تعصبات قومی و بومیگرایی مانع بهکارگیری شایستگان نشود

وی با بیان اینکه برای بنا نهادن تمدن جهانی اسلامی باید این حساسیتهای محلی، بومی و قومی را شکست، ادامه داد: مملکت ما از سیاستزدگی، بومگرایی و محلی گرایی دچار کاستیهای بنیانکن شده و تمام پیشرفتهای ما آنجا بوده که نه سیاستزده شدهایم نه بومی گرا بودهایم و نه حساسیتهای قومی و منطقهای را نقشآفرین دانستهایم.
نماینده ولیفقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: رمز موفقیت ما در مقاطع حساس از روزهای مبارزه و کوران انقلاب تا جبهههای نبرد حق علیه باطل وحدت کلمه بود و اینکه همه از هر لهجه و گرایش و قوم و شهر کنار یکدیگر قرار گرفتیم تنها به رضای خدا و آرمانهای مشترک اندیشیدیم.
نماینده ولیفقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حدیث شریف «یستدل علی ادبار الدول باربع تضییع الاصول و التمسک بالفروع و تقدیم الاراذل و تاخیرالافاضل» تصریح کرد: کارهای بزرگ را به دست خرد سپردن و کارهای خرد را به دست افراد بزرگ سپردن باعث میشود که افرادی بزرگ شوند که نباید بزرگ شوند و خرد میشوند آنان که نباید خرد شوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه بر اینها باید موارد دیگری نیز افزود که در حدیث به عنوان کنار گذاشتن افراد و امور اولی ذکر شده است، اظهار کرد: هر زمان ما در افکار و امور شایستهگرا شدیم تلاشمان کارآمد خواهد بود.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن به شهر مکه قسم یاد کرده اما این سوگند به سبب سنگ، بنا و خانههای مکه نبوده بلکه از آن رو بوده که رسول اکرم (ص) به عنوان انسان متعالی در این شهر زیسته است.
آیتالله ملک حسینی تصریح کرد: با این وصف انسان متعالی معیار ارزش یک شهر است و شهر زمانی شهر محسوب میشود که انسان در آن اکرام شده و حقوق او در ابعاد مختلف ادا شود.
وی عنوان کرد: اگر شهر تمام مظاهر زیبایی را داشته باشد اما انسان در آن اکرام نشود شهر ارزشمندی نیست که قرآن در جایی دیگر نیز از زبان ابراهیم خلیل سه ویژگی را برای شهر برمیشمرد، آنجا که میفرماید: «پروردگارا من ذریه خود را در این وادی سکنی دادم پس بارخدایا به لطف خود از میان مردم دلهایى را چنان دگرگون ساز که به سوى آنان گرایش یابند و سپس از ثمرات و رزق خود به آنان بهره رسان».
آیتالله ملک حسینی یادآور شد: بر اساس این آیه شهر زمانی از مدنیت انسانی و الهی برخوردار است که 2 امر یعنی عبادت خدا و تمایل مردم به پاکی و پاکان به عنوان زیرساختهای مدنیت در آن وجود داشته باشد و پس از آن برای عمران و آبادانی تلاش شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: بنابراین شهرها زمانی آباد میشوند که انسان پیش از راه، جاده، خانه، فاضلاب و سایر زیرساختها آباد شده باشد.
به گفته وی، ترجیح حیطههای اقتصادی بر حیطههای روانی و تلاش برای تعامل اجتماعی بدون ایجاد جامعه عابد و متعبد بر خلاف آموزههای قرآنی است.
آیتالله ملک حسینی گفت: اگر در جامعهای حساسیتهای سیاسی، بومی، قومی و قبیلهای باعث شد که اولیها و اولویتها رعایت نشوند به شهر متعالی دست نخواهیم یافت و در این جامعه انسان احترام ندارد که احترام به اصل اندیشه و آن که بهتر میاندیشد و احترام به آنچه که واقعا اصل است مبنای شکلگیری شوراست.
به گفته وی اگر چنین تعامل، هماندیشی و احترامی در جامعه وجود نداشت و اشارهها، گرایشها، حساسیتها و عداوتها در رایها نقشآفرین شد، فروپاشی جامعه گریزناپذیر است.
نماینده ولیفقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین عنوان کرد: اگر تلاش کردیم رای اولی و نظر درست را پیدا و اجرا کنیم آنگاه قلبها به سمت پاکیها خواهد رفت.
آیتالله ملک حسینی متذکر شد: در آن جامعه متعالی اگر خدمات رفاهی و عمرانی انجام شود انسانها احساس میکنند در رفاه و آرامش هستند اما جامعه بیدین در هر درجه از رفاه مادی باشد، آرامش ندارد.
وی با اشاره به روایاتی مبنی بر اقامه قسط و عدل در زمان قیام قائم و آنگاهکه زمین مملو از ظلم و جور شده است، اظهار کرد: قرار دادن چیزی در غیر جایگاه خود ظلم و برداشتن چیزی از جایگاه خود جور است و از این منظر اگر اعتدال به معنای عدم رعایت اولیها باشد، انحراف است.
آیتالله ملک حسینی عنوان کرد: در مورد بخش مرکزی شهر شیراز و طرح توسعه حرم، اگر شورا مسئول است با دقت کار خود را به اتمام برساند و اگر مسئولیت ندارد از خود رفع اتهام کند./919/د101/ب4