۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۲۴۳۷۶۴
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان:

فساد و سوء تدبیر سبب به وجود آمدن مشکلات اقتصادی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: تحریم مانع خارجی مشکلات اقتصادی است اما موانع داخلی مانند فساد، نفاق، سوء تدبیر و جهل نیز مانع پیشرفت ما شده است.
همايش بين‌المللي انديشه‌هاي شهيد مطهري در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، دکتر مهدی طغیانی، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان ظهر امروز در نشستی که به منظور تبیین اندیشه‌های اقتصادی شهید مطهری برگزار شد، گفت: مطالعه روی آثار شهید مطهری برای رسیدن به یک نظام فکری است تا این نظام روی خروجی و تولیدات ما اثر بگذارد.

 

 

وی با بیان این که دریافت‌های ما در زندگی به مرور برایمان نظام فکری درست می‌کند، تصریح کرد: پس از تشکیل نظام فکری در ذهن افراد، آنگاه هر موضوعی که وارد ذهن شد بر اساس آن نظام فکری یک خروجی خواهد داشت و در واقع فرایند و ساختار ذهنی روی خروجی اثرگذار است.

 

 

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اعتقاد بر این که مطالعه و تعمق در آثار شهید مطهری به مرور زمان روی ساختار و نظام فکری ما اثرگذاشته و به ساختار ذهنی ما تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: این توقع بی‌جایی است که بخواهیم جمهوری اسلامی به اهداف خود بدون داشتن چنین نرم‌افزاری برسد.

 

 

طغیانی ادامه داد: البته فرآیند ساخته‌شدن ذهن آدم‌ها زمان‌بر بوده و باید تلاش کرد تا یک نظام فکری برای خود و حوزه اثر خود به وجود آوریم.

 

 

وی در ادامه به تبیین تعاریف مختلف اقتصاد پرداخت و اظهار داشت: در گذشته اقتصاد به تدبیر منزل و مال تعریف می‌شده اما امروز به علم انتخاب در تخصیص منابع کمیاب اقتصاد گفته می‌شود.

 

 

طغیانی با اعتقاد بر این که باید به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش و علم رفت، گفت: شهید مطهری در کتاب انسان و سرنوشت می‌گوید که "سال‌ها است که به علل عقب ماندگی مسلمین فکر می‌کنم" و ایشان در جای دیگری علت این عقب ماندگی را در زنده نبودن تفکر دینی معرفی کردند.

 

 

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در ادامه تصریح کرد: علم و آگاهی و جنبش و حرکت از ویژگی‌های فکر دینی زنده است که اکنون باید ببینیم به چه میزان در ما وجود دارد.

 

 

وی بیان کرد: زمانی مشکلات ما حل می‌شود که همه ما و تمام آحاد جامعه علم را یک فریضه دانسته و در کسب آن در زندگی کوشا باشند و اگر تمام مردم علم را یک فریضه بدانند آنگاه مقاومت آنها چندین برابر می‌شود و از نظر شهید مطهری اقتصاد یک جامعه حی و زنده بوده و دائم در حال رشد و حرکت به سوی کمال است.

 

 

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان موانع داخلی و خارجی را توأمان با هم عامل مشکلات امروز دانست و تصریح کرد: تحریم مانع خارجی مشکلات ما بوده اما موانع داخلی مانند فساد، نفاق، سوء تدبیر و جهل نیز مانع پیشرفت ما شده است./939/پ202/ب4

ارسال نظرات