۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۲۴۵۴۳۴
واشنگتن پست افشا کرد؛

همکاری داعش و القاعده برای جذب تکفیری‌ها در اروپا

خبرگزاری رسا ـ داعش و القاعده باوجود اختلافات خود همکاری گسترده ای برای جذب تکفیری‌ها در کشورهای اروپایی با هم دارند.
جمال بقال مسؤول نيروگيري القاعده در اروپا داعش
 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از واشنگتن پست، افرادی که با جمال بقال برخورد داشتند شخصیت وی را ترسناک و از طرفی جذاب توصیف می کنند. وی که گفته می شود مهمترین مسؤول نیروگیری القاعده در اروپاست، مربی افراد مسلح برای عملیات تروریستی به اهداف مختلف در این قاره است. بقال ابتدا به بهانه حمایت از ایتام فلسطینی جوانان مسلمان را جذب می کرد. وی همچنین متهم به هدایت عملیات تروریستی در خاک الجزایر است.
 
یک ماه بعد از عملیات تروریستی در فرانسه که 17 کشته برجای گذاشت، بقال بخاطر اتهام دست داشتن در این عملیات به شدت تحت نظر است.
 
به گفته مقامات ضد تروریست، کشفیات بازجویان پرونده بسیار حیاتی است چون نشانه هایی از همکاری القاعده و داعش در آن دیده می شود. در حالی که پیش از این گفته می شد که این دو گروه تروریستی در رقابت شدید با هم هستند.
 
این یافته در نبرد علیه تروریسم جهانی پیشرفت قابل توجهی است چون این دو گروه تا کنون در مناطق مختلف حامیان متفاوت و اهداف مختلفی داشته اند.
 
داعش بیشتر به جنگ میدانی برای افزایش قلمرو در سوریه و عراق تمرکز دارد در حالی که القاعده با آن مخالف است.
 
بنا به گفته ماموران امنیتی اروپا، رابطه بین بقال، برنامه ریزان عملیات تروریستی در پاریس و داعش، برای بررسی تهدیدات پیش روی کشورهای اروپایی بسیار حائز امنیت است.
 
آمِدی کولیبالی، فرد مهاجم به مرکز یهودیان در پاریس، در ویدیویی ضبط شده قبل از حمله با داعش بیعت کرده بود. بنا به گفته بازپرسان پرونده با وجود بیعت با داعش، جمال بقال، مسؤول نیروگیری القاعده در اروپا، در پرورش افکار تروریستی کلوبالی بسیار نقش داشته است. کلوبالی در سال 2010 به پلیس فرانسه گفت که بقال برخورد بسیار خوبی با وی داشته است. با این حال وکیل بقال هرگونه مشارکت وی در حملات پاریس را رد کرد.
 
ژان لویی بروگوییه بازپریس سابق ضد تروریست و مسئول پرونده بقال در سال 2001 گفت که وی فردی بسیار خطرناک است. وی افزود: "بقال مسئول تلقین افکار افراط گرایانه به دو نفر در زندان بوده است اما برای سازمان های امنیتی کشف تغییرات در الگوی همکاری بین گروه های تروریستی دشوار است. این همکاری و هماهنگی تغییر شکل داده و روز به روز در حال پیشرفت است".
 
بقال در شهر کوچکی در الجزایر به دنیا آمد و در سن 21 سالگی به فرانسه مهاجرت کرد. وی پس از کسب تابعیت، با زنی فرانسوی ازدواج کرد و اکنون 49 سال سن دارد و به کار های لباس فروشی و کارگری در کارخانه اشتغال داشته است. در سال 1997 برای مدت کوتاهی بهمراه خانواده خود به انگلستان مهاجرت کرد و در مسجدی در جلسات مبلغ افراطی یعنی ابو قتاده شرکت نمود.
 
مقامات امنیتی، عمر محمود محمد عثمان معروف به ابو قتاده را بزرگترین عامل القاعده در انگلستان و مرتبط با اسامه بن لادن می دانند. این مقامات می گویند جمال بقال تحت تاثیر جلسات وعظ ابوقتاده در مسجد، افراطی شد و در سال 2000 به افغانستان رفت. در همین سال به جرم ارتباط با نقشه حمله به سفارت آمریکا در پاریس باز داشت و به ده سال زندان محکوم شد. وی هیچ گاه به جرایم خود اعتراف نکرده و مدعی تحمل شکنجه توسط ماموران در زندان است.
 
