۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۲۴۷۲۸۳
کارشناس مسائل سیاسی:

تفکر خشونت داعش جریانی ذیل وهابیت صعودی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سباسی گفت: تفکر داعش و جریانی که اسلحه به دست گرفته و با همه ادیان می‌جنگد را باید در ذیل وهابیت صعودی دید، در تفکر داعش رگه‌های مختلفی از خشونت غربی و عربی وجود دارد که نمی‌شود به سید قطب کسی که بیشتر اهل نظر بوده تا جنگ، نسبت داد.
يعقوب توکلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یعقوب توکلی کارشناس مسائل سباسی، شامگاه دوشنبه در همایش علمی بررسی اندیشه‌های سیدقطب و هم‌چنین بررسی تحولات آخر جهان اسلام با محوریت(تمدن اسلامی، جریانات تکفیری و وحدت اسلامی) که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بعد از جنگ جهانی اول، سقوط عثمانی و سیطره غرب بر جهان اسلام دو جریان متفاوت در جهان اسلام شکل می‌گیرد.

 

وی با اشاره به این‌که سابقه رسمی مبارزه در حوزه علمیه اهل سنت نداریم، افزود: از ملا نراقی تا امام خمینی به طور جدی علمای شیعه به مبارزه سیاسی پرداختند اما در نظام رسمی حوزه علمیه اهل سنت چنین مواجهه‌ای را از ناحیه علمای اسلامی نداریم بلکه بیشتر روشنفکران مبارزه کردند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی، در ادامه عنوان کرد: فقدان توجه به مسائل مبارزه سیاسی واقعیتی است که نزد علمای اهل سنت پذیرفته شده است، رویکرد آنها با روشنفکران اهل سنت متفاوت است که جریانات گروه‌های تکفیری و امثال داعش معطوف به گروه‌های روشنفکری است که تلقی جاهلانه از قوانین اسلام درباره ایجاد حکومت دارند.

 

توکلی با اشاره به این مساله که امروز جریان‌های جدیدی ظهور پیدا کرده و باید بررسی شود، اظهار داشت: نظریه حکومت اسلامی نیاز به توضیح دارد اخوانی‌ها درباره حکومت اسلامی یک شعار کلی دارند اما در جزئیات نظریه‌پردازی ندارند.

 

وی افزود: ما باید سیدقطب را نه با توجه به امروز بلکه در زمان خود او بررسی کنیم درست است که نوشته‌های او برای اخوان جذابیت دارد اما همه می‌خواهند از او به نفع خود استفاده کنند.

 

این محقق تاریخ، گفت: سید در نگاه سیاسی جدی خود این حرف را مطرح می‌کند که فرهنگ غرب رو به انحطاط است و جاهلیت نمی تواند تداوم پیدا کند و همچنین می‌گوید: اگر ما همه هزینه‌های جهان اسلام را معطوف به جامعه کوچک با آرمانها و قوانین اسلامی کنیم این جامعه می‌تواند همه آنچه را هزینه کردیم جبران کند.

 

وی افزود: سید در این مرحله دنبال تاسیس جامعه جدید است اما به دلیل زندانی شدن می‌گوید ما نمی‌توانیم به حکومت اسلامی برسیم.

 

توکلی بیان داشت: عربستان صعودی با کمک سرویس‌های امنیتی آمریکا برنامه‌ریزی کردند تا جریان‌های تکفیری را با جریان وهابیت خلط کنند و از این طریق در برابر تحولات گسترده و تاثیر گذار انقلاب اسلامی در منطقه و دنیا مقابله کنند.

 

کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: تفکر داعش و جریانی که اسلحه به دست گرفته و با همه ادیان می‌جنگد را باید در ذیل وهابیت صعودی دید، در تفکر داعش رگه‌های مختلفی از خشونت غربی و عربی وجود دارد که نمی‌شود به سید قطب کسی که بیشتر اهل نظر بوده تا جنگ نسبت داد./807/پ202/ب4

ارسال نظرات