۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۲۴۶۲۰۲
مترجم کتاب «تاملاتی بر انقلاب فرانسه»:

انقلاب اسلامی، انقلاب ملایمی است که رهبر آن به دور از تندروی مردم را هدایت می کند

خبرگزاری رسا ـ مترجم کتاب «تاملاتی بر انقلاب فرانسه» گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب ملایمی بود که رهبر آن به دور از تندروی در امور مربوط به حکومت‌داری مردم را هدایت کرده و جهت می‌داد.
ادموند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سهیل صفاری، مترجم کتاب «تاملاتی بر انقلاب فرانسه» تالیف ادموند برک، شامگاه سه شنبه 21 بهمن ماه در نشست تبیینی متفاوت از انقلاب اسلامی ایران، که در انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد، گفت: اگر ما به عنوان ایرانی از درون گفتمان انقلاب اسلامی به این کتاب نگاه کنیم ادموند را کاملا مخالف انقلاب خواهیم یافت.

 

وی افزود: با وجود مخالفت ادموند با انقلاب نکات قابل تاملی در کتاب او یافت می‌شود که جای بررسی دارد از جمله این‌که وی اعتقاد دارد معرفت بشر به صورت انباشتی است که نمی‌توان آن را به صورت ضربتی از بین برد و به جای آن بنای دیگری گذاشت.

 

مترجم کتاب تأملاتی بر انقلاب فرانسه عنوان کرد: انقلاب فرانسه با حمام خونی که راه انداختند در راستای مقاصد اقتصادی بود اما انقلاب اسلامی انقلاب ملایمی بود که رهبر آن به دور از تندروی در امور مربوط به حکومت‌داری مردم را هدایت کرده و جهت می‌داد.

 

صفاری با اشاره به انقلاب فرانسه و انقلاب اسلامی، اظهار داشت: انقلاب فرانسه و انقلاب اسلامی ایران در جناح‌بندی، تقابل تندروها و میانه‌روها، انقلابی و ضد انقلابی، ترور شخصیت‌های انقلابی شباهت وجود دارد.

 

وی افزود: درباره انقلاب اسلامی و انقلاب فرانسه نوع رهبری و تقدیر بسیار نقش دارد، رهبر انقلاب اسلامی به تثبیت انقلاب اعتقاد داشت به همین دلیل شواری انقلاب تشکیل و کمیته‌ها بازوی تثبیت انقلاب شدند و در این راستا سپاه پاسداران نیز شکل گرفت.

 

مترجم کتاب تاملاتی بر انقلاب فرانسه، بیان داشت: اگر در اوایل انقلاب برخی گروه‌ها مانند مجاهدین خلق می‌توانستند روحانیت را حذف کنند حمام خون در ایران به راه می‌افتاد.

 

صفاری افزود: رهبر انقلاب اسلامی ایران با درایت و پختگی که داشتند بر خلاف بسیاری از انقلابیون در سایر کشورها که بر اساس شور انقلابی اعتقاد دارند باید بنیان همه چیز را از پایه خراب کرد و از نو ساخت اجازه نداد بسیاری از نهادها که برای نظام کاربرد دارند از بین بروند./807/پ202/ب6

ارسال نظرات