۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۲۴۵۳۰۷
از سوی انقلابیان یمن صورت پذیرفت؛

اعلام تشکیل شورای ریاستی 5 نفره و مجلس انتقالی در یمن

خبرگزاری رساـ قانون اساسی جدید یمن اعلام شد و براساس آن یک شورای 5 نفره به عنوان شورای ریاستی وظایف رئیس جمهور این کشور را برعهده خواهد گرفت.
يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا،  قانون اساسی جدید یمن، روز جمعه، مراسم اعلام بیانیه قانون اساسی در صنعا پایتخت این کشور با حضور شخصیت‌های سیاسی این کشور از جناح‌‌های مختلف یمنی برگزار شد.

 

بر اساس قانون اساسی جدید یمن در دوره انتقالی، شورای پنج نفره مسئولیت‌های رئیس جمهور را بر عهده خواهد گرفت.

 

همچنین مجلس انتقالی جای مجلس نمایندگان منحل شده را خواهد گرفت و شورای ریاستی دولت پیشبرد امور تشکیل می‌دهد. این مجلس متشکل از بیش از 500 عضو خواهد بود.

 

براساس این بیانیه، دولت انتقالی ملزم به رعایت حقوق و آزادی‌ها در مرحله انتقالی است و روابط خارجی نیز بر اساس حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورهاست.

 

همچنین کمیته‌های انقلابی نمایندگان انقلاب یمن هستند و در شهرهای مختلف زیرشاخه‌های آن فعالیت خواهند کرد.

 

قانون اساسی جدید یمن تصریح می‌کند که کمیته عالی انقلاب این کشور تصمیم گرفته که یک شورای ملی انتقالی 551 نفره را بجای پارلمان سابق تشکیل دهد که در آن علاوه بر حق حضور نمایندگان مجلس سابق، گروه‌های سیاسی که در مجلس قبلی یمن حضور نداشته‌اند، حضور خواهند داشت.

 

انصارالله یمن چهارشنبه‌شب (16 بهمن) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که طی چند روز آینده، به اقدامات لازم برای ساماندهی به اوضاع کشور مبادرت خواهد ورزید به ویژه تدارکات لازم برای آن دیده شده است.

 

در بیانیه انصارالله وعده داده شد که این تصمیمات موجب برون‌رفت کشور از بحران جاری و رفع خلأ ایجاد شده و رسیدن به یک وضعیت امن و باثبات متکی بر اصل مشارکت خواهد شد.

 

منابع آگاه سیاسی معتقدند که انصارالله با برخی دیگر از گروه‌های سیاسی یمن بر سر تشکیل شورای ریاستی جدید برای هدایت یمن، توافق کرده است./1321/د101/ک

ارسال نظرات