۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۲۴۲۶۲۶

افزایش اقدامات خشونت‌آمیز علیه مسلمانان فرانسه

خبرگزاری رسا ـ شورای امور دینی مسلمانان در فرانسه می‌گوید: شمار حملات علیه مسلمانان در این کشور از زمان حمله اخیر به دفتر نشریه طنز «شارلی ابدو» به نحو چشمگیری افزایش یافته است.
فرانسه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای امور دینی مسلمانان در فرانسه می‌گوید: شمار حملات علیه مسلمانان در این کشور از زمان حمله اخیر به دفتر نشریه طنز «شارلی ابدو» به نحو چشمگیری افزایش یافته است.


این شورا روز جمعه، سوم بهمن اعلام کرد که از تاریخ 17 تا 30 دی‌ماه بیش از 128 مورد حادثه یا تهدید علیه مسلمانان گزارش شد.

این شورا افزود: تعداد حملات به مسلمانان در ماه جاری میلادی از تعداد کل این حملات در سال گذشته بیش‌تر بوده است.

دفتر نشریه فرانسوی شارلی ابدو 17 دی‌ماه هدف حمله قرار گرفت که 12 کشته به جا گذاشت. نیروهای هم‌پیمان القاعده در یمن مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل


در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل نیز از نحوه برخورد دولت فرانسه در واکنش به حملات تروریستی اخیر به دفتر شارلی ابدو ابراز نگرانی کرد.


سلیل شتی، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «ما نمی‌توانیم آنچه که پس از حادثه 11 سپتامبر روی داد را فراموش کنیم. ما پس از این حادثه، تصویب قانون میهن‌پرستی، تشکیل زندان گوانتانامو و شکنجه را شاهد بودیم. من فکر می‌کنم این یک ماجرای بسیار عبرت‌آمیز بود و هم‌اکنون نیز گزارش‌های منتشر شده از فرانسه ما را نگران می‌کند.»

در پی تیراندازی‌های پاریس دولت فرانسه برای جلوگیری از حملات تروریستی به این کشور برنامه‌هایی را آغاز کرد. منتقدان می‌گویند که این اقدامات از جمله رصد و کنترل شدیدتر فعالیت‌های شهروندان و تشدید تدابیر امنیتی به مثابه حمله به حریم شخصی و نقض حقوق انسانی افراد است.

شتی همچنین با انتقاد از این اقدامات پاریس آن را بسیار گسترده و مغایر استانداردهای بین‌المللی خواند.
ثبت 33 حمله به مساجد

سازمان «نظارت ملی بر اسلام‌هراسی» نیز دیروز اعلام کرد از زمان حملات اخیر پاریس 33 مورد اقدام خشونت‌آمیز علیه مساجد و 95 تهدید مسلمانان به مقامات فرانسه گزارش شده است.

عبدالله ذکری، رئیس این سازمان ضمن محکومیت «قدامات خصمانه علیه مسلمانان فرانسه، گفت: این وضعیت غیرقابل قبول است و از مقامات می‌خواهیم از سخنرانی‌های دلگرم‌کننده فراتر روند و به این اتفاقات تلخ پایان دهند.


وی افزود در این گزارش تنها حملات گزارش شده به پلیس ثبت شده است و تعداد واقعی این حوادث مطمئنا بیش از این است. /982/د102/ک

ارسال نظرات