۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۲۴۸۲۹۲
استاد اخلاق حوزه علمیه:

پرهیز از گناه موتور محرک انسان برای حرکت در مسیر بندگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین مؤیدی با اشاره به ضرورت دوری انسان‌ها از گناه گفت: انسان در هیچ حالت، به ویژه زمانی که یقین به گناه بودن کاری دارد نباید آن را انجام دهد، اگر انسان به انجام گناه مبتلا شود در پی توجیه کردن آن‌ها بر می‌آید که این از نیرنگ‌های بزرگ شیطان است.
حجت الاسلام والمسلمين علي مؤيدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی مؤیدی استاد اخلاق حوزه علمیه عصر امروز در جلسه اخلاق مسجد علی مرتضی(ع) با اشاره به به دعای 44 صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد(ع) در فرازهایی از این دعا می فرماید که خدایا چه بسیار افرادی که در ماه رمضان به وسیله عفو تو از آتش رهایی پیدا می کنند و به وسیله صفح تو به آنان عنایت می شود.

 

وی با اشاره به تفاوت های عفو و صفح افزود: عفو به معنای بخشیدن ظاهری و زبانی است اما در صفح بخشنده افزون بر آن، در درون خود نیز طرف مقابل را می بخشد و کینه ای در دل خود باقی نمی گذارد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که قلب باید حرم خدا باشد، اظهار داشت: قلب انسان باید به گونه ای باشد که بتواند انوار الهی را دریافت کند، از همین رو ناپاکی ها و پلیدهایی همانند کینه ورزی باید از دل انسان خارج شود؛ خوش به حال کسی که دل دریایی دارد و به راحتی عصبانی نمی شود، اگر کسی کظم غیظ کند و خشم خود را فرو برد، به یقین حیات ابدی خود را تأمین کرده است.

 

وی ادامه داد: امام علی(ع) از رسول اکرم(ص) پرسیدند که بهترین کار در ماه رمضان چیست، حضرت فرمودند که گناه نکردن بهترین عمل در ماه مبارک رمضان است؛ خداوند در این ماه بزرگ زمینه های بسیاری را برای پیشرفت انسان فراهم کرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مؤیدی با اشاره به ضرورت دوری انسان ها از گناه ابراز داشت: انسان در هیچ حالت، به ویژه زمانی که یقین به گناه بودن کاری دارد نباید آن را انجام دهد، اگر انسان به انجام گناه مبتلا شود در پی توجیه کردن آن ها بر می آید که این مسأله از نیرنگ های بزرگ شیطان است.

 

وی با بیان این که حقیقت نفس و وجود انسان بسیار لطیف است، عنوان کرد: به دلیل لطافت وجودی انسان، نفس او به شدت تأثیر پذیر است؛ گناه نکردن موتور محرک انسان برای حرکت در مسیر بندگی و اطاعت الهی است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به مقام والای ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: در روایات بسیاری آمده که با شروع این ماه مبارک شیاطین گرفتار زنجیر می شوند، در این ماه درهای رحمت الهی و درهای ملکوتی بر روی انسان ها گشوده شده و درب های دوزخ بر انسان ها بسته می شود.

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: حضرت فرمودند خداوند در هر شبی از ماه مبارک رمضان بسیاری از افراد را از آتش رها می کند به غیر از کسانی که با حرام افطار کرده باشند./1323/پ202/ف

ارسال نظرات