۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۲۴۳۹۸۳
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

سیاستمداران اروپایی برای مردم خود دشمن فرضی می‌سازند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: امروز در بخش‌هایی از کشورهای اروپایی به دلیل مهاجرپذیر بودن مسائلی ایجاد شده که ساده‌ترین و اثربخش‌ترین آن ساختن دشمن فرضی از سوی سیاستمداران برای مردم است.
ميري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید جواد میری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، امروز در نشستی تحت عنوان «کاریکاتورها در فرانسه و نیاز به گفت‌وگوی تمدن ها برای رسیدن به جهانی عاری از خشونت» که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: امروز در بخش‌هایی از کشورهای اروپایی به دلیل مهاجرپذیر بودن مسائلی ایجاد شده که ساده‌ترین و اثربخش‌ترین آن ساختن دشمن فرضی از سوی سیاستمداران است.

 

وی افزود: در جامعه اروپای غربی نژادپرستی در روح و جان مردم نقش بسته و نهادینه شده است و این نژادپرستی برای کنترل جمعیت‌های سایر کشورهایی است که در آنجا زندگی می‌کنند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اهانت روزنامه شارلی ابدو عنوان کرد: کاریکاتور اهانت‎‌آمیز روزنامه شارلی ابدو نسبت به ساحت مقدس پیامبر(ص) برای نخستین بار صورت نگرفته و قبلا نیز در کشور دانمارک این عمل زشت اتفاق افتاده است.

 

میری با اشاره به تاریخ اروپا اظهار داشت: در تاریخ اورپا به بسیاری از افراد چون سقراط و ارسطو به عنوان افراد تمدن ساز اشاره شده، چگونه است که پیامبر اسلام(ص) را که یکی از افراد تمدن ساز است نادیده می‌گیرند، این نشان می‌دهد که اروپا دچار تعصب تاریخی است.

 

وی افزود: در تاریخ تمدن غرب بینش مارتین لوتر با دموکراسی معنوی که در دوران سیاه قرون وسطی ایجاد کرده از پیامبر اسلام(ص) تاثیر گرفته اما نمی‌خواهد آن را به دلیل تعصب تاریخی که وجود دارد بیان کند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان داشت: در کشورهای اروپای غربی بعد از جنگ جهانی همچنان از مهاجرین که اکثریت آنها مسلمان بودند به عنوان کارگران بدون حقوق شهروندی در راستای اقتصاد سرمایه‌داری سوء استفاده می‌شد.

 

میری در ادامه گفت: بعد از جنگ با افزایش جمعیت مهاجرین آنها خواستار حقوق شهروندی خود بودند اما سیاستمداران که حاضر به پذیرش حق و حقوق آنها نبودند تلاش کردند که بر ضد مسلمانان اقدام کرده و هر گونه نماد و نشانه دینی را حذف کنند./807/پ202/ب4

ارسال نظرات