۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۴۵۰۱۶
نگاهی کوتاه به عاقبت حمایت از داعش؛

سوزاندن خلبان اردنی پاسخی به حامیان تروریسم در منطقه

خبرگزاری رسا ـ در حالیکه کشور اردن یکی از مهمترین حامیان تروریسم در منطقه خاورمیانه به شمار می آید اما داعش با سوزاندن خلبان تابعه این کشور پاسخی مناسب به حمایت های اردن داد.
معاذ الکساسبه خلبان اردني

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «معاذ الکساسبه» خلبان اردنی که پس از سقوط جنگنده اش در چنگال تروریست های داعش اسیر شده بود، به شیوه بسیار دردناکی و در حالی که در قفس قرار گرفته بود، در آتش سوخت.

 

این خبر روز گذشته به خبر اول رسانه های جهان مبدل شده بود و کلیپ تصویری این جنایت نیز پس از بازدید یک میلیونی از سایت یوتیوب حذف شد.

 

اما در کنار دردناک بودن زنده سوزانده شدن این خلبان، تابعیت او از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ اردن، کشوری که از بزرگ ترین حامیان تروریسم در منطقه به ویژه عراق به شمار می آید.

 

اردن سال هاست که به پادگان و اتاق فکر تروریست ها و حزب بعث مبدل شده و اعزام تروریست ها از این کشور به عراق صورت می گیرد. این کشور در حال رقابت بسیار سخت با عربستان سعودی و قطر برای حمایت از تروریسم و ضربه زدن به عراق به عنوان دولت شیعه است.

 

امروز در حالی مردم شهرهای مختلف اردن در اعتراض به زنده سوزاندن خلبان خود علیه داعش تظاهرات کردند که چندی پیش شماری از مردم اردن در حمایت از گروه تررویستی تکفیری تظاهرات کرده بودند.

 

اسناد حمایت اردن از تروریسم در عراق

 

علی الحسنانی فرمانده تیپ مالک اشتر عراق چندی پیش اعلام کرد که در حملات نیروهای عراقی به مواضع تروریست ها اسنادی مبنی بر حمایت اردن، عربستان و قطر از داعش بدست آمده است.

 

وی افزود که طی عملیات‌های چند روز اخیر و بعد از ورود یگان‌های ارتش به مخفی‌گاه‌های داعش، اسناد مهمی به دست آمده است که حمایت برخی از کشورهای منطقه را از گروه‌های تروریستی در عراق، اثبات می‌کند.

 

الحسناوی با اعلام تأکید کرد که تعداد بسیار زیادی از پلاک خودروهای اردنی و عربستانی در بین این اسناد است.

 

همچنین رییس جمهور آمریکا از کمک اردن به تشکیلات تروریستی در سوریه پرده برداشت تا این امر دلیلی جدید نسبت به حمایت اردن از تروریست‌ها باشد. باراک اوباما در دیدار با عبدالله دوم پادشاه اردن در واشنگتن، کمک اردن به تروریست های سوری را به صراحت اعلام کرد.

 

یک مقام آمریکایی نیز تأکید کرد که تروریست ها در پایگاه ها و اردوگاه هایی در اردن، شمال عربستان و قطر آموزش داده خواهند شد و ماهانه 600 نفر در این پایگاه ها و اردوگاه ها با نظارت سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) آموزش داده می شوند و به موشک های ضد هواپیمای «منپاد» مجهز می شوند که هزینه آن چندین میلیون دلار است.

 

همچنین کشف خوردوهای پلاک اردن، عربستان و تروریست های سوری مجهز به سلاح در عراق دلیل دیگری بر حمایت اردن از داعش است.

 

حضور دختر صدام در اردن

 

رغد صدام که از مخالفان سرسخت نظام عراق است و همواره حمایت قاطع خود از جنایت های داعش اعلام می کند، در اردن بسر می برد و از این کشور به حمایت از تروریسم می پردازد.

 

این در حالی است که پلیس اینترپل از قرار داشتن رغد صدام به اتهام پشتیبانی و حمایت مالی از عملیات تروریستی در عراق در لیست 20 نفره افراد تحت پیگرد در اردن خبر داده بود، اما مسؤولان اردنی به درخواست دولت عراقی بی توجه بوده و اعلام می کنند که حاضر به تحویل دختر صدام به دولت عراق نیست.

 

برگزاری نشست حامیان تروریسم در اردن

 

یکی دیگر از اسناد حمایت دولت اردن از داعش، برگزاری نشست مخالفان نظام سیاسی عراق از سوی دیوان پادشاهی اردن در این کشور است که با حضور برخی سران عشایر، بازماندگان حزب بعث، سران وهابیت و حامیان مالی گروه داعش برگزار شد.

