مبارزه کنندگان با فقر اندکی فقیرانه زیستن را تجربه کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اصغر پورعزت، استاد دانشگاه تهران عصر دوشنبه در محل فعالیت های قرآنی دانشگاهیان در نشستی که به بررسی کتاب مبانی نظری اقتصاد اسلامی در" الحیاة"، از منظر جامعه منهای فقر و تکاثر پرداخت با بیان اینکه در اندیشه شیعه، فقر و تکاثر درمقابل یکدیگرند، گفت: هرگاه برای رفع یک پدیده برنامه ریزی می شود باید به این نکته توجه شود که آن پدیده باید در ابتدا شناخته شود.
وی افزود: فقر به چه اندازه شناخته شده است؟ یک مفهومی وجود دارد با نام احساس مشکل، کسانی که برای فقر زدایی برنامه ریزی می کنند معمولا در شرایط رفاه قرار دارند و کمتر فقر را تجربه کرده اند.
پور عزت با اشاره به دوران صدر اسلام، تصریح کرد: برگشت به دوران علوی بیان می کند که گویا مسأله درک فقرا و تجربه فقر برای قیام در جهت حل آن تأثیرگذار است.
وی با اشاره به آهنگ تغییر و تحول در دولت ها، اظهار داشت: در کشور های دموکراتیک حضور مردم فقط برای رأی آنان بوده و آرای آنان با برانگیختن احزاب مختلف نمایان می شود.
مبارزه کنندگان با فقر باید اندکی فقیرانه زیستن را تجربه کنند
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مبارزه کنندگان با فقر باید اندکی فقیرانه زیستن را تجربه کنند، تأکید کرد: آن چیزی که از طرف خداوند وضع شده، روزه است که درک زندگی فقرا را محیا می کند، خدا با وضع امری مانند روزه برکات زیادی را به جامعه هدیه می کند.
وی خاطرنشان کرد: گرسنگی با اختیار ضعف شخصیت را به دنبال نداشته و روزه چنین اثری ندارد.
فقر برای جامعه مانند سم است
پورعزت با اشاره به تفکرات امامان معصوم(ع) در رابطه با فقر، گفت: امامان معصوم فقر را برای جامعه سم می دانند، فقر پیامد یک واقعیت بیرونی بوده و تکاثر پیامد یک بیماری روانی است.
وی در ادامه ابراز داشت: فقر درمان نمی شود مگر با درمان سیر فزاینده تکاثر و محدود نگاه داشتن فقر، هرحرکتی که که بخواهد اسلامی باشد باید به این دو مهم پایبند باشد.
این استاد دانشگاه بابیان اینکه جامعه باید هدف خود را فقر زدایی قرار دهد، گفت: در زمان صفویه یاغیان افغان توانستند کشور را فتح کنند، زیرا مردم حیثیت دفاع از خود را یاد نگرفته بودند، اگر در آن زمان در مقابل ادوات جنگی هویت دینی و ملی به درستی تعریف شده بود مردم بقای خود و حکومت را وابسته به هم می دانستند.
وی با اشاره به اینکه انگاره ی پذیرش فقر، باید از جامعه برداشته شود، تصریح کرد: مهم این است فقر باید از جامعه برداشته شده و میل به تکاثر نکوهیده شود.
پورعزت با بیان اینکه احیایی حیات طیبه با تمایل به زیور آلایی تناسب ندارد، گفت: تا زمانی که دغدغه مردم ثروت اندوزی باشد برای فقر زدایی نمی توان برنامه ریزی کرد.
وی افزود: پیش از آنکه جامعه مبری از فقر حذف شود باید انگاره های فقر پذیری از جامعه حذف شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به تفکر امام علی(ع) در رابطه با فقر زدایی، گفت: حضرت ستم گری را متناسب با فقر زدایی نمی دانند.
وی با بیان اینکه 25 سال خانه نشینی امیرالمومنی(ع) تنها نمونه ای بود که می خواست جامعه بدون اشرافیت را معرفی کند، خاطرنشان کرد: بزرگترین تفکری که در آن زمان مطرح بود تکثر گرایی بود و این تفکر انگاره ی زراندوزی را افزایش داد و میل به دنیا طلبی را فزونی بخشید.811/پ202/ب6