۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۲۴۳۴۲۱
آیت الله نمازی:

تقوا مداری انسان را از خطرات و تهدیدات هوای نفس حفظ می کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: تنها عنصری که انسان و جامعه را از خطرات و تهدیدات و شقاوت و مفاسد اخلاقی و سیاسی و اجتماعی و مدیریتی حفظ می کند، تقوا است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان ظهر امروز در جمع مردم این شهرستان از تقوا به عنوان عامل سعادت انسان نام برد و گفت: در نقطه مقابل تقوا که عامل سعادت انسان است، گناه و نافرمانی و نفاق و کفر عامل شقاوت و ضلالت در جامعه است.

 

وی افزود: از امام صادق نقل شده است، هیچ بنده ای نیست که برای خدا و در مسیر اطلاعت و بندگی و فرمانبرداری از خدا نفس خود را کنترل، مدیریت و به عبارتی دیگر نفس خود را بازداشت کند.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که امام صادق(ع) می فرماید، بازداشت و حبس هوای نفس عامل ورود به بهشت است گفت: افرادی که نفس خود را بازداشت می کنند و اجازه طغیان و نافرمانی و سرکشی به او را نمی دهند، خداوند آنها را وارد بهشت می کند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با تأکید بر اهمیت مبارزه با هوای نفس و سرکوب کردن و مدیریت نفس گفت: پیامبراکرم(ص) به اهل ایمان توصیه می کند تا زمانی که زنده هستید و فرصت دارید در همین دنیا از نفس خود حسابرسی کنید به حساب نفس خود رسیدگی کنید.

 

به گفته وی، هوای نفس شریک انسان و شریک عقل انسان است، چرا که این دو در حیات و زندگی انسان با یکدیگر مشارکت و همکاری دارند، از این رو هوای نفس خود را رها نکنید و در همین دنیا از او حسابرسی کنید و به آن رسیدگی کنید.

 

آیت الله نمازی گفت: انسان تا زمانی که زنده است نباید ثروت، جان و عمر خود را در اختیار هوای نفس خود قرار دهد چرا که اگر هوای نفس بر انسان مسلط شود او را بیچاره و نابود خواهد کرد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در ادامه با اشاره به این که انسان‌ها در همین دنیا، هوای نفس خود را مراقبت و نظارت و رسیدگی کنند، افزود: قبل از این که در عالم برزخ و قیامت و روز رستاخیز که کار از کار گذشته است و فرشتگان الهی بخواهند از ما حسابرسی کنند ما خود به حساب خود برسیم و نفس خود را وزن کرده تا متوجه شویم هوای نفس ما مهار شده است و یا این که سرکش است.

 

آیت الله نمازی گفت: تا زمانی ‌که زنده هستیم باید نفس خود را توزین کرده و حسابرسی کنیم، تا وقتی وارد به محضر خدا می شویم فرشتگان الهی نخواهند از ما حسابرسی کنند و همه چیز حساب شده و روشن شده باشد.

 

وی افزود: امیرالمومنین(ع) می فرماید هر کس نفس خودش را حساب‌کشی کند، سود برده است و هرکس نسبت به حسابرسی خود غفلت و کوتاهی کند ضرر کرده است و هرکس از نفش خود بترسد در امان است و چنانچه از نفس خود نترسد و خود را دراختیار نفس بگذارد ، او را به خرابی ها و نافرمانی و شقاوت هدایت خواهد کرد.  

 

آیت الله نمازی یادآور شد: اگر انسان ها از حوادثی که برای آنها و یا دیگران در روند زندگی و روزگار پیش می آید عبرت بگیرند و بیاموزند که چشم و گوش بسته از کنار حوادث و رویدادهای زندگی عبور نکنند این افراد بصیرت پیدا می‌کنند./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات