۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۲۴۷۸۸۶
استاد و پژوهشگر تاریخ ایران:

راهپیمایی 22 بهمن تجدید میثاق با آرمان های انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر تاریخ ایران در سمینار بررسی ابعاد جامعه، مردم، ارتباط شناختی راهپیمایی در ایران گفت: راهپیمایی تجد میثاق با آرمان های انقلاب است.
 راهپيمايي 22 بهمن

به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا، ناصر فکوهی استاد و پژوهشگر تاریخ ایرن در در سمینار یک روزه بررسی ابعاد جامعه، مردم، ارتباط شناختی راهپیمایی در ایران که بعد از ظهر پنج شنبه 30 بهمن ماه در پژوهشگاه باقر العلوم برگزار شد، با اشاره به اشاره به این‌که فرهنگ گردهمایی، جشن‌ها و آیین‌های راهپیمایی مردمی به مثابه بیان سیاسی گفت: ما با پهنه ای از قومیت های کوچک و بزرگ در فرهنگ کشور مواجه هستیم که نمی توان آنها را از بین برد و نادیده گرفت.


وی با بیان اینکه مدیریت این خرده فرهنگ ها از خشونت جلوگیری می کند، افزود: دولت های ملی گرا در سراسر جهان به شکل انعطاف ناپذیری اشکال مختلف را مدیریت کنند، از جمله طرفداران مبارزه با سلطه سیستم حکومت محلی است و منظور شهرداری و شوراهای شهر و روستا است.


این استاد دانشگاه با اشاره به شکست حکومت های محلی از زمان مشروطه تا کودتای نظامی و نظام استبدادی شاه در طول تاریخ ایران گفت: الگو برداری صحیح از سیستم و نظام منجر به تحول و پیشرفت علمی می شود، در حالی که ما به دنبال الگو برداری از کشور های غربی هستیم و غربی ها از فرهنگ ما الگوبرداری کرده اند.


فکوهی با با بیان اینکه الگو هایی که در کشور های غربی از آن استفاده می شود از شرق و از یونان و بین النهرین به وجود آمده اند، اظهار کرد: ما به جای اینکه الگو بدهیم الگو بر می داریم در صورتی که باید خودمان الگوها را ارائه دهیم.


وی با اشاره به سابقه شهر نشینی سه هزار ساله در ایران گفت: مکان ها و زمان ها حافظه هویت و زنجیرهای  حافظه ای است و ما باید این حافظه را حفظ کنیم و اجازه ندهیم تا به فراموشی سپرده شود.


این استاد دانشگاه با اشاره به شکاف تاریخی پنج قرن در بین تاریخ هخامنشی و ساسانی گفت: ساسانیان بعد از روی کار آمدن به قدرت با عنصر زمان و مکان را در این دوره از تاریخ پنج قرن از حافظه تاریخی پاک کرد و این عنصر فیزیکی همان نماد و نشانه ها است.


فکوهی با اشاره به هویت اسلامی و شیعه ایران در طول تاریخ گفت: ایرانی ها توانستند تا این هویت شیعی را در طول تاریخ حفظ کنند و در دوره صفویه نیز مکتب تشیع مذهب رسمی ایرانیان شد.


وی با بیان اینکه اهل تسن در ایرن مناسک تشیع را پذیرفته اند، خاطرنشان کرد: اهل تسنن در کشور ما با سایر کشور های دیگر تفاوت دارند و ایرانی ها توانسته اند فرهنگ شیعی خود را در فرهنگ های مختلف ایران گسترش دهند.


این استاد دانشگاه با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن و اینکه این راهپیمایی یک جشن ملی است، گفت: جشن از نظر معنایی به معنی عبادت است و امر مقدسی است، بدون این که بار غم و شادی در بر داشته باشد و لزوما مناسک به دور از شادی و غم است.


فکوهی اظهار کرد: در اکثر انقلاب ها در جنگ داخلی و خارجی دوران پر تنشی مواجه است و در انقلاب روسیه و فرانسه نیز این تنش ها وجود داشته است.

 

وی با بیان اینکه اسلام ریاضت کشی نیست، و اعمالی مثل قمه زنی مورد تایید اسلام نیست، اظهار کرد: در زمان مسحیت ریاضت کشی مرسوم شد و آنچه به نام ریاضت در دین وجود دارد برگرفته از فرهنگ قرون وسطی است و از فرهنگ اسلام الگو نگرفته است./818/پ202/ب4

ارسال نظرات