۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۲۴۲۸۲۷

نگاه غرب به مرگ ملک عبدالله و ارتباط آن با ظهور امام عصر علیه‌السلام

خبرگزاری رسا ـ فارغ از اوضاع کنونی و مبهم در خاورمیانه و اختلافات درون حاکمیتی عربستان، مرگ ملک عبدالله پرونده دیگری را در میان رسانه های غربی باز نموده است: آیا مرگ عبدالله مقدمه ای برای ظهور مهدی(ع) است؟
ظهور

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه 90 ساله سعودی در 23 ژانویه 2015 (دوم بهمن 93) درگذشت. فارغ از اوضاع کنونی و مبهم در خاورمیانه (همچون اوضاع سوریه، عراق، یمن و ...) و نیز اختلافات و کشمکش های درون حاکمیتی عربستان، مرگ عبدالله پرونده دیگری را نیز در میان رسانه های غربی باز نموده است: آیا مرگ عبدالله مقدمه ای برای ظهور مهدی است؟

 

از حدود یک ماه قبل و در پی تشدید بیماری عبدالله و احتمال مرگ وی، برخی رسانه های غربی به سراغ موضوعی رفتند که گرچه در میان رسانه های داخلی و منابع شیعی، به طور متعدد و دامنه داری بحث شده و همواره روایات پیرامونی و تطبیق آنها محل بحث میان کارشناسان مهدویت بوده است (مانند جریان تولید مستند "ظهور بسیار نزدیک است" در اواخر 89 و موضع گیری علمای حوزه در مقابل آن[1]) ولی توجه و انعکاس این موضوع در رسانه های غربی جالب توجه و تامل است. سایتهای تحلیلی-سیاسی همچون مانند المانیتور انگلیسی (al-monitor.com) و Zenpundit zenpundit.com) و اینجا) و یا سایت های آخرالزمانی مانند Before It's news (beforeitsnews.com) و (TheTrumpet (thetrumpet.com) از جمله این پایگاه های خبری و رسانه ای هستند. برای آشنایی مخاطبان گرامی به دو نمونه از این بازتاب ها می پردازیم:

 

پایگاه المانیتور انگلیسی در بخش «نبض ایران» و در مقاله ای با عنوان «برخی شیعیان مرگ ملک عبدالله را به آخرالزمان منتسب می کنند» می نویسد: «با توجه به احادیث شیعی، پس از مرگ پادشاهی با نام «عبدالله» در حجاز(منطقه غربی عربستان سعودی)، هیچ پادشاهی امکان برقراری تاج و تخت نخواهد داشت و اختلافات تشدید خواهد شد تا ظهور امام مهدی(ع) فرا رسد».

 

المانیتور پس از آن به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) با مضمون مشابه اشاره می‌کند و منبع آنرا کتاب «250 نشانه تا ظهور امام مهدی(ع)» (مائتان و خمسون علامة حتی ظهور الامام المهدی(عج) ذکر می کند. سخن در مورد این کتاب بسیار است ولی آنچه به صورت اجمالی در مورد این کتاب می توان گفت آن است که علاوه بر ناشناخته بودن نویسنده این کتاب، بسیاری روایات ذکر شده در این کتاب یا اصلا سند ندارند و یا سند بسیار ضعیفی دارند که از جمله آنها همین روایت منقول از پیامبر(ص) است که به ملک فهد و ملک عبدالله نسبت داده شده است؛ جالب آن است که نویسنده این مقاله المانیتور ـ که ظاهرا ایرانی است - حتی روایتی در این باره از نهج البلاغه نیز ذکر می کند که در نهج البلاغه کنونی موجود نیست!(در مورد این روایت در اینجا مطالبی ذکر گردید)

 

برخی معتقدند که ظهور گروه های تروریستی در خاورمیانه ـ که پرچم سیاه بر دست دارند، نشانه دیگری از ظهور مهدی است. در نهج البلاغه که مجموعه از گفته های امام علی(ع) امام اول شیعیان است، چنین آمده: «هنگامی که شما شاهد پرچم های سیاه بودید، هیچ حرکتی نکنید چون ادعاهای آنها باطل است و شما نباید به ایشان یاری رسانید. قلب ایشان مانند پاره های آهن است. نام ایشان از مکانها گرفته شده است».

