این نهاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: صداوسیما با هزار و ششصد میلیارد تومان باید فرهنگ کشور را در مقابل چهارده هزار میلیارد تومان بودجه شبکه‌های بی بی سی و صد و شانزده شبکه فارسی حفاظت کند.

وی دیوان محاسبات کشور را ناظر بر تمام دستگاه‌های اجرایی و قضایی خواند و گفت: بخش‌های فرهنگی از جمله صداوسیما، وزارت دفاع و نیروهای مسلح و سازمان انرژی هسته‌ای هرکدام ذی حسابی دارند و گزارش عملکرد آنها توسط دیوان محاسبات نظارت می‌شود.

وی ابراز کرد: در تمام دولت‌ها هیچ‌گاه بودجه فرهنگ و هنر کشور از دو یا سه درصد بیشتر نبوده است در حالی که طبق سفارش رهبر معظم انقلاب اقتصاد باید در خدمت فرهنگ کشور به ویژه فرهنگ دینی مردم باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در تصویب بودجه پیشنهادی، نمایندگان مجلس با جابه‌جایی ردیف‌ها و جداول، بودجه را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند و در صحن علنی مجلس به تصویب می‌رسانند که تا حد ممکن عدالت در سهم بودجه سه قوه رعایت شود./908/پ202/ج

ارسال نظرات