۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۲۴۸۱۲۲

امکان حمله گروه‌های تکفیری داعش و جبهه النصره به لبنان

خبرگزاری رسا ـ در حالی که گروه‌های تکفیری در مناطق کوهستانی در مرزهای لبنان و سوریه مستقر هستند، امکان حمله به لبنان پس از پایان فصل سرما بسیار محتمل به نظر می‌رسد.
ارتش لبنان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، 'سید حسن نصرالله' دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود در مراسم سالانه گرامی داشت شهدای مقاومت، هشدار داد که با پایان فصل زمستان، مرحله جدیدی از درگیری ها با تروریست‌ها در ارتفاعات و شهرک های مرزی لبنان با سوریه آغاز خواهد شد.

 

دبیر کل حزب الله لبنان درعین حال گزینه پیش روی لبنان برای عبور موفق از این مرحله را همکاری و هماهنگی ارتش و دولت های لبنان و سوریه دانست.

 

در لبنان برخی محافل سیاسی و رسانه ای این هشدار را جدی نگرفته و برخی هم آن را مورد اهتمام قرار داده اند.

 

گروه 14 مارس به ویژه حزب 'جریان المستقبل' با اتخاذ مواضعی چندگانه تلاش می کند با حوادث امنیتی لبنان برخورد کند، از یک سو با حزب الله وارد گفت و گو شده و خواستار تدوین راهبرد ملی با مشارکت این حزب برای رویارویی با تروریسم ـ تکفیری می شود و از سوی دیگر پیشنهاد مبتنی بر وقایع میدانی دبیرکل حزب الله برای همکاری و هماهنگی با ارتش و دولت سوریه را رد می کند و حتی خواستار خروج مقاومت از سوریه و خاتمه نبرد با تروریست های تکفیری می شود.

 

 

'سعد الحریری' رییس حزب جریان المستقبل که برای شرکت در مراسم دهمین سالگرد ترور پدرش 'رفیق الحریری' نخست وزیر اسبق لبنان به بیروت سفر کرد، تصمیم گرفت مدتی بیشتری در لبنان بماند و در این چند روز دیدارهایی با برخی شخصیت های لبنانی داشته و با آنها در باره اوضاع این کشورو برون رفت از بن بست های امنیتی و سیاسی گفت و گو کرده است.

 

 

دیدار با 'نبیه بری' رییس مجلس لبنان در 'عین التینه' محل اقامت وی و ژنرال 'میشل عون' رییس حزب 'جریان آزاد ملی' در 'بیت الوسط' ( منزل حریری ها)، برخی سفرای عربی و آمریکا و شرکت در نشست های حزب جریان المستقبل از مهمترین برنامه های سعد الحریری در سفر به بیروت بود.

 

وی تاکید کرد که راهبرد ملی مبارزه با تروریسم تکفیری تنها زمانی قابل اجرا خواهد بود که رییس جمهوری جدید لبنان انتخاب شده باشد.

 

روزنامه لبنانی 'السفیر' در این باره نوشت که با این شرط گذاری سعد الحریری، امکان دستیابی به راهبرد دفاع مبارزه با تروریست های تکفیری در لبنان کم شده است.

 

'میشل سلیمان' رییس جمهوری سابق لبنان نیز همچنان بر طبل سیاست خویشتنداری و بی طرفی لبنان موسوم به 'اعلامیه بعبدا' می کوبد که بیشتر صاحب نظران سیاسی، امنیتی و نظامی آن را از همان ابتدا رد و تاکید کردند که با واقعیت های میدان منطبق نیست.

 

 

 

تحرکات تروریست های تکفیری

 

 

در این میان گروه تروریستی تکفیری 'داعش' تصاویری مانند عملیات جاده سازی در بلندی های منطقه 'القلمون' سوریه و نزدیک مرزهای لبنان را منتشر کرد تا از هم اکنون نشان دهد برای مرحله 'بعد از زمستان' آماده می شود.

 

 

منابع خبری از استقرار بیش از سه هزار عنصر تروریست - تکفیری در برخی مواضع راهبردی و حیاتی در مناطق مرزی لبنان و سوریه خبر داده اند.

 

 

گروه های تروریستی - تکفیری اکنون در زرادخانه های خود، انواع سلاح و مهمات از جمله تانک ها و توپخانه با برد متوسط و دور، موشک های زمین به هوا و ضد زره، دوربین های دید در شب و تجهیزات ارتباطی جدید مستقر کرده اند.

