۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۲۴۶۸۶۸

تاثیر قتل سه جوان مسلمان بر سرعت گسترش اسلام هراسی در آمریکا

خبرگزاری رسا ـخبرگزاری آمریکایی تأکید کرد که قتل سه جوان مسلمان می تواند لحظه ای مردم آمریکا را به فکر فرو برد. شاید فرصت تغییر همه پیش داوری ها را نداشته باشیم با این وجود این واقعه می تواند تاثیر فرهنگی عمیقی بر جامعه بگذارد.
اسلام هراسي
 
به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری کریستین ساینس مانیتور تأکید کرد که قتل سه جوان مسلمان در کارولینای شمالی، جمعیت قدرتمند هفت میلیونی مسلمانان آمریکا را به خروش آورده است.
 
این خبرگزاری نوشت: اگرچه انگیزه قتل این سه جوان شاید کاملا مشخص نباشد، اما خانواده این سه جوان مطمئن هستند که این قتل با انگیزه ضد اسلامی انجام شده است. اما پلیس با این گفته مخالف است و مدارک را برای گمانه زنی کافی نمی داند. به اعتقاد پلیس قتل بدلیل نزاع بر سر جای پارک انجام شده است.
 
در عین حال این واقعه در زمان قدرت گرفتن و قتل های وحشتناک دولت به اصطلاح اسلامی عراق و شام، داعش، رخ داد. بر اساس نظرسنجی های اخیر بسیاری از مردم آمریکا از گسترش تروریسم اسلامی در هراسند. این نظرسنجی ها حاکی است که مردم آمریکا بعد از بی خدایان، نسبت به مسلمانان احساس خوبی ندارند.
 
در ابتدای ماه جاری، تظاهراتی به نام هوشیاری درباره خطر اسلام در تگزاس برگزار شد و طبق گفته سازمان دفاع از حقوق اقلیت عرب آمریکایی، سخنرانی های ضد اسلامی و گسترش دهنده نفرت، بعد از اکران فیلم "تک تیرانداز آمریکایی" شدت گرفت.
 
اما بنا به گفته کارشناسان با وجود اشاعه رخداد های ضد اسلامی، جامعه آمریکا با خشونت علیه اقلیت های این کشور موافق نیست. واقعه روز چهارشنبه و قتل سه جوان آمریکایی می تواند موجب تجدید نظر بسیاری از مردم آمریکا در پیش داوری علیه مسلمانان و نیز مانعی بر سر راه اسلام هراسی در این کشور باشد.
 
در این رابطه حسین ایبیش، عضو برجسته کارگروه فلسطین در واشنگتن گفت: "واقعه اخیر می تواند لحظه ای مردم آمریکا را به فکر فرو برد. شاید فرصت تغییر همه پیش داوری ها را نداشته باشیم با این وجود این واقعه می تواند تاثیر فرهنگی عمیقی بر جامعه بگذارد".
 
واقعه چپل هیل از دو جنبه فرهنگی و قانونی اهمیت دارد. چون دو نفر از مقتولین حجاب اسلامی بر سر داشتند. این واقعه می تواند مجازات های ایالتی و کشوری را علیه این چنین جنایاتی افزایش دهد. اما بنا به نظر برایان لوین، متخصص امور افراطی گری در دانشگاه کالیفرنیا، دادگاه ها مکانیزم ناقصی برای کم کردن کشمکش های دینی دارند.
 
وی افزود: "انگیزه نفرت، آسیبی اجتماعی است که برای داوری و حکم درباره آن بسیار تلاش می شود. اما [چون قانون بیشتر به قصد قاتل اهمیت می دهد تا انگیزه وی] دادگاه ها ابزار مناسب برای دادرسی و حمایت از امنیت جامعه را در دست ندارند".
 
مسئله مهم بعدی که برایان لوین به آن پرداخت، افزایش اسلام هراسی در جامعه آمریکا است.
 
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: "صرفنظر از انگیزه، آنچه که بیشتر از همه نظرها را به خود معطوف می کند، همزمانی قتل این سه مسلمان با افزایش احساسات ضد اسلامی، نظیر آزار هر روزه مسلمانان، مخالفت با ساخت مسجد و مخالفت با قوانین شریعت اسلامی در آمریکاست. به نظر من این جنایت بدون پیش زمینه انجام نشده است".
 
بنا به گفته محققان، سیل عظیم اسلام هراسی در جامعه آمریکا، موجب لبریز شدن تحمل مسلمانان در این کشور شده است.
 
واقعه قتل سه جوان مسلمان و شوکه شدن مردم از این قتل، می تواند عاملی برای جلوگیری از افزایش سریع اسلام هراسی در آمریکا باشد./847/ب902/ک
ارسال نظرات