۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۲۴۴۶۴۵

انتقاد اردوغان از عدم حضور هیچ یک از کشورهای اسلامی در شورای امنیت

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور ترکیه با بیان این که کل دنیا نمی‎تواند معطل تصمیمات گرفته شده به وسیله 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد باشند، خواستار اصلاح ساختار این شورا شد.
شوراي امنيت

 

 
به گزارش خبرگزاری رسا، رجب طیبب اردوغان، رییس جمهور ترکیه با بیان این که کل دنیا نمی‎تواند معطل تصمیمات گرفته شده به وسیله 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد باشند، خواستار اصلاح ساختار این شورا شد.
 

رییس جمهور ترکیه با انتقاد از ساختار فعلی شورای امنیت سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که اعضای غیردائم این شورا نیز باید قدرت تصمیم گیری داشته باشند.
 

وی که در آکادمی دادگستری ترکیه در آنکارا سخنرانی می کرد افزود: شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال حاضر 5 عضو دائم و 10 عضو غیردائم دارد اما اعضای غیردائم شورا از هیچ اختیاراتی برخوردار نیستند.
 

اردوغان با بیان این که دنیا بزرگتر از پنج کشور است تاکید کرد که حق وتوی 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد آنها را قادر می سازد که از پذیرش پیش نویس هر قطعنامه ای که با منافع آنان در تضاد است طفره روند، اگر چه قطعنامه مطرح شده از حمایت بسیاری از کشورهای دیگر دنیا برخوردار است.
 

رییس جمهور ترکیه در ادامه خاطرنشان کرد: شما نمی توانید 196 کشور دنیا را مجبور کنید که بر اساس تصمیماتی که به وسیله 5 عضو دائم شورای امنیت گرفته شده اند زندگی کنند؛ هیچ کس حق چنین کاری را ندارد.
 

اردوغان همچنین از عدم حضور کشورهای مسلمان در شورای امنیت سازمان ملل متحد انتقاد کرد.


 
وی گفت: زمانی که به ترکیب شورای امنیت نگاه می کنیم متوجه می شویم که تمامی ادیان به جز دین اسلام در این شورا نماینده دارند و این عادلانه نیست./990/ ب903/ک

ارسال نظرات