۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۲۴۵۷۹۵
معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه:

سهم موقوفات از اراضی ملی 400 هزار هکتار است

خبرگزاری رسا ـ معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مجموع اراضی ملی، یک میلیون و 500هزار هکتار است که تاکنون تعیین تکلیف یک میلیون و 200هزار هکتار از اراضی انجام شده و حدود 400هزار سهم موقوفات و مابقی از منابع طبیعی است.
معاون امور حقوقي موقوفات کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدمهدی حاتمی، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف کشور، ظهر امروز در نشست سه جانبه سازمان اوقاف، ثبت و منابع طبیعی که در تالار نور مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران، گفت: تفاهم نامه های سه جانبه در سال های اخیر انجام شده است که بخشی از آن به دلیل تععین تکلیف اراضی بین موقوفات و اراضی ملی بوده که یبن آن ها نازعاتی وجود داشته است.

 

وی به تبصره 6 الحاقی به  قانون اوقاف اشاره کرد و افزود: بر اساس این تبصره، اراضی که تا قبل از سال 65 احیا شد و برای آن مدرک وقفی معتبر وجود دارد از اراضی ملی جدا می شود که نیازمند ایجاد کارگروه های در سطح استان و کشور بود که انجام شده است چرا که اراضی قابل توجهی در کشور وجو دارد که باید تعیین تکلیف شوند.

 

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف کشور با بیان این که یک میلیون و 500هزار هکتار در کشور وجو دارد، تصریح کرد: نتیجه تلاش و تعاملات در این کارگروه ها منجر به تعیین تکلیف یک میلیون و 200هزار هکتار از اراضی کشور شد که حدود 400هزار سهم وقف و مابقی از منابع طبیعی است.

 

حجت الاسلام حاتمی با اشاره به این که تفاهم های بین  دو دستگاه(سازمان اوقاف و منابع طبیعی) در چارچوب قانون است، ادامه داد: گزارشات این مجموعه در موارد متعدد به مسؤولان عالی کشور از جمله کمیسیون صل 90 که این تفاهم ها را در پیشبرد اهداف نظام مؤثر دانستند و نیز سازمان بازرسی کل کشور رسیده است.

 

وی به آغاز  اجرای توافق نامه ها از سال 90 اشاره و اظهار کرد: تثبیت سند مالکیت موقوفات در سه ساله اخیر بروند اجرایی مناسبی داشته است هر چند که هنوز نیز حدود 35درصد از موقوفات تعیین تکلیف و ثبت نشده است که باید تلاش بیشتری در این جهت صورت پذیرد.

 

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف کشور  تأکید کرد: تعیین تکلیف اراضی کشور باید هر چه سریعتر انجام شود چرا که وقتی اوقاف و منابع طبیعی نتوانند اراضی را به خود اختصاص دهند، زمین خواران و موقوفه خواران به آن ورود می یابند که در نتیجه به هیچ کدام از دو سازمان تعلق نمی گیرند./844/پ202/ب5  

ارسال نظرات