شیطان با تغییر حس فکری مسلمانان، آنها را از معنویت دور میکند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین مهدی احدی، استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم ظهر امروز (27 بهمن ماه) در نخستین کنگره بزرگداشت 36 شهید دانشجوی استان قزوین در سالن شهدای گمنام دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) قزوین، با اشاره به تلاشهای برخی دانشمندان برای شناخت اسلام گفت: پی بردن به این مساله که چطور دانشمندان غربی اینقدر به دین ما که مورد غفلت خود ما قرار گرفته است، توجه ویژه دارند یکی از ضروریات نسل دانشجو است.
استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه ابراز داشت: رییس دانشگاه علوم و فنون و نویسنده کتاب صد که که استاد حسن زاده آملی مردم را به خواندن این کتاب تشوبق میکرد، یکی از نابغههای جهان و دارای 4 مدرک دکتری بود که برای درک اسلام و معارف حقه آن تلاشهای زیادی کرد.
وی با اشاره به آیات سوره قصص بیان داشت: خداوند در قرآن فرموده است که ما همه مردم را با یک قول سدید به خداوند وصل کرده ایم و با این آیه هم اصل وصل بودن و هم محور آن رامطرح کرده است.
این شاگرد آیت الله بهجت افزود: هر کسی با هر منطقی امکان ندارد به خداوند وصل نباشد و محور این وصل هم یک قول سدید است؛ یعنی همان قرآن که قول برتر و عالی است و به قول علامه جعفری این آیه جزو آیاتی است که تفاسیر بی شماری برای آن ذکر کرد.
وی با اشاره به سخنان آقای هارنس نابغه غربی اظهار داشت: این فرد آنقدر به اسلام علاقه دارد که میگوید ای کاش کسی بود تا این قرآن را به من شرح میداد تا به این ترتیب بتوانم این حلقه وصل و محور وصل را درک کنم.
حجت الاسلام والمسلمین احدی در ادامه سخنان نابغه و دانشمند غرب خاطرنشان کرد: به گفته این دانشمند بزرگ گنجشکها دو نوع پرواز دارند یکی پرواز تا سقف های کوتاه و نشستن بر بام ها و دیگری گنجشکی که عاشق نامیده شده و تا بالای درختان بلند و با ارتفاع بالا رفته و آنجا می نشیند.
وی تصریح کرد: آقای هارنس که میتوانست اسلام را بهتر از برخی مسلمانان ارایه و تشریح کند اعتقاد داشت که قرآن و اسلام قصد تربیت مکتبی را دارند که در آن به مردم علم و شعور اشراقی را رسانده و مردمی پرورش دهد که به زندگی پایین و حداقل معنویات اکتفا نکند و به قلههای رفیع پرواز و انسانیت برسند.
این شاگرد آیت الله حسن زاده آملی با بیان اینکه قرآن 4 عمل و وظیفه اصلی دارد تصریح کرد: قرآن در مرحله نخست به همه بال پرواز و قدرت پریدن دارد و کیفیت پرواز را به او آموخت و سپس مسیر پرواز را برای انسان تعیین و در آخر عوامل سقوط پرواز و خطرات و تهدیدات را به او گوشزد کرد.
وی با اظهار تاسف از چهار قدم شیطان و چهار حسی که گریبانگیر مسلمانان و مانع از پیشرفت آنان شده است گفت: شیطان نخست حس زیبایی و شناخت حقیقی زیباییها را در انسان تغییر داد و در این راه از ابزارهای متعددی از جمله ماهواره و زینتها و تجملات استفاده کرد تا انسانها را از زیباییهای ابدی معنوی غافل و به تجملات دنیایی و پوچ و ناپایدار دلخوش کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: شیطان بعد از تغییر حس زیبایی، حس فکری مسلمانان را نیز عوض کرده؛ همانطور که امروزه شاهد هستیم نظام فکری و تغییر اندیشههای نسل جوان امروز با وجود پیشرفتهای متعدد علم تجربی افراد از معنویت و خداشناسی دورتر شده اند.
وی در ادامه افزود: دلیل اینکه میبینیم علم که باید انسان را به خداوند نزدیکتر گاهی برعکس عمل کرده و او را از معنویت دورتر کرده این است که امروز علم اشراقی و تهذیب نفس با علم تجربی و دانشگاهی هراه و همقدم نشده و به عبارتی تهذیب و به تحصیل ملحق نشده تا بتواند حس زیبایی و فکری صحیح جوان را بسازد.
شاگرد آیت الله جوادی با تاکید بر اینکه باید دشمنی همه جانبه شیطان را جدی بگیریم ابراز کرد: شیطان قسم خورده است با اغفال ما از معنویت و ملکوت و درگیر کردن ما با عشقهای مجازی و سرگرمیهای بیهوده مانع از رشد و پیشرفت ما شود و با از بین بردن عقل اشراقی به عنوان بزرگترین سرمایه بشر او را نابود کند.
وی با اشاره به داستانهایی از چشم برزخی و بصیرت اولیای خدا مانند آیت الله بهجت به جوانان توصیه کرد: همه باید از گناهان خود توبه کنیم و به فرموده امیرمومنان(ع) حتی اگر نمیتوانید خود را در حمام توبه پاکیزه نمایید حداقل وجودتان را با عطر استغفار خوشبو کنید.
حجت الاسلام والمسلمین احدی شیوه دیگر اغوای مسلمانان از سوی شیطان را تغییر حس مذهبی و عقیدتی آنان دانست و بیان کرد: به گفته بزرگان و اندیشمندان هر جا که مسلمانان شکست خوردند به این خاطر بوده است که ابتدا در عقیده و اعتقاد آنان تزلزلی ایجاد شده است.
وی در پایان با بیان اینکه رویش نسل دانشجو بیش از ریزش آن است گفت: شهدای دانشجو با تقویت چهار حس دینی و تهذیب خود توانستند به این مقام برسند و نسل جوان و دانشجوی امروز هم اگر محور دینی و پیروی از ولی فقیه عصر حاضر که دارای مقامات و الهامات بسیار است، داشته باشد میتواند بر جهان حکومت و آن را اداره کند./848/پ202/ب4