۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۲۴۷۱۷۳
کارشناس علوم دینی:

اجرای عدل الهی سبب حیات و آرامش جامعه می شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس علوم دینی قرار گرفتن هر چیزی در مکان خود را معنای عدل برشمرد، گفت: عدل الهی در حقیقت حیات جامعه و آرامش بخش حکومت اسلامی است.
عدل و عدالت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سمیر فرحانی، کارشناس علوم دینی، ظهر امروز، در ویژه برنامه الاسوه الحسنه که از شبکه عربی زبان الاهواز پخش شد، با اشاره به آیه قرآنی «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِیتَاء ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» ابراز داشت: خداوند در این آیه مسلمانان را به انجام سه ویژگی دستور داده و از انجام سه صفت دیگر نهی کرده است

وی با بیان این که عدل، احسان و یاری رساندن به نیازمندان به ویژه خویشاوندان سه صفتی است که خداوند مسلمانان را به انجام آنها دستور داده است، تصریح کرد: صفت عدل از اصول بسیار مهم و با اهمیت در جامعه است که مصداق های زیادی دارد.

حجت الاسلام فرحانی به آیه قرآنی «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَرْضُ»، اظهار داشت: براساس این آیه آسمان‏ها و زمین، با عدالت، پا برجا مى‏مانند.

این کارشناس علوم دینی قرار گرفتن هر چیزی در مکان خود را معنای عدل برشمرد، بیان داشت: با توجه به این که عدل مصداق های بسیاری دارد، حق خدا بر انسان نخستین مصداق از عدل است.

وی با اشاره به این که اگر انسان به وظایفی که خدا برای او مشخص کرده عمل نکند در حقیقت خلاف عدل عمل کرده است، گفت: این افراد با نافرمانی از دستورات خداوند به نفس خود ظلم می کند.

حجت الاسلام فرحانی نگهبانی از امانت مردم، معامله بین یکدیگر و رفع نیازهای دیگر مسلمانان را مصداق دوم عدل برشمرد، عنوان کرد: حق اموات از دیگر مصداق عدل است به این صورت که کارهای دینی که انجام نداده اند را انجام دهیم و به وصیت آنها عمل کنیم.

این کارشناس علوم دینی ادامه داد: عدم برابری در محبت به فرزندان خود و تقسیم ارث چهارمین مصداق عدل است.

ارزش بالای معنوی عمل به عدل الهی از احیا و شب زنده داری

وی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) «عَدْلُ سَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَبْعِینَ سَنَةً قِیَامٍ لَیْلُهَا وَ صِیَامٍ نَهَارُهَا» عنوان کرد: یک ساعت با عدالت رفتار کردن بهتر از هفتاد سال عبادت است؛ که شب‌های آن را بیدار و روزهای او را روزه دار باشد.

حجت الاسلام فرحانی به جمله امام علی(ع) درباره «جَعَلَ اللّهُ العدلَ قِواماً للأنامِ و تَنزیهاً مِنَ المَظالمِ وَ الآثامِ وَ تَسنیهً للإسلامِ» اشاره کرد و افزود: خداوند عدالت را عامل ثبات براى مردم و دور نمودن و پاکى از ظلمها و گناهان و درخشش و مزیّتى براى اسلام قرار داد.

این کارشناس علوم دینی در ادامه سخنان خود پیرامون عدل به آیه «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ» اشاره کرد و اظهار داشت: همانا خدا به شما فرمان مى‏دهد که سپرده‏ها را به صاحبان آنها پس دهید و در هنگام حکم در میان مردم به عدالت باید حکم شود.

وی افزود: عدل الهی در حقیقت حیات جامعه و سلامتی بخش و آرامش بخش حکومت اسلامی است.

حجت الاسلام فرحانی با اشاره به این که براساس مثال رایج در میان مردم اگر عضوی از اعضای انسان دچار نقص و مشکلی شود در دیگر اعضای بدن هم نامنظمی ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: در جامعه اسلامی اگر عدل اجرا نشود و آن را در اجتماع رعایت نکرد یقینا در آن حکومت مشکلاتی ایجاد می شود.

این کارشناس علوم دینی در پایان به سه رذیله اخلاقی فحشا، منکر و بقی که در این آیه بیان شده اشاره کرد و بیان داشت: فحشا به معنای گناهان درونی، منکر به معنای گناهان ظاهری و بیرونی و بقی عبور از مرزهای خود و دیگران است که مسلمانان باید مراقب این سه صفت باشند./9453/پ202/ب2

ارسال نظرات