۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۴۲۲۰۴
آیت الله مصباح یزدی:

تغییر دروس و برنامه حوزه‌ برای پاسخ‌گویی به هجمه گسترده شبهات ضروری است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی با اشاره به دروس و برنامه های متداول حوزه را برای پاسخ‌گویی به هجمه گسترده شبهات گفت: حوزویان نباید برنامه‌های درسی‌شان محدود به مباحث گذشته باشد و باید در مسائل جدید ورود پیدا کنند؛ این کار نوعی جهاد است.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره)قم با اشاره به این که انسان نسبت به بسیاری از دانسته های خود حضور ذهن ندارد و گاهی نیز آنها را فراموش می کند، اظهار داشت: طبیعی است که توجه به یک مسأله ما را از صدها مسأله دیگر غافل می کند.

 

وی با تأکید بر این که صرف دانستن مطلبی کافی و اثرگذار نیست، گفت: به طور مثال ما در حالت عادی توجهی نداریم که خداوند در همه جا حضور دارد بنابراین گاهی کارهایی را که انجام می دهیم که حتی از انجام آن نزد یک بچه هم خجالت می کشیم؛ بخشی از دلیل این که این علم اثر گذار نیست، ناشی از عدم توجه و عدم آگاهی است.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تنها علوم آگاهانه را در رفتار انسان ها مؤثر دانست و ابراز داشت: نام این حالت ذکر و تذکر است در قرآن نیز از اصطلاحات این چنینی استفاده شده است؛ بنابراین علمی مفید است که منشاء اثر باشد.

 

چه کنیم که علم ما در رفتارمان اثرگذار باشد؟

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این پرسش که چه کنیم که آن چیزهایی که می دانیم در رفتارمان اثر بگذارد، گفت: باید عواملی را فراهم کنیم که علم ما را به یادمان بیندازد، یکی این عوامل اذکار لفظی است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که انسان مسائلی را که فراموش کرده است را نمی تواند با ذکر به یاد بیاورد، ابراز داشت: در مورد این مسائل باید تلاش های عملی انجام دهیم نا به آنها دست پیدا کنیم.

 

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که برخی از فلاسفه قائل به شکاکیت هستند گفت: این دسته از افراد می گویند انسان محال است که به علم یقینی دست پیدا کند و هرکس چنین ادعایی داشته باشد را عوام و دگماتیسم می خوانند.

 

وی با توجه به این که بر اساس آیات و روایات انسان می تواند به علم یقینی برسد، بیان کرد: انسان فی الجمله می تواند به علم یقینی دست پیدا کند و یا حداقل به یک علم اطمینانی برسد.

 

دین از ما می خواهد به در اعتقادات خود به یقین برسیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که دین از ما فراگیری علم را در چه سطح و مرتبه ای می خواهد، گفت: ما باید در اعتقادات خود یقین تحقیقی داشته باشیم آن هم نه از روی تقلید بلکه باید در اعتقادات اجتهاد کرد.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: البته منظور این نیست که هر مسلمانی پس از سن تکلیف دنبال فراگیری علم منطق و سپس علم کلام برود و اگر چنین نکند دینش کاستی دارد؛ آنچه در این زمینه خواسته اند یک تکلیف همگانی واجب نیست بلکه هر که بتواند و برایش ممکن باشد باید در این عرصه وارد شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: بر اساس آیات و روایات خداوند در اعتقادات می خواهد ما به علم عرفی برسیم یعنی به اندازه ای که برای ما اطمینان آور باشد و ویژه وقتی در معرض شبهات قرار گرفتیم نگرانی و دغدغه ای نداشته باشیم همان گونه که در مسائل ساده امور زندگی اطمینان داریم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که در هیچ دورانی مانند امروز وسایل شبهه افکن در دست رس همگان نبوده است، گفت: امروزه سایت ها و رسانه های مختلف جهانی دائما عقاید ما را مورد هجمه قرار می دهند و هر روز دامنه این شبهات گسترده تر می شود بنابراین ما به عنوان یک واجب کفایی باید تلاش کنیم به این شبهات پاسخ دهیم.

 

درس ها و برنامه ریزی گذشته حوزه نمی تواند نیاز امروز جامعه را تأمین کند

آیت الله مصباح یزدی مسؤولیت اصلی پاسخ گویی به شبهات اعتقادی را با حوزویان دانست و اظهار داشت: هیچ نهادی مانند روحانیت این مسؤولیت برایش متعین نشده است؛ در شرایط فعلی درس ها و برنامه های حوزه نمی تواند مانند گذشته باشد و محدود به همان ها باشد بلکه باید به بسیاری از مسائل جدید بپردازیم و بیشتر در آنها ورود پیدا کنیم؛ این کار مانند جهاد یک واجب الهی است.

 

وی تمرین و برنامه ریزی را یکی از عوامل کمک کننده به ذکر دانست و گفت: برنامه های ثابتی را بر اساس آیات، روایات داشته باشیم تا علم و اعتقاداتمان فراموش نشود و همواره در ذهن مان زنده بماند؛ از جمله این برنامه ها مداومت در عبادات است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره با اشاره به این که علم و آگاهی رابطه تگاتنگی دارند، بیان داشت: قرآن می فرماید«إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لآیَاتٍ لِّأُوْلِی الألْبَابِ الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ».

 

خداوند می خواهد همه مسلمانان اهل فکر و اندیشه باشند

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: تفکر و تذکر هم آغوش هم هستند؛ ابتدا باید به مسائل بدیهی علم داشته باشیم تا از آنها برای کسب علوم جدید استفاده کنیم؛ توجه به بدیهیات همان ذکر است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: قرآن می خواهد همه مسلمانان اهل فکر باشد و نتایج مهمی از آن بگیرند به همین خاطر در آیات مختلف مرتب انسان را به تفکر کردن تشویق می فرماید؛ انبیاء الهی نیز بشر را با عقل هدایت می کردند و پیش از آن راهی برای هدایت وجود ندارد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: نخستین کاری که انسان عاقل، مکلف و مسؤول باید انجام دهد این است که در هر چیزی که برای سعادتش ضروری تر است عقلش را به کار گیرد و به آنها توجه داشته باشد و از غفلت خارج شود؛ اگر به صورت مرتب و منظم در مورد مسأله ای تفکر کند کم کم برایش ملکه می شود./928/پ201/ج

 

ارسال نظرات