 

در انتهای این مقاله نویسنده اعتراف می کند که روایات قطعی شیعی با این روایات تعارض دارند ولی به هرحال وقوع تغییراتی بزرگ در منطقه پس از مرگ عبدالله و ظهور مهدی(ع) بعید نیست:

 

«با این حال، روایات معتبر شیعی و احادیث دیگری که در زمینه ظهور امام مهدی(ع) آمده، با احادیث فوق تضاد دارند. البته امروزه بسیاری گمانه زنی ها در مورد اتفاقات پس از مرگ پادشاه عربستان و تاثیر آن بر تحولات جهانی صورت می پذیرد و چه بسا زنچیره ای از پیشگویی های آخرالزمانی برای {ظهور} مهدی(ع) باشد».

 

رسانه دیگری که در همین ایام (23 ژانویه 2015) به بازتاب مرگ عبدالله و نگاه آخرالزمانی بدان پرداخته، سایت و مجله «The Trumpet» است. این سایت ـ مجله- که نامش (شیپور) گویای نگاه دینی و آخرالزمانی آن است، از طرف کلیسای خداوند در فیلادلفیا (Philadelphia Church of God) پشتیبانی می شود.

 

در مقاله این سایت در این باره می خوانیم: برخی از مسلمانان شیعه از مدت ها قبل معتقد بودند که براساس پیشگویی های اسلامی، مرگ عبدالله منجر به زنجیره ای از حوادث و بی ثباتی در عربستان سعودی می شود و این بی ثباتی تا ظهور امام مهدی ـ مسیحای اسلامی - ادامه خواهد یافت... حدیثی در کتاب غیبت طوسی به نقل از محمد در مورد ظهور مهدی آمده است که «در آخرالزمان مردی که نامش برگرفته از نام حیوان است به تاج و تخت می رسد و پس از آن مردی به نام عبدالله قدرت را به دست می گیرد. هرکس از مرگ او به من خبر دهد، من نیز مژده ظهور مهدی را به وی خواهم داد. پس از گذشت چند روز و چندماه از مرگ عبدالله دولت«مهدی» ظاهر می شود». گفته می شود منظور از پادشاه همنام با حیوان فهد(یوزپلنگ) باشد که پس از او عبدالله پادشاه عربستان گشته است.

 

پس از این مقدمه، مطالبی عنوان می شود که در سالیان اخیر به طور مکرر در رسانه های غربی گفته شده است: شیعیان دوازده امامی معتقدند مهدی(ع) تنها در برهه ای از تاریخ ظهور می کند که فاجعه و هرج و مرج جهانی حاکم باشد. وی در دوران جنگ های آخرالزمانی و به منظور استقرار عدالت در جهان –که با تبدیل همه مردم به اسلام شیعی محقق می شود- ظهور می کند. بنابراین هرج و مرج پیش نیازی برای بازگشت اوست. لذا بسیاری شیعیان بر این باورند که با تحریک و ایجاد هرج و مرج می توان بازگشت منجی شیعی را تسریع بخشید.

 

مقالات فوق مفصل بوده و حاوی نکات جالب توجه دیگری هم هستند که به دلیل اختصار از ذکر آنها خودداری می شود. البته لازم است به چند نکته زیر در مورد این مقالات توجه شود:

 

1- توجه نویسندگان همه این مقالات به روایات آخرالزمانی اسلامی به ویژه روایات شیعی ظهور امام مهدی(ع) جالب توجه و دقت است.

 

2- کلی گویی، عدم ذکر مستندات و یا استناد به منابع مبهم (مانند کتاب 250 نشانه ظهور) و ضعیف (مانند کتاب فتن ابن حماد) و نیز تسری یک عقیده به کل شیعیان راهبرد غالب این مقالات است.

 

3- به دلیل عدم توجه و شناخت منابع روایی، احادیث ذکرشده در این مقالات به درستی نقل و آدرس دهی نشده اند. (احتمالا این اشکال بدین جهت بوده که نویسندگان مقالات از منابع دیگری آنها را نقل کرده اند) به عنوان مثال چنانکه گفته شد روایت نقل شده از نهج البلاغه در آن کتاب نیست بلکه در کتاب فتن ابن حماد آمده است و یا روایتی که به همنامی پادشاه عربستان با حیوانی وحشی اشاره دارد نه در کتاب قدیمی و معتبر غیبت طوسی بلکه در کتاب نامعتبر و جدیدالتالیف "250 علامة حتی ظهور الامام المهدی(ع)" ذکر شده است.

 

4- در مورد صحت روایت مرگ عبدالله و تطبیق آن می توانید به مصاحبه آیت الله نجم الدین طبسی و یا نوشتارهای حجت الاسلام و المسلمین محمد شهبازیان که از اساتید و محققین مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم هستند، مراجعه فرمایید./907/د102/ب6

 

منبع: آینده روشن؛ حجت الاسلام دهقانی آرانی، مدیر گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت

ارسال نظرات