۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۴۲۲۴۳
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه:

سامانه پاسخ‌گویی به مطالبات نظام در امور فقه حکومتی راه‌اندازی شود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان این‌که برای پاسخ‌گویی به مطالبات رهبر معظم انقلاب در عرصه پژوهش‌های دینی نیازمند استقرار سامانه منظم نیازسنجی هستیم، خواستار راه‌اندازی سامانه پاسخ‌گویی به مطالبات نظام در امور فقه حکومتی شد.
حجت الاسلام سيد علي عماد، معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی عماد، معاون پژوهش حوزه های علمیه، امروز در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان این که کتاب سال حوزه معرف بخش قابل توجهی از تولیدات علمی و پژوهشی فضلا است،  گفت: با توجه به برگزاری سالانه این همایش می‌توان رشد و پیشرفت آثار علمی را در تاریخچه آن مشاهده کرد.

 

مدیر پژوهش حوزه علمیه قم با بیان این که برای ساماندهی امور پژوهشی فضلا قم سندهای بالا دستی را تعریف کرده ایم،  ابراز داشت: پنج سند نیاز سنجی از جمله علوم تفسیر و قرآن، اقتصاد اسلامی، علوم تربیتی، مناسبات دین و روانشناسی و عرصه ادبیات از جمله این نیازسنجی‌ها هستند که رونمایی خواهند شد.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تکیه بر دروس پژوهش‌محور را از مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید عنوان و ابراز کرد: همین مهم سبب شده است که پژوهش‌ها ناظر به نیازها و با هدف پاسخگویی به نیازها طراحی شود.

 

وی ادامه داد: نیازسنجی گام مهمی است که به ما می گوید در چه شرایطی و چه نیازهایی داریم و آن نیازها چه وزن و سطحی دارند و کدام دستگاه می‌تواند در راستای مسائل و مشکلات گام برداشته و نیازها را پاسخ دهد.

 

حجت الاسلام عماد با اشاره به این که گام اول شناخت تکلیف است، گفت: تکلیف ما در عرصه پژوهش این است که نیازها را بشناسیم.

 

وی افزود: وقتی که ایده نیاز سنجی 8 سال پیش در حوزه علمیه قم شکل گرفت و کارگاه‌های روش‌شناسی ایجاد شد، با بررسی نیازهای جامعه اسلامی به طبقه بندی 14 گانه رسیدیم و بر این اساس‌ اصلی‌ترین دانش حوزه یعنی فقه را مبنای کار قرار دادیم و نیازسنجی کنونی شکل گرفت.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان این که نیاز سنجی و آینده پژوهی در صدر امور اجرایی معاونت پژوهش قرار دارد، گفت: الگوی نیاز سنجی پژوهشی در فقه سیاسی، علوم حدیث، مهدویت، کلام و الگوی نیاز سنجی حوزه‌های علمیه در دستور کار است که پیشرفت‌های 60 تا 90 درصدی داشته است.

  

وی خواستار ایجاد سامانه پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب در عرصه دین شد و افزود: اگر بخواهیم به مطالبات رهبر معظم انقلاب پاسخ دهیم، نیازمند استقرار سامانه منظم نیازسنجی و پاسخگویی به مطالبات نظام در عرصه پژوهش‌های دین هستیم که حوزه باید در این عرصه وارد شده، پاسخگو باشد و پژوهش‌ها را اجرایی کند./837/پ202/ی

ارسال نظرات