۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۲۴۴۸۶۵
رادیو معارف بررسی می‌کند؛

تحولات سیاسی پس از انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ‌ تحولات فقه سیاسی بعد از انقلاب اسلامی در رادیو معارف بررسی می شود.
فقه سياسي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از رادیو معارف، در ایام دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی این رسانه دینی در برنامه "فقه پویا" تحولات فقه سیاسی پس از انقلاب اسلامی را بررسی می‌کند.

نقش امام خمینی(ره) و اندیشمندان بزرگ حوزه در تحولات فقه سیاسی و ظرفیت‌ها و چالش‌های آن بعد از انقلاب، فضاهای پژوهشی ایجاد شده در حوزه فقه سیاسی و تفاوت آن با فقه حکومتی و نوع رابطه این دو از جمله مباحث مطرح در تحولات فقهی پس از انقلاب اسلامی است که در برنامه "فقه پویا" با کارشناسی حجج اسلام سیدسجّاد ایزدهی و سیدکاظم سیدباقری در دو برنامه بررسی خواهد شد.

پوشیده نیست که؛ فقه سیاسی، محصول انقلاب اسلامی نیست، بلکه محصول تجربه فقهی قرن‌ها پیش است و منابع فقه سیاسی، در قرآن و سیره و اقوال اهل‌بیت متبلور است و منابع آن را قرآن، سنت، اجماع و عقل شکل می‌دهد و همواره در فقه ما حضور داشته و بخش‌هایی از احکام ما را به خود اختصاص ‌داده است.

اما تحوّلی که انقلاب اسلامی در فقه سیاسی ایجاد کرد، این بود که فقه سیاسی را از منجمد و غیرایجابی بودن که در لابه‌لای فقه عمومی گم بود، به حرکت درآورد و این حرکت، به تدریج، موجب ‌شد تا فقه سیاسی به عنوان یک فصل مستقل مطرح شود.

گفتنی است که برنامه "فقه پویا"، کاری از گروه معارف و علوم اهل بیت علیهم السلام است که مسائل اقتصادی، اجتماعی، پزشکی و سلامت و سیاسیِ روز را با نگاهی فقهی و حقوقی بررسی می‌کند.

این برنامه به تهیه و سردبیری محمدجواد طوسی و اجرای سیدمرتضی موسوی‌نژاد هر پنج‌شنبه ساعت 14:45 از شبکه رادیویی معارف پخش می‌شود./978/د102/ف

ارسال نظرات