 

 

گروه تروریستی - تکفیری داعش اعلام کرده که صدها عنصر و ده ها بولدوزر و کامیون را به رغم سرمای شدید و بارش برف بکار گرفته تا در کنار جاده های قدیمی، جاده های جدید خاکی ایجاد کنند تا زمینه ارتباط با محورهای مختلف فراهم شود.

 

 

داعش همچنین تصاویری را منتشر کرده که نشان می دهد همچنان بر گذرگاه غیرقانونی ' الزمرانی' نزدیک مرزهای لبنان و سوریه در بلندی های شهرک 'قاره' در منطقه القلمون سیطره دارد.

 

 

در این رابطه روزنامه لبنانی السفیر روز شنبه نوشت که گروه تروریستی - تکفیری به سرکردگی 'ابو مالک التلی' حتی از داعش در منطقه القلمون از نفوذ و قدرت بیشتری برخوردار است و خانواده نظامیان ربوده شده لبنانی توسط این گروه هنگام ملاقات با فرزندان خود از نزدیک او را دیده اند.

 

 

این دیدارها را که 'شیخ مصطفی الحجیری' معروف به 'ابوطاقیه' ترتیب می دهد، در غارهای 'سیمانی' مستحکم ضد موشک ها و حملات هوایی برگزار می شود.

 

 

السفیر نوشت که به رغم برخی درگیری ها در منطقه القلمون بین داعش و گروه تروریستی تکفیری موسوم به 'جیش الاسلام' به سرکردگی 'زهران علوش' مورد حمایت عربستان سعودی، بین دیگر گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش و 'جبهه النصره' آتش بس برقرار شده است.

 

 

آمادگی های لبنان و چترهای حمایتی

 

 

اگر چه نبردهای منطقه القلمون با شروع فصل بهار آینده حتمی به نظر می رسد، اما چترهای حمایتی برای ثبات در لبنان و آمادگی این کشور برای مقابله با خطر تروریست های تکفیری ایجاد شده است.

 

 

السفیر نوشت: آمریکا متناسب با طبیعت نبرد در مرزهای شرقی لبنان انواع سلاح های جدید را در اختیار ارتش این کشور قرار داده و حتی چشم خود را بر حضور نیروهای حزب الله در مرزهای لبنان و سوریه بسته است.

 

 

این روزنامه لبنانی افزود: آمریکایی ها و بیشتر مسوولان سیاسی، امنیتی و نظامی لبنان می دانند که ارتش به تنهایی و بدون کمک حزب الله قادر به رویارویی با خطر دشمنان در مرزهای جنوبی ( دشمن صهیونیستی) و شرقی ( تروریست های تکفیری ) نیست، به ویژه اینکه برنامه امنیتی در منطقه 'بقاع' در شرق لبنان به دلیل کمبود نیرو و امکانات لجستیکی با چند هفته تاخیر شروع شده است.

 

 

السفیر خاطرنشان کرد که محوریت دفاع از لبنان در رویارویی با دشمنان، ارتش و نیروهای امنیتی هستند و به همین دلیل ارتش، تیپ ها و گردان های خود را در منطقه بقاع مستقر کرده است و بلافاصله به هر تحرک تروریست های تکفیری واکنش نشان می دهد.

 

 

السفیر در عین حال این سووال را مطرح کرد که آیا لبنان باید فقط واکنش نشان دهد یا اینکه می تواند دست به اقدامات پیش دستانه در رویارویی با گروه های تروریستی تکفیری بزند تا مانع حملات آنها پس از آب شدن برف ها و پایان ماموریت 'ژنرال سرما' شود.

 

 

این روزنامه افزود: جواب حزب جریان المستقبل نه است و با هرگونه اقدام دورتر از مرزهای لبنان موافق نیست و همچنان هرگونه همکاری و برنامه مشترک سیاسی و نظامی لبنان و سوریه را 'وتو' می کند.

 

 

السفیر تاکید کرد: کسانی که در این ایام برفی و توفانی مواضع داعش و جبهه النصره را در ارتفاعات 2000 تا 2500 متری در منطقه القلمون کنترل کرده، آنها را از وجود عنصر مسلح خالی دیده، اما آیا این تضمینی است بر اینکه در ابتدای بهار 2015 هم این گونه باشد./983/د101/ک

 

منبع: ایرنا

ارسال نظرات