۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۲۴۷۸۳۱
با پیام تصویری آیت الله جوادی آملی؛

همایش بزرگداشت آیت الله بهسودی کابلی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش اندیشه های علمی و عملی آیت الله شهید سید محمد سرور واعظ بهسودی کابلی با حضور حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، نمایندگان بیوت مراجع و طلاب افغانی برگزار شد.
بهسودي کابلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش اندیشه های علمی و عملی آیت الله شهید سید محمد سرور واعظ بهسودی کابلی امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، نمایندگان بیوت مراجع و طلاب افغانی در سالن همایش دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، در ابتدای این دیدار پیامی از محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان قرائت شد که در این پیام این چنین آمده است، بدون شک آیت الله بهسودی کابلی از شخصیت های بزرگ علمی، معنوی و سیاسی کشور افغانستان بوده است.

 

وی افزود: این عالم بزگوار در طول حیات خود خدمات گسترده ای به مردم ارائه دادند و با تربیت شاگردان و تألیف آثار گوناگون و آموزنده تلاش وسیعی برای ترویج دین انجام داد، بی شک فقدان این شخصیت دانشمند و پر تلاش مصیبتی بزرگ برای مردم افغانستان است.

 

در ادامه مجری برنامه پیام شورای علمای افغانستان را قرائت کرد، در این پیام آمده که نقش علما در شکل گیری مؤلفه های اساسی جامعه و حفظ وحدت و هویت انکار ناپذیر است، علما در طول تاریخ برای هدایت جامعه تلاش فراوانی کرده اند.

 

دفاع از اسلام، قضاوت، تدریس، پرورش شاگردان و ارائه تألیفات از وظایف خطیر علمای دین است، یکی از این عالم های مجاهد آیت الله بهسودی کابلی بوده است، ایشان دانشمندی پرتلاش و سرمایه با ارزش برای کشور افغانستان بودند، شورای علمای افغانستان شهادت این عالم بزرگوار را تسلیت می گوید.

 

سپس حجت الاسلام حسینی ترکستانی رییس شوراید علمای افغانی مقیم قم به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: فقهای نامدار شیعی از شیخ کلینی تا امام خمینی(ره) طلایه داران مکتب اسلام و وارثان حقیقی انبیای الهی بودند؛ در روایات آمده است که جانشینان پیامبر اسلام کسانی هستند که ترویج حدیث می کنند.

 

وی ادامه داد: آیت الله بهسودی کابلی از ستاره های پر فروغ مسیر ترویج گفتمان اهل بیت(ع) است؛ از دو سال قبل برنامه ریزی های بسیاری برای برگزاری بزرگداشت نویسنده مصباح الاصول انجام شده است، با وجود تمامی مشکلات و کمبودهای مادی همایش موجود را برگزار کردیم.

 

حجت الاسلام حسینی ترکستانی با اشاره به مقالات ارسال شده به این همایش ابراز داشت: مقالات بسیاری به دبیرخانه همایش ارسال شده که متأسفانه سهم علمای شیعه کمتر از براداران اهل سنت بوده است، برخی ادعا می کنند که این همایش اهداف سیاسی دارد که نادرست است.

 

وی به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره و عنوان کرد: احیای روحیه جهادی و مبارزه با استکبار جهانی، تکریم شهدای انقلاب اسلامی افغانستان، ایجاد هویت وخودباری در نسل جوان، معرفی الگوهای برتر برای نسل مهاجر، توجه دادن مسؤولان به مسائل فرهنگی و سیاسی، شناخت مصلحان دینی، ایجاد روحیه اجتهاد در طلاب و پرهیز از شخصیت تراشی های کاذب اهداف این همایش را تشکیل می دهد.

 

در ادامه برنامه های این همایش پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی پخش شد؛ مفسر برجسته قرآن کریم در این پیام میزان و ترازوی در قیامت را حق دانست و گفت: هر میزان نیازمند به وزن و موزون است، همانگونه که در دنیا اجناس با واحد هایی وزن می شوند، در قیامت نیز اعمال انسان با حق به عنوان میزان سنجیده می شود.

 

وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) افزود: حضرت می فرمایند زمانی که می خواهند مداد و مرکب علما را مورد سنجش قرار دهند، خون شهید را در کفه مقابل می گذارند، از همین رو مرکب عالمان و موزون خون شهیدان است؛ بنابراین مشخص می شود که مرکب و مداد عالم وزین تر از خون شهید است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به جایگاه رفیع شهدای روحانی اظهار داشت: شهیدان روحانی همانند شهید اول و دیگر شهدا جامع بین وزن و موزون هستند، در قیامت در کفه ای خونشان و در کفه ای دیگر مرکبشان قرار می گیرد، از همین رو برخی از اعمالشان با عمل دیگر آنها سنجیده می شود؛ خداوند در قرآن بشارت داده است که در قیامت اعمال بهتر پارسایان را ملاک قرار می دهد.

 

وی ادامه داد: اگر شهیدی در مقطعی خونش بیشتر از مرکبش تأثیر گذار باشد خداوند مرکب او را به اندازه خونش به حساب می آورد، همچنین اگر در زمانی مرکب عالمی مؤثر تر از خونش باشد خداوند پاداش همان قلم زدن را در قیامت برای وی محسوب می کند؛ اما اگر کسی با قلم و خون خود اثر گذار باشد، جامع بین وزن و موزون می شود.

 

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه در پایان ابراز داشت: دین می فرماید علوم و دانش هایی که در حوزه و دانشگاه خوانده می شود می تواند نردبانی برای رسیدن به قله اصلی علم باشد، امام علی(ع) می فرماید که اگر کسی علوم را به صورت صحیح و خالص فرا بگیرد و همان گونه عمل کند می تواند ورثه انبیا باشد؛ وظیفه همه این است که به مقام وارثی علما برسند./1323/پ201/ف

ارسال نظرات