۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۲۴۳۸۰۵
آمریکا:

گروه طالبان تروریستی نیست

خبرگزاری رسا ـ کاخ سفید با بیان اینکه طالبان تنها برای پیشبرد برنامه‌هایش حمله می‌کند از تروریستی خواندن این گروه امتناع کرده است.
آمريکا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جاش ارنست، سخنگوی کاه سفید پنج شنبه اعلام کرد پیکارجویان طالبان افغانستان به رغم اجرای تاکتیک‌هایی مشابه گروه‌های تروریستی، تروریست محسوب نمی‌شوند.

 

ارنست گفت: «آنها به اجرای تاکتیک‌هایی می‌پردازند که مشابه تروریسم هستند. آنها در تلاش برای پیشبرد برنامه‌های خود به انجام حملات رعب انگیز ادامه می‌دهند.»

 

وی افزود کاخ سفید طالبان را گروهی تروریستی نمی‌داند زیرا این گروه «با سازمانی همچون القاعده که برای انجام عملیات خشونت بار و تروریستی علیه آمریکایی‌ها و منافع آمریکا در سراسر جهان اشتیاق بیشتری از خود نشان می‌دهد، تفاوت دارد.»

 

این مساله برخلاف گفته‌های پیشین کاخ سفید است که در ژوئن 2014 اعلام کرده بود طالبان اگرچه از سوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی نشده اما بنا بر حکم اجرایی ژوئیه 2002 در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته است.

 

آمریکا و متحدان این کشور سال 2001 در بخشی از جنگ به اصطلاح علیه ترور به افغانستان حمله کردند. این حمله سرنگونی طالبان از قدرت را در پی داشت اما با وجود حضور هزاران نیروی تحت امر آمریکا در افغانستان، ناامنی همچنان در این کشور موج می‌زند.

 

ماموریت جنگی نیروهای تحت رهبری آمریکا در افغانستان، 31 دسامبر 2014 پایان یافت. با این وجود، دست کم 13 هزار و 500 نیروی خارجی که اکثرا آمریکایی هستند در افغانستان باقی مانده‌اند؛ گروهی که آمریکا از آن تحت عنوان هیات پشتیبانی یاد می‌کند.

 

ناتو اعلام کرد این نیروها به طور عمده بر روی مبارزه با تروریسم و آموزش سربازان و پلیس افغانستان متمرکز هستند./982/د102/ک 

ارسال نظرات