۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۲۴۳۱۱۰
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ثمری:

اعمال صالح مهم‌ترین سرمایه انسان در عالم قبر است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با بیان این‌که در احادیثی از حضرت رسول اکرم(ص) مطرح‌ شده است که قبر، عالم تنهایی، فقر و ناتوانی انسان است، گفت: انسان باید برای خود هم‌نشینی شایسته و دوستی توانمند برگزیند که در عالم قبر بدترین هم‌نشین انسان بدی‌های اوست.
حجت الاسلام ثمري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ثمری، دوشنبه شب در برنامه یاد خدا از شبکه قرآن و معارف سیما بابیان این‌که یاد خدا و اعمال نیکو بهترین هم‌نشینی است که انسان می‌تواند از این دنیا با خود ببرد، گفت: در احادیثی از رسول اکرم (ص) بیان‌شده است که قبر عالم تنهایی و فقر انسان است؛ بنابراین انسان باید برای این عالم، که عالم تنهایی اوست با خود هم‌نشینی توانمند ببرد که هم‌نشین توانمند اعمال نیکوست.

 

وی افزود: انسان تا زمانی که لحظه مرگش فرا نرسیده است فرصت توبه دارد اما همین‌که زمان مرگ فرا رسید و عزرائیل به سراغش آمد دیگر امکان توبه ندارد؛ بنابراین تا دیر نشده باید توبه کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مرگ هنگام غارت آدمی است، زیرا انسان همین‌که مرد عنوان‌های دنیوی خود را از دست می‌دهد و به او جنازه می‌گویند، اموالش تقسیم می‌شود و در آخرین مرحله مرده‌شور لباس‌هایش را بیرون می‌آورد و دست و پای او را می‌بندد، بنابراین برای این‌که در آخرت توشه‌ای با دست‌های بسته و در فقر قبر، دوستی ثروتمند با خود داشته باشیم بهتر است هنوز که دست‌های ما باز است با اعمال خیر برای خود هم‌نشینی شایسته انتخاب کنیم.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ثمری تصریح کرد: شیخ بهایی به نقل از یکی از دوستان خود می‌گوید «روزی به قبرستان رفته بودم و مرده‌ای را آوردند و قرار بود صبح او را دفن کنند و برای این‌که آرامش داشته باشد قرآن‌خوانی را بالای سرش قرار دادند و همین‌که قرآن‌خوان شروع به قرآن خواندن کرد ناله وحشتناکی مقبره را در برگرفت، همین‌که از زیر عبای خود نگاه کردم دیدم با هر آیه قرآن، گروهی از فرشتگان خشمگین با تبرهای آتشین به سراغ مرده آمده و از او می‌پرسیدند که چرا به آیات قرآن عمل‌نکرده‌ای».

 

وی افزود: دوست شیخ بهایی با دیدن این حالت و شنیدن این صدا چندین ماه بیمار می‌شود که این موضوع نشان می‌دهد قبل از این‌که به این درد گرفتار شویم باید نسبت به اعمال خود محاسبه و مراقبه داشته باشیم.

 

کارشناس رسانه ملی ادامه داد: انسان مؤمن برزخی کوتاه خواهد داشت و در مورد بعضی از افراد دارای درجات معنوی از جمله ائمه برزخ اتفاق نمی‌افتد؛ بنابراین اگر نمی‌خواهیم برزخ طولانی و رنج‌آوری را داشته باشیم باید اعمال نیکو انجام دهیم و تا در دنیا هستیم از مال و ابزاری که در اختیار داریم برای عمران و آبادی آخرت خود استفاده کنیم.

 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ثمری بابیان این‌که ما عالم ذر و عالم رحم را پشت سر گذاشته‌ایم یادآور شد: هم‌نشین نیکو مهم‌ترین سرمایه انسان در عالم قبر است و در عالم قبر هیچ‌کس نمی‌تواند به انسان کمک کند جز عمل صالحش بنابراین باید در این دنیا اعمال صالح و ماندگار از خود به‌جا بگذاریم که شیطان نتواند این اعمال را از انسان غارت کند./837/پ202/ی

ارسال نظرات