در سال 2005 وی در زندان فلئوری مروگیس پاریس با کولیبالی و شریف کواشی دو عامل عملیات تروریستی در پاریس ملاقات کرد. پلیس در بازجویی از کولیبالی پرسید که آیا با جهادگرایان قدیمی نیز دیداری داشته است؟ و در پاسخ گفت بله، جمال بقال. کولیبالی بعد از آزادی با بقال رابطه نزدیکی داشت و بهمراه همسرش یعنی حیات بومدین، از بقال مشاوره می خواست. بنا به گفته مقامات، حیات بومدین اکنون در سوریه بسر می برد.
 
تماس های تلفنی رهگیری شده توسط ماموران امنیتی، نشان دهنده رابطه نزدیک بین بقال، کوآشی و کولیبالی است. در یکی از تماس ها کولیبالی از بقال درباره حکم (به اصطلاح) شهادت فرد با وجود بدهی مالی می پرسد و بقال در پاسخ می گوید که خداوند جبران می کند! بقال کولیبالی را به کمک مالی به سازمان خیریه ایتام فلسطین ترغیب می کند. سازمانی که به مدیریت یکی از اعضای تروریستی سابقا فعال در افغانستان، پوششی برای تربیت افراد تروریست است. بقال به کولیبالی می گوید: "کودکان فلسطینی، جهاد گرایان فردا هستند و در مقابل یهود خواهند ایستاد".
 
بقال در سال 2010 از زندان آزاد شد و تحت نظارت پلیس در جنوب پاریس زندگی می کرد تا اینکه مامورین در خانه وی کلیپ هایی درباره استفاده از آر پی جی، نقشه هایی از افغانستان و پاکستان، نتایج حملات انتحاری و نوار هایی از سرودهای جهادی کشف کردند.
 
با وجود اسناد بدست آمده از کامپیوتر شخصی وی، بقال همچنان رابطه با اعمال تروریستی را رد کرد. وی در بازجویی های خود فقط درباره زندانی شدن تروریست ها در گوانتانامو، ابوغریب و بگرام اعتراض داشت.
 
عقاید محکم وی که در نوشته های وی مشهود بود خبر از قدرت زیادش در جذب نیرو برای گروه های تروریستی می داد.
 
ژان شارل بریسارد، متخصص امور ضد تروریستی در پاریس گفت: "بقال دسترسی گسترده ای به نیروهای بالقوه تروریستی در سراسر اروپا بویژه در فرانسه داشت".
 
مامورین ضد تروریستی اروپا کماکان به دنبال کشف رابطه بین حملات تروریستی القاعده و داعش هستند. هنوز اندازه و مقدار همکاری شبکه های تروریستی نامشخص است.
 
به گفته محمد محمود، معاون مرکز امنیتی ژنو، داعش به دنبال استفاده از تصویر تاریخی اسامه بن لادن در عملیات تروریستی به نفع خود است. برای همین است که در تاکتیک جدید داعش در همکاری با القاعده در عملیات بزرگتر، تغییراتی دیده می شود. وی افزود در حال حاضر نامعلوم ترین موضوع برای ما گستره عملیات فرا منطقه ای داعش است.
 
ایمن الظواهری سرکرده القاعده پیش از این با ادعای نبود ارتباط میان القاعده و داعش، مدعی شد که میان این دو گروه از لحاظ روش و عملکرد تفاوت وجود دارد. وی گفته بود که القاعده بر مبارزه با آمریکایی ها و پیشگیری از جنگهای دیگر تاکید دارد و از عملیاتهایی که در آنها خونهای زیادی بر زمین می ریزد، می گریزد! ما از عملیات در مساجد ، بازارها و مناطق مسکونی اجتناب می کنیم و همچنین با درگیری با دیگر گروههای مسلح مخالف هستیم! /847/ب901/ک
ارسال نظرات