۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۲۴۵۷۰۰
حجت‌الاسلام عرفان:

دین‌داری مهم‌ترین سد در مقابل تجاوزطلبی‌های انسان است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) بابیان این‌که دین‌داری مهم‌ترین سد در مقابل تجاوزطلبی‌های انسان است، گفت: انسان بخشنده هرگز از مال بیت‌المال بخشش نمی‌کند بلکه با مال خود رسم کرم در پیش می‌گیرد.
حجت الاسلام عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ حسن عرفان، شب گذشته در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان این‌که انسان به ذات موجود تجاوزطلبی است، گفت: تنها چیزی که می‌تواند جلوی تجاوزطلبی انسان را بگیرد دین‌داری و احساس حضور در محضر الهی است.

 

وی بابیان این‌که حضرت رسول (ص) مردم را همواره به رعایت حقوق یکدیگر و احترام گذاشتن به هم دعوت می‌کردند، گفت: حضرت رسول (ص) به حدی به این موضوع پایبند بودند که قبل از ترک مکه و مهاجرت به مدینه، حضرت علی (ع) را مدیون کردند که امانتی که از مشرکان نزد ایشان بود را به آن‌ها برگردانند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این موضوع به ما نشان می‌دهد که باید در پرداخت حقوق دیگران تلاش کرده و مشرک یا کافر بودن بهانه خوبی برای ادا نکردن حقوق دیگران نیست.

 

حجت‌الاسلام‌ عرفان با اشاره به این‌که با ورود حضرت رسول خدا (ص) به مدینه ایشان برای ارج نهادن به زحمات مردم در یاری اسلام نام انصار و مهاجر را برای مسلمان برگزیدند که یک عنوان ارزشی بود، ادامه داد: روزی یکی از انصار درگذشت و از رسول خدا (ص) تقاضا کردند که بر او نماز بخوانند که ایشان حاضر نشدند بر او نماز بخوانند و فرمودند این مرد دو دینار بدهکار بوده نه‌تنها آن را پرداخت کرده و بلکه دیگران را هم وصیت به پرداخت آن نکرده است.

 

وی بابیان که حضرت علی (ع) هم در زمینهٔ پرداخت حقوق دیگران همین‌گونه بودند، ادامه داد: ایشان هرگز حاضر نشدند از بیت‌المال فضل و بخشش کرده بلکه از مال خود به دیگران لطف می‌کردند درحالی‌که خلفای قبل از حضرت علی (ع) و بعد از ایشان همواره از بیت‌المال بخشش کرده و غاصب بودند.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) افزود: امام حسین (ع) در شب عاشورا باوجود این‌که لشکریان ایشان کم بود اجازه ندادند افرادی که دینی بر گردن دارند در کنار ایشان بجنگند و همچنین ایشان پس از ورود به کربلا، زمین کربلا را چون محیط کشاورزی بود برای این‌که غصب نشود از صاحبان آن به 60 هزار درهم خریداری کردند و پس از خریداری دوباره زمین‌ها را برای پذیرایی از زائران به آن‌ها بخشیدند و به آن‌ها فرمودند «من در این مکان به شهادت خواهم رسید».

 

حجت‌الاسلام‌ عرفان با بیان این‌که انسان زمانی که به زیارت می‌رود باید رضایت صاحب مزار را جلب کند، افزود: رعایت حجاب و عفاف، رعایت حقوق دیگران و پرداخت کردن دین قبل از رفتن به زیارت از لوازم زیارت صاحب مزار است؛ در غیر این صورت کسی که به زیارت می‌رود مانند زنبور است و نتوانسته رضایت امام و امام‌زاده را جلب کند.

 

وی یادآور شد: برای این‌که زیارت ما موردقبول حضرت فاطمه معصومه (س) و سایر ائمه واقع شود باید با رعایت حریم‌ها و آداب زیارت و زائر بودن رضایت آن‌ها را جلب کنیم تا یک زیارت با معرفت را در کارنامه اعمال خود داشته باشیم./837/پ202/ی

ارسال نظرات