۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۴۷۵۷۸
استاد حوزه و دانشگاه:

مسأله تحکیم خانواده تنها با احکام شرعی حل نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که مسأله تحکیم خانواده تنها با احکام شرعی و سیاست‌گذاری حل نمی‌شود، گفت: بیشتر فقها برای تشکیل خانواده، درک عقلی را مهم می‌دانند اما چه بسا افراد در تشکیل خانواده به مقتضای درک عقلشان رفتار نمی‌کنند.
نهاد خانواده محمود حکمت نيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود حکمت نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز در نشست علمی مبانی تحکیم خانواده که در سالن نشست‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد اظهار داشت: مسأله تحکیم خانواده یک دغدغه جهانی است و اختصاص به جمهوری اسلامی ندارد.

 

وی ابراز داشت:‌ بیشتر فقها برای تشکیل خانواده، درک عقلی را مهم می‌دانند اما چه بسا افراد به دلیل پوشش‌های عقلی، شبهات و غفلت، اطاعت از حکم عقل ندارند یا این که در تشکیل خانواده به مقتضای درک عقلشان رفتار نمی‌کنند.

 

حکمت نیا تصریح کرد: مسأله تحکیم خانواده صرف احکام شرعی و سیاست‌گذاری حل نمی‌شود بلکه باید نخست مشکل را بفهمیم؛ در گام بعد مشکل جامعه را شناسایی کنیم و در مرحله بعد پاسخی که به این معضل می‌دهیم چه استلزاماتی دارد و در نهایت به پیامدهای آن در سال‌های بعد نیز توجه داشته باشیم.

 

وی تأکید کرد:‌ باید نهاد خانواده در جامعه مورد بررسی قرار گیرد که آیا به عنوان یک نهاد مورد پذیرش و مقبول در جامعه مطرح است و روابط جنسی مدیریت شده در جامعه وجود دارد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بحث مودت و رحمت در ازدواج اشاره کرد و گفت: مودت و رحمت در ازدواج شامل مؤمن و کافر است و ربطی به دین خاص ندارد زیرا این ضابطه و قانون را خداوند وضع کرده است و هر کسی از آن تبعیت کند به این اهداف می‌رسد.

 

حکمت نیا به تغییر در نگرش‌ها و معرفت‌ها اشاره کرد و یادآور شد:‌ هر چند سال و در جابجایی نسل‌ها، اتفاقاتی نیز در حوزه معرفت و اندیشه می‌افتد که با توجه به نسل جدید، سیاست و برنامه‌ریزی‌های گذشته پاسخگو نخواهد بود و باید در حوزه معرفت، برنامه‌ریزهای جدیدی مطرح شود.

 

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی غرب تصریح کرد: در حال حاضر مرزهای فرهنگی و اندیشه‌ای برداشته شده است و آنچنان که جبهه مقابل مرزهای خودش را مشخص کرده و ارزش‌های خودش را دیکته می‌کند در بخش داخلی، مرزهای معرفتی کنترل و نظارت لازم وجود ندارد.

 

حکمت نیا به مرزبندی در صدر اسلام اشاره و خاطرنشان کرد:‌ مسلمانان در صدر اسلام با شعائری همانند «لااله الا الله» و اعلام نبوت پیامبراکرم(ص) مرز خودشان را با جهان کفر مشخص می‌کردند و امروز با توجه به هجمه فرهنگ غربی، نسبت به جریان بیداری اسلامی و بروز پدیده ‌گروه‌های تکفیری در منطقه باید مرزبندی داشته باشیم.

 

وی به تشکیل خانواده در تفکر لیبرالیستی اشاره کرد و گفت:‌ تشکیل خانواده در این تفکر الزامی نیست بلکه رسمی و ترجیحی است و شکل قانونی دارد و به طور کلی رابطه آزاد زن و مرد یا دو انسان در غرب، مبتنی بر نیاز و مشروط بر رضایت است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان شرایط نهاد خانواده در اسلام یادآور شد:‌ با توجه به این که عنصر رضایت لازم است اما کافی نیست و به جای آن عنصر کفایت مطرح می‌شود که باید آن را در حوزه معرفتی جستجو کرد و حکمت‌ها، علت‌ها و مصالح کلان اجتماعی را در نظر گرفت زیرا اگر مسائل اقتصادی را حل کنیم از مباحث معرفتی بی‌نیاز نمی‌شویم.

 

وی به عناصر کفایت در نهاد خانواده اشاره کرد و گفت: چهار محور برای خانواده مطرح است؛ نخست، حوزه حقوق که ضمانت اجرا دارد؛ در مرحله دوم، حرام‌هایی که می‌تواند کیفر داشته باشد؛ در مرحله سوم، اخلاقیات که التزام‌آور است و در نهایت حوزه آداب، رسوم و عادت‌ها است که مستند معرفتی دقیقی ندارد اما مبانی آن قوی است.

 

حکمت نیا در پایان با اشاره به نظام‌مندی ازدواج تأکید کرد: ازدواج دائم سطح عالی این نظام‌مندی است اما در ازدواج موقت و نکاح «امة» نیز این نظام‌مندی به صورت زمانمند وجود دارد و همانند ازدواج دائم، قواعد خاصی بر آن حاکم است که فقط کم و زیاد دارد./908/پ202/ی

ارسال نظرات