۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۲۴۸۴۲۲
استاد حوزه و دانشگاه:

زمینه حضور بیشتر روحانیان در امور جامعه فراهم شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوه و دانشگاه گفت: امام خمینی(ره) در متن منشور روحانیت خواستار حضور علما، روحانیت و طلاب در جامعه شدند تا از این طریق بتوانند آموخته های خود در حوزه را در راستای کمک به امور جامعه بکار گیرند.
حجت الاسلام شاه فضل

حجت الاسلام علیرضاشاه فضل، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که انتظار امام خمینی(ره) از روحانیت اکتفا نکردن به درس و تحصیل و همچنین ورود به جامعه بود، افزود: ایشان به روحانیان، طلاب و علما سفارش کرده اند که کارهای اجرایی و قضایی را به عنوان امری مقدس و یک ارزش الهی بدانند.

 

وی افزود: امام راحل خواهان اجرای حکم خدا و ننشستن طلاب در حوزه های علمیه بود تا با ورود روحانیان به بطن جامعه، امور حکومت اسلامی را طبق موازین الهی اجرا کنند.

 

حجت الاسلام شاه فضل گفت: امام خمینی(ره) تأکید داشت که فراگیری علم مقدمه ای برای اجرای آن در جامعه است، چرا که اگر علم در حوزه بماند و وارد جامعه نشود، نمی تواند مفید واقع شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که برخی معتقد هستند که طلبه علم را تولید کند و ما مجری آن در جامعه باشیم، افزود: اعتقاد حضرت امام(ره) بر این بود که همان کسی که علم را تولید می کند، خود او مجری آن در جامعه باشد، بنا بر این امر مهم اجرای علم است نه تولید آن.

 

به گفته وی، کسی که علم را تولید کرده است بهتر می تواند آن را اجرا کند تا کسی که آشنایی چندانی با موضوع مورد نظر ندارد و آن را تولید نکرده است.

 

وی گفت: دیدگاه برخی بر عدم ورود روحانیت به امور اجرایی به بهانه این که با اشتباه روحانیت مردم به این قشر بدبین می شوند است و عنوان می کنند که در زمان شاه چون روحانیت در امور اجرایی دخیل نبودند از احترام بیشتری نسبت به حال برخوردار بود.

 

وی ادامه داد: مهم این است که روحانیت به وظیفه خود عمل کنند نه این که صرفا از احترام مردم برخوردار باشند، بنابراین فرهنگ جامعه باید به گونه ای شکل بگیرد که برای روحانیانی که در امور اجرایی فعالیت می کنند بیشتر احترام قائل باشند تا آنهایی که یک جا نشسته اند و اشتباهی هم ندارند.

 

مسؤول نهاد رهبری دردانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به این که املای نا نوشته غلط ندارد، افزود: برخی به دنبال روحانیانی هستند که در امور جامعه حضور نداشته باشند تا اشتباه و خطایی از آنها سر نزند که این منطق غلط است.

 

حجت الاسلام شاه فضل تأکید کرد: از صدور منشور امام خطاب به علما، روحانیت و طلاب اینگونه برداشت می شود که طلاب با حضور در حوزه های علمیه خود را مجهز به دین و احکام شرعی کنند و در ادامه با حضور در جامعه به خدمت و فعالیت در امور مختلف مشغول شوند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، مبنای حکومت دینی را بر قرار گرفتن روحانی بر منصب امور اجرایی دانست و افزود: البته منظور بر این نیست که شهردار و فرماندار روحانی باشد، بلکه حضور روحانی بر اساس شرح وظایف خود در این امور است.

 

وی با اشاره به این که روحانیت فاصله زیادی با آرمان های امام راحل دارد، افزود: مسائل مربوط به سیستم حوزه های علمیه و ورود روحانیان به جامعه، مواردی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم به رسالت حوزه و آرمان های امام خمینی دست پیدا کنیم.

 

به گفته وی، 18 هزار دانش آموز در کشور وجود دارد که طی 12 سال به تحصیل در مدارس می پردازند و بخشی از دروس آنها موضوعات دینی است، اما نقش و حضور روحانیان که متخصص امور دینی هستند در مدارس بسیار کم رنگ است.

 

وی با اشاره به این که آموزش و پرورش سهمی برای روحانیان در امور تدریس مدارس قرار نداده است، گفت: تدریس مباحث دینی از سوی روحانیان در مدارس سبب پویایی در حوزه و مدارس خواهد شد، از این رو با حضور حداقلی روحانیان در برخی مناسبت های در مدارس، شاهد نتیجه مطلوبی نخواهیم بود.

 

حجت الاسلام شاه فضل حضور روحانیان در دانشگاه ها را نسبت به مدارس بهتر دانست و گفت: با توجه به این که شخصیت افراد در دوران دانش آموزی شکل می گیرد باید به مقاطع ابتدایی تا پیش دانشگاهی توجه بیشتری شود.

 

مسؤول نهاد رهبری دردانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: لازم است که قُضات دروس حوزوی را خوانده باشند تا با آشنایی کامل نسبت به مسائل دینی به این امر مقدس مشغول شوند که این موضوع در حال حاضر اجرایی نیست و حضور روحانیان باید در امر قضاوت پر رنگ تر شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حضور روحانیان در برخی شبکه های صدا و سیما خوب است، گفت: در بسیاری از بخش ها باید زمینه برای حضور روحانیان تعریف شود که به عنوان مشاور دینی بتوانند راهنمای مسؤولان در امور دینی باشند.

 

وی گفت: مسؤولان باید دغدغه دین داشته باشند که لازمه آن تعریف جایگاه قانونی برای حضور روحانیان در امور مختلف جامعه است، بنابراین باید در این زمینه بیشتر بحث و گفت‌وگو شود تا شرایط برای حضور مؤثر روحانیان فراهم شود.

 

به گفته وی، وجود برخی نقاط ضعف در امور نظام و انقلاب دلیلی بر عدم حضور روحانیان در امور جامعه نیست، بلکه روحانی موظف به اجرای وظایف خود است، چرا که مقتضی باید موجود و مانع مفقود باشد.

 

حجت الاسلام شاه فضل افزود: وجود روحانیت به عنوان یک مقتضی است که اگر شرایط جامعه و افراد زمینه را برای حضور آنها فراهم نکنند، مانعی خواهد بود در این مسیر که البته روحانیت در مراسم های مذهبی، مساجد و مناسبت های خاص همیشه حضور دارند./1307/ت301/ب4

ارسال نظرات