۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۲۴۵۱۹۹

خسارت بزرگ توقف تحول و نوسازی نظام آموزشی

خبرگزاری رسا ـ یکی از شوراهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی عنوان گرفت اما چندی است این شورای تخصصی چراغ خاموش و بی‌سر و صدا فعالیت خود را متوقف کرده است و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این شورای تخصصی به نوعی در شورای عالی آموزش و پرورش ادغام شده است.
آموزش و پرورش

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، اگرچه تحول و نوسازی نظام آموزشی منحصر به آموزش و پرورش نیست و بخش بزرگی از مأموریت‌های آموزش عالی را نیز شامل می‌شود اما منطقی است که تحول و نوسازی از مبنا و پایه شروع شود و این پایه‌گذاری نظام آموزشی در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. بنابراین می‌توان ادعا کرد چنانچه آموزش و پرورش در جهت اهداف یک جامعه متعالی انسانی و اسلامی متحول شود، آموزش عالی و سایر نظامات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز به همین سمت سوگیری خواهند داشت.

 

بر همین اساس یکی از شوراهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی عنوان گرفت اما چندی است این شورای تخصصی چراغ خاموش و بی‌سر و صدا فعالیت خود را متوقف کرده است و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این شورای تخصصی به نوعی در شورای عالی آموزش و پرورش ادغام شده است.

 

در این اقدام چند مسئله قابل طرح است که مهم‌ترین آن تذکر مقام‌معظم رهبری درباره اهمیت نوسازی نظام آموزشی و علمی کشور است. ایشان مهر گذشته از به سرانجام نرسیدن تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش و پرورش گلایه کرده و خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی در بند 6 حکم هفت گانه‌شان تأکید کرده‌اند که مهندسی فرهنگی و موضوع تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش و پرورش و نیز تحول در علوم انسانی که در دوره‌های گذشته نیز مورد تأکید بوده است، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است، به تعویق افتادن این امور خسارت بزرگی متوجه انقلاب اسلامی خواهد کرد، لذا باید این امور جدی‌تر گرفته شود و با یک بازنگری و برنامه‌ریزی جدید طی مدت زمان معقول و ممکن به سرانجام خود برسد.

 

به عبارتی فراقوه‌ای بودن فرآیند تحول و نوسازی آموزش و پرورش یکی از برداشت‌هایی است که می‌توان از بیان این مسئله در حکم آغاز دور جدید فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست آورد. علاوه بر این انتظار می‌رفت که مسئولان و سیاستگذاران فرهنگی و تربیتی کشور این دغدغه رهبری را با تشکیل فوری یک ستاد یا شورا پیگیری کنند و نسبت به مطالبه ایشان حساسیت بیشتری نشان دهند نه اینکه همان شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور که تعداد جلسات تشکیل شده‌اش به عدد انگشتان دست نمی‌رسید، نیز منحل شود.

 

البته برخی از اعضای دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ترجیح می‌دهند واژه انحلال را در مورد شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی به کار نبرند و مأموریت‌های آن را محول شده به شورای عالی آموزش و پرورش قلمداد کنند. در حالی که یکی از دردهای مزمن آموزش و پرورش پایبندی بدون توجیه به بدنه اجرایی خود است. به عبارتی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های کلان، تجربه اجرایی در دستگاه تعلیم و تربیت به تخصص ترجیح داده می‌شود و در برخی موارد بدنه آموزش و پرورش حتی به ترکیب و تلفیق تجربه با تخصص نیز رضایت نمی‌دهد. این است که متخصصین این حوزه کرسی دانشگاه را بر دخالت مثمر‌ثمر در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اجرایی ترجیح می‌دهند.

 

مضاف بر اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند راهبردی نیاز به تدوین زیرنظام‌ها و تشکیل یک ستاد راهبری دارد که از بعد از تصویب و ابلاغ آن این نکته مغفول مانده است.

 

امروز و در شرایطی که کشور به یک آموزش و پرورش شرایط‌زا و نه شرایط‌زی نیاز دارد، شوراهای تخصصی و اتاق‌های فکر فراقوه‌ای یک ضرورت برای رسیدن به آموزش و پرورش پویا و بالنده است و این مسئله نگاه حاکمیتی به آموزش و پرورش را در بازار اندیشه تقویت و بارور می‌کند./997/د102/ب6

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات