۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۲۴۷۵۳۶
کارشناس علوم دینی مطرح کرد؛

ضرورت مشورت در کارها برای زمام داران حکومت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس علوم دینی این کارشناس علوم دینی با بیان این که خداوند در سوره آل عمران آیه 159 دستور می دهد که مسلمانان به ویژه زمام داران حکومت ها باید در همه کارها مشورت کنند، اظهار داشت: مشورت زمام داران حکومتی به دیگران منزلت و شخصیت خواهد.
کارشناس علوم ديني ، حجت الاسلام سمير فرحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سمیر فرحانی، کارشناس علوم دینی، ظهر امروز، در ویژه برنامه الاسوه الحسنه که از شبکه عربی الاهواز پخش شد، با اشاره به آیه  «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ» ابراز داشت: این آیه این مفهوم را می رساند که ای پیامبر(ص) تو به لطف و رحمت الهى با آنان نرمخو شدى، و اگر سختدل بودى بى‏شک از گرد تو پراکنده مى‏شدند.

وی به ادامه سوره آل عمران آیه 159 «فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ» اشاره کرد و افزود: خداوند در این آیه به پیامبراکرم(ص) خطاب می کند که از ایشان درگذر و برای آنها آمرزش بخواه و با آنان در کار جنگ‏ مشورت کن و چون تصمیم گرفتى بر خدا توکل کن؛ همانا خدا توکّل کنندگان را دوست دارد.

این کارشناس علوم دینی با بیان این که خداوند در سوره آل عمران آیه 159 دستور می دهد که مسلمانان به ویژه زمام داران حکومت ها باید در همه کارها مشورت کنند، اظهار داشت: مشورت زمام داران حکومتی به دیگران منزلت و شخصیت خواهد داد.

وی با اشاره به حدیث پیامبراکرم(ص) «اذا کان امرائکم خیارکم و اغنیاءکم سمحا ئکم و امرکم شوری بینکم فظهر الارض خیرلکم من بطنها» بیان داشت: با توجه به این آیه ثروتمندی که به نیازمندان عطا کند و با آنها مشورت کند در حقیقت این زینتی برای زمین است.

حجت الاسلام فرحانی با اشاره به حدیث امام سجاد(ع) درباره مشورت و ضرورت آن تأکید کرد: براساس این حدیث هر کس عالم و حکیمی نداشته باشد که او را ارشاد کند هلاک می‌شود.

 بخیل، ترسو و حریص گروهی که مسلمانان نباید با آنها مشورت کنند

وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) در مورد ویژگی افرادی که باید با آنها مشورت کرد، ابراز داشت: انسان در مشورت خود، بخیل را نباید راه دهد؛ چون که انسان را از نیکی و بخشش باز می دارد و از بی چیزی و درویشی می ترساند.

حجت الاسلام فرحانی با اشاره به دیگر ویژگی افراد که باید با آنها مشورت کرد، بیان داشت: ترسو و حریص از دیگر افرادی هستند که نباید با آن ها مشورت کرد

واگذاری کارها به خداوند همراه با تلاش خود انسان معنای صحیح توکل است

این کارشناس علوم دینی واگذاری همه کارها انسان به خداوند را معنای توکل معرفی کرد و ادامه داد: در حدیثی قدسی خداوند به حضرت داوود می فرماید که ای داوود تو چیزی می خواهی و من چیز دیگری را، و آن چیزی که من می خواهم تحقق خواهد یافت.

وی تصریح کرد: برخی معنای توکل را گوشه نشینی و انتظار از بارش رحمت الهی را دارند؛ اما این برداشت اشتباهی از توکل به خداوند است.

حجت الاسلام فرحانی در پایان با اشاره به این که همه انسان ها باید راهنمایی در زندگی خود داشته باشند که در کارها با او مشورت کنند، اظهار داشت: دومین مسأله توکل بر خداوند در امور است./9453/پ203/ب2

ارسال نظرات