 

شرکت کنندگان در این نشست که به گفته آنان با هدف وحدت عراق در اردن حضور یافته بودند، دولت نوری المالکی را به شدت کوبیده و خواستار بازگشت حکومت به اهل تسنن شدند.

 

در میان شرکت کنندگان، دو نام بیشتر از دیگران جلب توجه می کرد؛ عبدالناصر الجنابی متهم به قتل 100 نمازگران عراقی در غرب بغداد در سال 2007 و احمد الباش که یکی از بزرگ ترین حامیان مالی داعش در سوریه و داعش به شمار می آید. بیانیه پایانی این نشست نیز از سوی احمد الباش قرائت شد.

 

این نشست در حالی در امان پایتخت اردن برگزار شد که بغداد روزانه 300 هزار بشکه نفت به قیمت ارزان به اردن تحویل می دهد.

 

اعتراض شدید سیاستمداران و ملت عراق

 

معمار اوغلو نماینده ترکمن عراق با اشاره به اینکه این نشست با هدف تحقق توطئه صهیونیست ها مبنی بر تجزیه عراق صورت گرفت، فراخوان سفیر اردن و قطع کمک های نفتی عراق به این کشور را خواستار شد.

 

وی تاکید کرد: سفیر عراق باید از مملکت اردنی داعشی فرا خوانده شود و کمک های نفتی عراق به اردن متوقف شود.کسانی که در نشست اردن حضور داشتند در راستای تجزیه عراق با حمایت اردن حرکت می‌کنند.

 

حنان الفتلاوی نماینده پارلمان نیز اعلام کرد: آیا پاداش خوبی‌های عراق به اردن میزبانی از نشست حمایت از تروریسم با حضور 300 نفر از تروریست ها از جمله سرکرده های بعث منحل و افرادی است که هزاران عراقی را ذبح کرده اند و سران فتنه و سرکرده های داعش است؟

 

مجمع علمای اهل تسنن عراق که ریاست آن را شیخ خالد عبدالوهاب الملا برعهده دارد نیز با صدور پیامی، از دولت این کشور خواست مواضع جدی علیه اردن اتخاذ کند.

 

در برخی شهرهای عراق نیز تظاهرات هایی در اعتراض به برگزاری این نشست در اردن برگزار شد و تظاهرکنندگان بر لزوم اخراج سفیر اردن از بغداد و قطع کمک های نفتی به این کشور تأکید کردند.

 

البته دولت عراق به هیچ کدام از این درخواست ها توجه نکرده و همچنان به سیاست مدارا با دولت اردن ادامه می دهد به گونه که شیخ خالد الملا رییس مجمع علمای اهل تسنن در پیامی که روز گذشته درباره قتل خلبان اردنی صادر کرد، به این مساله اشاره کرده بود.

 

وی با اشاره به اینکه تروریست های اردنی در زندان های عراق از بهترین امکانات برخوردار هستند، اقدام جدی دولت عراق در قبال خون شهدا را خواستار شد و از اینکه عراق همچنان سر خود را در برابر حامیان تروریسم فرود می آورد به شدت انتقاد کرد.

 

اعدام اعضای ارشد داعش در اردن

 

اردن که تا چند روز پیش درصدد مبادله ساجده الریشاوی عضو ارشد گروه تروریستی داعش با خلبان خود بود، بلافاصله پس از اعدام معاذ الکساسبه، این زن تروریست را به همراه زیاد الکربولی اعدام کرد.

 

گفت وگوی اردن با داعش برای مبادله این عضو ارشد داعش با خلبان، انتقادهای بسیاری به همراه داشت. برخی از این مذاکره به عنوان به رسمیت شناختن داعش نام بردند؛ مبادله ای که هیچ گاه صورت نگرفت تا معاذ الکساسبه در آتش بسوزد و ساجده الریشاوی بر طناب دار آویخته شود.

 

آژیر قرمز در اردن

 

اردن که ایستگاه اعزام تروریست های داعش به عراق و سوریه بود هم اکنون آژیر قرمز را به صدا درآورده و مردم این کشور روزهای خود را با ترس داعش سپری می کنند.

 

برخی کارشناسان در پرتو سکوت کنونی دولت از مردم خواسته اند نسبت به تحرکات داعش در اردن آگاه باشند و به حمایت از کشور بپردازند.

 

و اینگونه است که هشدار مراجع تقلید و علما درباره اینکه داعش هیچ وفاداری به حامیان خود ندارد و مطمئنا روزی به این کشورها ضربه خواهند زد، در اولین گام در منطقه در کشور اردن به نمایش درآمد.

 

باید به انتظار روزهای آینده نشست؛ روزهایی که احتمالا عربستان و قطر و ترکیه به عنوان بزرگ ترین حامیان تروریسم در منطقه از این گروه تروریستی ضربه بخورند./980/ز503/ک

محمدرضا جاسم زاده جایروند

ارسال نظرات