۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۲۴۸۲۰۱
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی:

مرگ‌ آگاهی انسان را به تحرک و تلاش وا می‌دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان این‌که اگر مرگ بر زندگی انسان حاکم نبود بسیاری از نظم و پیشرفت‌هایی کنونی در جوامع انسانی اتفاق نمی‌افتاد، گفت: انسان هرچه مرگ آگاه‌تر باشد تلاش بیشتری برای استفاده مفید از عمر خود می‌کند.
مرگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محراب صادق نیا، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی شب گذشته در برنامه شب های آسمانی که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد با بیان این‌که مرگ در عالم هستی تنها چیزی است که درک و شعور انسان را با آمدن خود نابود می‌کند، گفت: تمامی افرادی که به ادیان الهی اعتقاد ندارند همواره از مرگ فرار می کنند زیرا معتقد هستند مرگ مفهوم انسان را از هستی و هر آنچه در آن هست پایان می‌بخشد.

 

وی افزود: ادیان الهی از جمله اسلام با آمدن خود به مرگ معنا بخشیدند و به انسان نشان داند که مرگ پایان مفهوم هستی نیست بلکه به زندگی انسان معنا می‌دهد و انسان را از این جهان فانی به یک جهانی باقی منتقل می‌کند.

 

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تصریح کرد: این نوع نگاه به مرگ در جامعه کارکردهای زیادی دارد از جمله این‌که به زندگی انسان حرکت و هدف می‌دهد؛ زیرا اگر قرار بود انسان تا ابد زندگی کند هرگز در زندگی خود حرکت و تلاشی انجام نداده و علمی نمی‌آموخت به ‌عبارت‌ دیگر ما برای مرگ زندگی کرده و رشد می‌کنیم.

 

حجت‌الاسلام‌ صادق نیا ادامه داد: یکی دیگر از کارکردهای مرگ تکلیف آوری است یعنی انسان را مکلف می‌کند که به یک سری قیود و تکالیف در زندگی پایبند باشد درحالی‌که گر مرگ نبود وظیفه و حقوق در جامعه انسانی بی‌معنا می‌شد.

 

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که انسان در کائنات تنها موجودی است که مرگ آگاه است، اظهار کرد: مرگ برای سایر موجودات نوعی فرار غریزی و یک حادثه است ولی انسان تنها موجودی است که روزی که به دنیا آمد خودش همگان می‌دانند که روزی خواهد مرد.

 

حجت‌الاسلام‌ صادق نیا با بیان این‌که اگر مرگ بر زندگی انسان حاکم نبود بسیاری از نظم و پیشرفت‌هایی کنونی در جوامع انسانی اتفاق نمی‌افتاد، ادامه داد: مرگ نیروی محرک انسان برای تلاش و کوشش در مدت کوتاه زندگی است و انسان هرچه مرگ آگاه‌تر باشد تلاش بیشتری برای استفاده مفید از عمر خود می‌کند.

 

وی بابیان این‌که در میان ادیان اسلام مهم‌ترین و جامع‌ترین تعریف را از مرگ و دنیای پس ‌از آن ارائه می‌کند، گفت: اسلام ابتدا تعریف دقیقی از مرگ بیان کرده و پس‌ از آن وظایف و تکالیف انسان را در این دنیا برای انتقال از این جهان به جهان آخرت بیان می‌کند.

 

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی یادآور شد: مرگ پلی برای انتقال از این عالم به عالم دیگر است و اسلام مرگ را برزخی میان این دنیا و سایر عوامل عنوان می‌کند که به انسان اجازه سیر در عالم هستی داده و زندگی محدود انسان را به یک زندگی نامحدود پیوند می‌زند./837/پ202/ف

ارسال نظرات